Essen met noten eettafel

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Geïnspireerd door een tafel gezien op de website van meubelmakerij kopshout heb ik voor in ons nieuwe huis een nieuwe eettafel gemaakt.
De randen en poten zijn gemaakt van 45mm Essen hout, en het blad heb ik van Amerikaans noten gemaakt.
De planken van het blad zij in de breedte aan elkaar verlijmt, en om het uitzetten en krimpen niet zichtbaar te laten zijn loopt het blad 2 cm voorbij de poten.
Het blad zit aan de onderkant geklemd tegen een alu. Hoekprofiel zodat deze in de breedte kan werken.
Vanavond heb ik de tafel in de Osmo gezet.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 401
  • image.jpg
    image.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 395
  • image.jpg
    image.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 396
  • image.jpg
    image.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 396
  • image.jpg
    image.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 396

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Mooi werk.

Heb je die losse pennen met de gewone domino (500) geboord?

Is de volgende machine op de verlanglijst...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Iets speciaal, maar ga je die poten aan het blad nog afronden?
Lijk mij wel wat scherp, naar de kits toe.

Mvg,
Rudy
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De gaten voor de losse pennen heb ik op mijn mortise jig gemaakt, met de bovenfrees
bij mij staat de domino ook op het verlanglijstje, maar nog niet bovenaan.
Ik was eigenlijk niet van plan de hoeken en randen echt af te ronden,
dat vind ik zelf echt niet mooi.
De dochter is ook al bijna 6 dus verwacht geen ongelukjes.
Anders zet ik er waarschijnlijk tijdelijk rubber hoekjes op.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Hallo John,

Mooi ontwerp en goede kleurencombinatie! Heb je nog andere oplossingen overwogen voor het uitstekende tafelblad? Ik heb het gevoel dat het net iets te veel de harmonie van het geheel doorbreekt. Hoe is de stevigheid van de hoekverbindingen tegen het schranken van de tafel? Heb je hem als eens aan het "schudden" gebracht en wat gebeurt er dan?

Fons
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Mooie tafel hoor. Ik snap dat de oversteek de werking van het blad moet verbergen. Maar hoeveel werking zou je eigenlijk kunnen verwachten bij zo een blad?
Misschien dat iets minder mooier was geweest. Of het blad een stukje de hoek om laten gaan, in verstek.
Hoe dan ook een knap staaltje werk.

René
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb zelf geen andere oplossing overwogen omdat ik het zelf wel een mooi detail vind.
De stevigheid van de hoekverbinding heb ik als voldoende beoordeelt,
als ik met behoorlijk gewicht schuin op de tafel druk merk ik aan het wiebelen dat de poten
iets veren maar dat is heel minimaal.
De tafel die ik als inspiratie diende had poten in de vorm van een hoekprofiel wat ik niet mooi vond,
Dat had ik wel klaargemaakt, maar niet gebruikt omdat de sterkte mij voldoende lijkt.
Maar de tijd zal het leren of dat een goede keus was.
Hoeveel het blad precies gaat werken weet ik niet, bij de deksel van een eerder project had ik dat onderschat,
met als gevolg een naad van 2 tot 3 mm op een materiaalbreedte van 40cm.
Dit was ook een rede om het blad door te laten steken net als het voorbeeld.
Ik ben altijd in om te leren, dus als iemand andere ideeën heeft hoor ik het graag.

groet john
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ah, meubelmakerij kopshout. Fantastische meubelmakerij in min of meer centrum van Nijmegen! Een keer mocht ik er naar binnen, maar wat een werkplaats en wat een vakmanschap hangt daar. Als je in de buurt bent, zeker keer proberen of je naar binnen mag/kan. Erg inspirerend bedrijf.

www.meubelmakerijkopshout.nl

Ps, mooie tafel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.