Nog een pruimenschaal.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hier nog een schaal uit pruimenhout.
Diameter 35cm hoogte 8,5cm.
Afgewerkt met schellawax.




P4150018.jpg
Hele mooie kleuren.

P4150023.jpg

P4150021.jpg
Zonde van de barst links boven.
 

Bijlagen

  • P4150020.jpg
    P4150020.jpg
    90 KB · Weergaven: 157
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooi hout en strak afgewerkt. Op de foto ziet de bovenrand er excentrisch uit. Waarom heb je de bodem zo gemaakt? Een vloeiende lijn had mij passender geleken.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De bodem aan de binnenzijde is niet helemaal mijn smaak, ik zou hem vloeiend door laten lopen naar het midden, maar smaken verschillen gelukkig :). Verder heel netjes afgewerkt en ziet er qua vorm goed uit!

Ik had zelf 5 schalen voor gedraaid uit nat pruimenhout, ingesmeerd met houtlijm maar deze zijn alle 5 behoorlijk gescheurd (krimpscheuren tot 3cm breed!). Nu zie ik volgens mij op die foto bij de vijver ook beginnende krimpscheuren, zijn deze nog verder open gaan staan?

Groeten,
Patrick
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Na het voordraaien heeft deze schaal ongeveer 10 maanden zonder behandeling in het rek gestaan, en in die tijd is de scheur ontstaan.
Nadat hij afgedraaid is staat hij inmiddels 6 weken binnen en tot nu toe blijft de barst heel stabiel.
En ja jongens die bodemafwerking, Ik probeer bijna altijd de buitenlijn van de schaal te volgen en dan kom je bij de vlakke binnenbodem uit.
En ik zal ook niet makkelijk een komschaal draaien of er moet al een natuurrand aan zitten.
Dat wil dus wel zeggen dat ik erg veel krullen produceer (geen bowlsaver).
Ik begrijp de opmerkingen over de bodem dus wel maar ik denk dat het toch een beetje mijn stijl is.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hartstikke mooi hout Rien, en ja dat profiel binnen en buiten zou Ik anders gedaan hebben, maar jij hebt hem gemaakt zodoende is het anders :D

Die bodem kon wel een beetje minder abrupt (meer geleidelijk ??) overgaan naar de bodem, zal twee foto’s erbij doen hier, en dan kun je zien hoe Ik zoiets doe als Ik een platte bodem wil maken, alleen maar een idee hoor.

De eerste is meer een bord en de tweede meer een schaal voor wat fruit op te leggen, zo dat is wel wat anders dan jouw schaal natuurlijk :)
Hophornbeam plate.jpg Willow platter.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.