Hoe meubel oliën ? - (onbehandeld hout, amerikaanse es)

StevenC

Nieuw lid
6 jul 2014
1
0
Ik volg houtbewerking in avondschool als hobbyist en heb mijn eerste project bijna afgewerkt; een kleerkast in amerikaanse es (deels massief hout, deels fineer). Het ziet er leuk uit maar nu moet ie nog worden behandeld.

Graag zou ik deze behandelen met olie die een lichte witte tint achterlaat.

Ik heb V33 Olie gekocht en volgde de instructies op de verpakking = aanbrengen met platte borstel, 5 min laten rusten en dan uitsmeren / overtollige olie wegnemen met een doek. Ik heb dit al meerdere malen geprobeerd maar ben niet tevreden met het resultaat. Er ontstaan vlekken / strepen.

Heeft er iemand tips die mij hiermee kunnen helpen ?

- hoe verkrijg je bij olien een zo egaal mogelijk resultaat ?
- ter voorbereiding heb ik het geschuurd (met 120) en ontstoft met stofzuiger. Is dit voldoende ?
- ik heb grote moeite met de olie goed te verdelen over het hout (met de borstel), want de olie smeert niet zo goed uit (veel meer "stroperig" dan bvb olijfolie :) ). is dit normaal ?

Alle hulp meer dan welkom. Ik zit echt met de handen in het haar. Hartelijk dank bij voorbaat !
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Olie zonder verdunner (terpetijn) is vaak moeilijk te verwerken doordat hij niet goed in het hout dringt. De olie dus in zeer dunne laagjes opbrengen, of eventueel verdunnen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
120 is niet genoeg voor olie, tenzij een mat-ruw effect gewenst is? Voor een glad satijn effect ga je beter tot minstens 220. Het kan de vlekken ook verklaren, de olie dringt te snel door op een ruw oppervlak.

Getinte olie is genadeloos op oppervlaktes die niet perfect geschuurd zijn, het zet zich vast in alle schuurlijnen en doet ze uitschieten.
Maar over het algemeen is olie één van de makkelijkste afwerkingen, stof wegdoen of ontvetten is niet zo cruciaal als bij het lakken. Het moeilijkste is het juiste moment vinden om het weer af te vegen, op een paar minuten na is het soms te laat/vroeg en dat is iedere keer verschillend afhankelijk van de temperatuur, RV, houtsoort, schuurkorrel. Bij getinte olie mag hij zeker niet beginnen drogen voordat je het afveegt, want het droogt nooit egaal dus krijg je verschillen in tinten.

Ik zou zeggen , schuur een stuk resthout tot 220, doe daar olie op en veeg een deel af om de 2 minuten. Zelf gebruik ik altijd een laag doorzichtige olie als laatste over de tint, zo heb je een slijtlaag die je kan vervangen zonder door de tint te slijten.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Als je het Duits machtig bent, dit heerschap heeft schittertende documentatie: http://www.wikidorf.de/reintechnisch/Inhalt/HolzOelen
In het kort: gekookte lijnolie, tung olie en terpentijn. beginnen met 50% terpentijn en afbouwen naar 10%. de vezels gaan opstaan, dus om de zoveel lagen moet je opnieuw schuren. product aanbrengen, het hout slorpt olie op, dus als je droge plekken krijgt moet je gedurende 15-30minuten blijven voeden. dan netjes afvegen met vod en 24u laten rusten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Ik breng olie graag op met een keukenspons. Als je problemen hebt met het schuren door de verse olie kan je ook met een schraapstaal aan de gang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.