materiaaldikte trap

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb een afzetcamper op mijn pick-up. Deur aan de achterzijde.
De vloer van de camper is 100cm boven het maaiveld.
Een mini opstapje aan de camper maakt de sprong naar beneden nog steeds 80cm. Dus gebruiken we een keukentrappetje. Narigheid dus.

Nu wil ik een gewone trap maken, zodat je ook normaal vooruit naar beneden kan lopen.
De trap laat ik scharnieren onder de deur en klap hem omhoog voor de deur. Tijdens de rit hangt de trap dan op zijn kop.

het berekenen van de traphoeken is geen probleem.
Het worden 4 treden. ( er komt dus geen traptrede gelijk met de campervloer, je stapt direct naar beneden )
treden (liefst) 60 cm breed.

De bomen stoppen bij de onderste trede ( 20cm boven de grond) en dat los ik op met verstelbare pootjes ivm ongelijk terrein.

Maar nu: Wat voor afmetingen gebruik ik voor de treden, en de bomen?
Ben altijd snel geneigd een cm dikker te nemen, maar ik wil nu natuurlijk zo licht mogelijk blijven.

Oh en het materiaal wordt gewoon vuren, omdat ik dat ruim voor handen heb.
Als e.e.a. te zwaar wordt en ik moet speciaal hout aanschaffen, dan zal ik sneller uitwijken naar aluminium.

Wie o wie kan er uit ervaring iets roepen?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Okay! Dank je.
Heb ik in ieder geval een uitgangspunt.
Kan ik dan de treden gewoon infrezen? Dan worden de wangen wel erg dun op die plekken.
Of kan ik de treden beter op klosjes leggen.

Nu ik er over denk, zou ik ze ook met vingers door kunnen laten steken.
Ik bedenk nog wel wat, voor de komende vakantie ga ik het toch niet meer redden.
 

tuoh

Oud hout
Klosjes gebruiken zou ik zeker niet doen, dat is niet echt een verbinding. De treden 5mm inlaten in de wangen en enkel schroeven is veel beter;) Je staat er van versteld hoe stijf een trap(je) word op die manier.

Zelf gebruik ik meerdere Grenen trapjes voor allerlei klussen, eentje is al zeker 35 jaar oud en nog elke dag in gebruik. Het gebruikte hout is 17mm dik Grenen:p Heb onder elke trede wel kleine houten driehoekjes geschroefd voor zijdelingse stevigheid. Om maar te zeggen dat overkill soms te veel van het goede is, een uitgekiend ontwerp wint altijd.

Bijgaand een paar plaatjes van één van mijn werkpaarden;)

CIMG4190.jpg

CIMG4189.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Die driehoekjes vind ik inderdaad wel erg slim.
Ga ik zeker doen. Mijn trappetje krijgt nogal wat te verduren, want de camper zal altijd wat bewegen.
( ik hou daar ook rekening mee in de scharnierconstructie)

Dank voor de foto's! Als mijn trappetje af is kan ik er nu niet meer onderuit om ook foto's te plaatsen ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Kops vuren op nattigheid gaat snel rotten. Het is slim de onderkant te "dippen" in grondverf. Je kan natuurlijk ook heel de trap schilderen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja, daar had ik wel rekening mee gehouden ( maar toch bedankt! Beter een keer teveel gewaarschuwd dan over het hoofd gezien)

Plan was dat de trap zou stoppen bij de onderste trede, en dan verstelbare ( vermoedelijk metalen) pootjes ivm ongelijke ondergrond.
Echter ik ben net terug van een paar dagen natuur, en kreeg ineens het idee om de trap af te steunen op de balk waar de trekhaak aanzit. Die zit altijd op dezelfde plek. ( althans dat mag ik hopen ).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik bedacht me ook na het schrijven dat ik er vanuit ging dat ie onbehandeld zou zijn. Die aanname was nergens op gebaseerd...

Dan steekt een deel trap daaronder uit? Daar komen dan veel krachten op.

Iets zegt me dat een aluminium of stalen trapje een stuk handiger is in deze toepassing.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je slotzin, dat is hetgeen ik in mijn beginpost al bang voor was.
Probleem alleen is dat ik dàt moet kopen en hout heb. Vandaar dat ik hout wil proberen.

Er zal niet veel onder de onderste steun uitsteken.
Bovenzijde trap zit aan de opzetcamper vast, en bij de onderste trede ( die dus 20cm boven de grond hangt) zou een steun naar achteren komen naar de trekhaak.

Maar ik ben absoluut met je eens dat aluminium de perfecte oplossing zou zijn. ( maar de kosten niet)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Een paar grammen ( of pondjes) meer maakt niet uit. Het moet alleen niet loodzwaar worden,

Ik ga hopelijk binnenkort aan de gang. Hoewel er staan een paar klussen te wachten die prioriteit hebben.
Bedankt allen vooor de tips. Er gaat wel wat uit de schuur komen. Foto's volgen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee hoor absoluut niet te laat, ik ga zelden vroeg naar bed:p

Dit trappetje gaat vermoedelijk niet achter mijn campertje komen, ik wil er juist vanaf dat iets op de grond staat. Ik sta zelden op geciviliceerde plekken. ( zelfs mijn eigen tuin is grotendeels verticaal:))

Maar wel een grote kans dat dit ons keukentrappetje gaat vervangen. Die is nu van aluminium, en begint te scheuren.
Stom dat ik niet zelf gedacht had om een keukentrappetje zelf te maken! Ik was zo weer naar de winkel gegaan om een aluminium prul te halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.