Vraag mbt inca injecta vlak vandiktebank met direct drive motor.

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen: mij is een inca injecta vlak vandiktebank aangeboden.
Nu zit er een addertje onder het gras, zoals wel vaker bij gebruikte aangeboden waren.
Deze machine heeft twee snelheden, en in de staat waarin hij nu verkeerd, is alleen de lage snelheid te gebruiken.
Nu vraag ik mij dus af of er nog onderdelen verkrijgbaar zijn voor deze machine, en ik ben op zoek naar een zgn exploded view van deze machiene.

Verder is de machine kompleet en werkend.

Wat is een redelijke prijs voor een dergelijke machine??

Krijg een beetje het idee dat het principe wat de gek er voor geeft heerst.

Aan de andere kant: verder is ie technisch 100% ok

Plaatjes bij het praatje:

WP_20140706_18_05_16_Pro.jpg

WP_20140706_18_05_26_Pro.jpg

WP_20140706_18_05_36_Pro.jpg

WP_20140706_18_05_41_Pro.jpg

WP_20140706_18_05_44_Pro.jpg

WP_20140706_18_05_50_Pro.jpg

WP_20140706_18_05_57_Pro.jpg

- - - Updated - - -

Aanslag, stelwiel ed zijn er wel bij, maar staan niet op de foto.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Waarom werkt er maar 1 snelheid?. Is dat een overbrengingskwestie of is dat een electr probleem in de motor?
Mijn vraag is eigenlijk: hoe worden de twee snelheden in principe grealiseerd?

klaas0639
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Onderdelen zijn nieuw verkrijgbaar in Zwitserland.
Ik heb de link op dit moment niet paraat.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Houtwormen, graag jullie advies in deze kwestie.
Heb nog contact gehad met de verkoper, en dit is nu de staat van de info die ik tot nu toe verzameld heb:

- Machine verkerd optisch in nette staat.
- Afscherming messenblok ontbreekt.
- Technisch NIET 100%, tweede overbrenging kan niet gebruikt worden.

Nu vallen mij een aantal dingen op bij deze verkoper:
In eerste reactie zou de machine technisch 100% zijn, en helemaal kompleet

Dit blijkt niet zo te zijn, verkoper heeft mij daar zelf over geinformeerd, dus het is een eerlijke kerel.

Maar...de vraagprijs van 400 euro vind ik nog al stevig, ook gezien het defect aan de overbrenging, en de missende afscherming voor het messenblok.

Ook moet ik er voor naar Rotterdam rijden, kost een tank benzine roundtrip.

Dat laatste is natuurlijk mijn probleem :)

De hamvraag is:

wat is een redelijke prijs voor een machine in deze staat???
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Hoi Wupsie, ik heb deze schaafmachine maar dan met langere vlakbladen en een Tersa as. (de 2 messer, het laatste model heeft 3 messen)
Heb ik gekocht voor €175.

Het ronde aandrijfriempje voor de doorvoerrollen en de beschermkap voor vandikteschaven ontbraken.

Qua degelijkheid is het een mooie machine, al vind ik die aandrijving voor de vandikte wel hobbyistisch ten opzichte van de rest.
Er zit een nylon wormwiel op die erg goed gesmeerd dient te worden, in het geval van deze machine is ie waarschijnlijk meestal in de hoge snelheid gebruikt en is het wormwiel verbrand of gesmolten denk ik?

In de link hieronder een handige Hobbybob die zelf wat heeft bedacht.

https://www.youtube.com/watch?v=nFO2KIAo7r8

En de pagina hieronder zijn allemaal Inca gekken actief en dus erg veel informatie aanwezig.
https://groups.yahoo.com/group/incawoodworking/

Ik heb de machine al geruime tijd, maar door tijdgebrek en voldoende machines op het werk heb ik het vandikte deel nog niet aan de praat.
Heb zelf aandrijfriempjes gesoldeerd maar die knappen steeds weer:D Verder is het tandwiel in nieuwstaat, het vandikte deel is nauwelijks gebruikt.
Ook zit er op het laatste model een gemodificeerde aandrijving op met een platte aandrijfriem, deze modificatie is niet meer leverbaar, het Nylon wormwiel is nog wel leverbaar voor €65 en €25 verzendkosten.. via inca Frankrijk. http://incamachines.com/.

Ik werk onder andere met SCM, SAC, OMGA, Harwi, Centauro, Graule etc. etc.
Inca is qua kwaliteit en machineopbouw vergelijkbaar met SCM, SAC? Alleen dan 4 keer zo klein.. het is professioneel uitgevoerd, alleen moet je er niet uren per dag mee willen knallen.
Rustig aan als de veeleisende hobbyist met een kleine werkplaats is het wellicht de beste keus.

Amerikanen betalen er echt belachelijk veel voor.. (vooral met Tersa as) Ik denk dat de huidige eigenaar de machine uiteindelijk wel kwijt raakt voor €400.. er zijn veel mensen op zoek naar deze machientjes.. helaas.. Je moet zelf de afweging maken..

Succes!
 
Laatst bewerkt:

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Wupsie nog een keuze kunnen maken?

In de video hieronder nog een filmpje van een jaartje geleden hoe de vandiktebank bank is aangedreven. De vlak bladen zijn eraf omdat ik de lagers van de schaafas had vervangen. Het groene polycord riempje heb ik zelf gesoldeerd maar dit werkt dus niet... Knapt na een paar minuten draaien? Zijn er nog meer mensen met deze machine? En die dit probleem ook hebben?
Heb wel een Duitse site gezien die de bandjes verkoopt.. Misschien moet ik dat eens proberen... Maar ben bang dat deze ook snel knappen.

Deze machine is van 1986 en al uitgevoerd met motorrem, die Zwitsers waren er op tijd bij met de veiligheid. Ook de beschermkap boven de schaafas bij vlakken is erg veilig en erg prettig af te stellen.


 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hoe heette die website, dan wil ik ook even kijken. Ik heb namelijk ook een nieuw bandje nodig. Kunnen we misschien gezamenlijk inkopen scheelt verzendkosten want die waren nogal hoog meen ik mij te herinneren.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb volgens mij dezelfde machine, een aantal jaren geleden tweedehands gekocht.
Die van mij is door de vorige eigenaar gemodificeerd en loopt ook maar op één snelheid.
Verder ben ik wel tevreden met het machientje, alleen moet ie eens opnieuw afgesteld worden.
Ik heb er in ieder geval aardig mee kunnen werken.

Ik ben echter langzaam op zoek naar een iets grotere machine en heb ook niet zo heel veel zin om deze weer helemaal uit elkaar te halen en af te stellen.
Dus ik twijfel of ik hem zal gaan verkopen.
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Hoi Zuma, ik had deze gevonden.
http://s194572264.e-shop.info/shop/...obel.html?shop_param=cid=47&aid=IN-343.190-1&
Verzendkosten van €4,90 vallen mee, alleen de riempjes a €12,95 p.s. vind ik nog redelijk aan de prijs, gezien je een meter polycord voor een paar euro koopt..
Maar goed als dat niet werkt moet je verder kijken.
Waar had jij de riempjes in het verleden gehaald? En hoelang gingen ze ongeveer mee?
Wat vind je verder van de machine?

Heckemann, bij industrialproducts hebben ze geen bandjes voor Inca, alleen losse lengtes die je zelf moet lassen.
Verder hebben ze wel mooie onderdelen voor andere hobby projecten ;-)

Verder vond ik deze link nog:
http://incawoodworking.blogspot.nl/
Lekker veel info, te gek!

Dave, voor afstellen hoeft de machine toch niet uitelkaar?
Ik moet mijn bankje ook nog helemaal afstellen, maar dan moet de aandrijving van de vandikte eerst in orde omdat daar begonnen dient te worden volgens mij?
De aandrijfrollen kunnen volgens mij niet gesteld, dus dan moet de as aangepast worden aan de doorvoerrollen en het vandikteblad.
Het in hoogte verstelbare vandikteblad zit mooi recht in de machine, dan kan er links en recht van de as een balkje geschaafd worden en met de schuifmaat gecontroleerd worden of de as ten opzichte van het vandikteblad parallel staat.
De as kan gesteld worden met een klein boutje onder de lager blokken, als de as aan de kant van de motor gesteld moet worden dan moet de vandikteaandrijving gedemonteerd worden, dit is vrij eenvoudig, je hebt alleen twee nieuwe Starlock borgringen nodig.
Als dit goed is kunnen de vlakbladen parallel gesteld worden aan de schaaf as. Ik heb een tersa as, dus de messen kunnen niet gesteld.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik moet mijn bankje ook nog helemaal afstellen (ik denk dat ik 'm een keer langs O'Peaty breng) maar ik heb daar helemaal nog geen verstand van. Ik had 'm ingekocht met kapot snaartje. Dus ik kan er nog niets over zegggen. Ik weet wel dat dit het eerste orginele snaartje nog was. Ik zal vanaovond even checken of we het allebei over het exact hetzelfde snaartje hebben (er zijn verschillende modellen in omloop). Want ik vind de prijs eigenlijk wel billig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.