sand through Russich berken multiplex herstellen

Zandmenneke

Nieuw lid
9 jul 2013
4
0
Als gevolg van iets te enthousiast schuren ben ik tijdens het schuren van mijn werkstuk door de toplaag van Russisch berken multiplex gegaan:(, waardoor nu de tweede laag zichtbaar is, welke donkerder is dan de toplaag. Bedoeling is om het werkstuk zo blank mogelijk af te werken, bij voorkeur met blonde schellak.

Zou iemand mij kunnen adviseren hoe dit met conservering is te verhullen, zodat het in ieder geval minder opvalt? Een stuk nieuw fineer inplakken zie ik niet zitten.

Veel reparatietips die ik heb gevonden bespreken het herstel van donkere houtsoorten, terwijl het hier om een zeer lichte (qua kleur) houtsoort gaat.

Graag advies
 

tuoh

Oud hout
Deze "schade" proberen herstellen is een hopeloze zaak, bij de zichtbaar geworden tweede laag loopt de houtnerf dwars ten opzichte van de toplaag, dit geeft een kleur en textuur verschil. Een nieuwe plaat of een nieuwe toplaag zijn de enige valabele oplossingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Op veel meer plekken doorschuren. En dan zeggen dat dit de bedoeling is. Persoonlijk zou ik de oplossing van André tuoh kiezen.
 

Zandmenneke

Nieuw lid
9 jul 2013
4
0
... Ik kan het stuk er ook uitzagen en zeggen dat dat zo hoort. Maar even serieus.

De plek hoeft niet onzichtbaar te zijn, zolang het maar (veel) minder opvalt als nu.

Als ik deze plek dezelfde kleur kan geven als de toplaag, dan ben ik denk ik een heel eind. Omdat ik het werkstuk mbv politoeren wil afwerken zou dit dan in de richting van het op kleur brengen van de schellak moeten gaan. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet doen voor berken.

Graag advies.
 

tuoh

Oud hout
Probeer zou ik zeggen, experimenteer met kleuren tot het je aanstaat. Maar de ervaring heeft geleerd dat het klooien in de marge blijft, een acceptabel resultaat ge je nooit krijgen, of je moest de hele toplaag plamuren en schilderen.
Je hebt nu eenmaal te maken met gekruiste draad, dat blijft altijd anders kleuren.

Ook de toplaag volledig wegschuren is geen optie omdat de binnenfineren altijd een mindere kwaliteit hebben dan de dekfineren, die tussenlagen sluiten ook niet naadloos tegen elkaar aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Scheppie

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb ik al vaker meegemaakt, is niet makkelijk om onzichtbaar op te lossen. Als er ook massief bij zit, rondom misschien? Dan kan je het beschadigde deel een paar mm diep wegfrezen over de ganse lengte en daar een massieve lat inleggen, of een stuk fineer.

Als het op een niet zo zichtbare plek is dan kan je ook een stuk fineer van de resten afdoen, met lintzaag of brede beitel, en dat lijmen en samenpersen op het beschadigde deel, en daarna erover schuren. Dan krijg je een geleidelijke overgang tussen de hout figuren en valt het niet op.
Een andere methode is om een vierkant met de bijtel uit te halen waar het beschadigde deel in zit en daar een nieuwe vierkant fineer in plakken, maar dat valt meer op.
 

Zandmenneke

Nieuw lid
9 jul 2013
4
0
Enig idee wat voor pigmenten of specifieke producten ik het beste zou kunnen gebruiken? Pigmenten die ik tot dusver heb gevonden zijn allemaal voor donkere houtsoorten (mahonie, eiken ). Als ik het in de schellak kan mengen denk ik dat ik al een heel eind kom. Zoals gezegd, kleurverschil opheffen is voor mij het belangrijkste.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Klik op de naam "Zandmanneke" en je kan zien wanneer die voor het laatst op het forum is geweest.
6 juli 2014 Ik denk dat je geen antwoord zult krijgen. Het advies van Andre Tuoh zou ik opvolgen.
Stuk hout vervangen of een nieuwe fineerlaag erop. Succes
En laat even weten hoe jij het opgelost hebt.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Petrolhead

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
30
7
Haarsteeg
Ik denk dat het opnieuw fineren gaat worden.
Ben wat aan het proberen met Edding lakstiften. Gaat redelijk, maar helemaal weg krijg ik het niet.
Tot zover de lakstiften. Gaat hem niet worden. Ik geeft het op.
Ja dat zeiden jullie al :oops:, I know..... Eigenwijs......

Ik ga nieuwe maken en stop mijn schuurpapier ver weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.