Welke Cirkelzaag?

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Sinds ik op mezelf woon ben ik steeds meer gaan klussen. Zo heb ik twee tafels gemaakt, een tv-meubel, een afdak van 4 bij 4 meter, een loungebank van pallets en nog wat kleine dingen.
Vooral bij het maken van het tv-meubel waarvoor planken geschulpt moesten worden maar ook bij andere dingen loop ik tegen de beperking van een decoupeer- of handzaag aan. Daarom zou ik graag willen investeren in een cirkel/invalzaag.
Nu heb ik hier wat gelezen en de meest mooie cirkelzagen voorbij zien komen. Ik zoek echter met een iets beperkter budget dan de professionele gebruikers. Zeg maar de eerste zaag die een acceptabel resultaat levert gezien ik overal lees dat de goedkopere zagen nog steeds geen mooie haakse en rechte zaaglijnen opleveren. Nu heb ik in mijn zoektocht de volgende zagen gezien:

Hitachi C7SS
http://www.bobshop.nl/nl/wonen-en-t...ef=tribalsea&gclid=CMeamK3Rob8CFSoOwwodV4AA3g
Specificaties
-HSP machine
-compact en lichtgewicht
-zeer krachtige motor
-harde voetplaat van aluminium persgietwerk
-stofafzuiging aan achterzijde mogelijk
-blaasconstructie voor schone zaagweg
-Diameter zaagblad 190 mm Ø
-Zaagdiepte 68 mm
-In verstek 45; 46 mm
-Opgenomen vermogen 1.010 W
-Toerental onbelast 5.500/min.
-Geluidsniveau 85 dB
-L x H x B 291 x 242 x 210 mm
-Gewicht 3,4 kg
Standaard toebehoren
-1 langsgeleider
-1 inbussleutel 5 mm


Makita 5604R

http://www.bobshop.nl/nl/wonen-en-t...kelzaag/makita/5604r-cirkelzaagmachine/p49591
Specificaties

Technische details
Snij-diepte (90º) 5.4 cm
Geluidsniveau 93 dB
Snij-diepte (45º) 3.5 cm
Blade diameter 16.5 cm

Energie

Ingangsspanning 230 V
Input vermogen 950 W


Scheppach PL45 inval cirkelzaag met 1010 Watt Motor


http://www.toolmax.nl/scheppach-pl45-inval-cirkelzaag-met-1010-watt-motor.html

Technische gegevens
· Motor 230 V / 50 Hz / 1010 W
· Snelheid 5500 rpm
· Afmetingen l / w / h 305 / 230 / 245 mm
· Blad diameter 145 mm
· Asgat diameter 20 mm
· Max Zaagdiepte 90° 45 mm
· Max Zaagdiepte 45° 35 mm
· Hoekinstelling 0 – 45°
· Zaagsnede vanaf muur 16 mm
· Afzuigaansluiting 38 mm
· Gewicht 4.2 kg
Specificaties geleiderail
· Afmetingen l / w 1400 x 150 mm


Deze laatste is een invalzaag, nu lijkt me dat voor het zagen van platen ideaal alleen vraag ik me af of het bij andere dingen niet een nadeel is. Wat zijn jullie ervaringen met cirkelzagen in deze prijsklasse en wat zouden jullie adviseren?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Zelf heb ik een Scheppach PL45 en ben daar voor mijn hobby dik tevreden mee. Ik gebruik hem voornamelijk voor het verzagen van hele platen voor de rest gebruik ik nog steeds mijn oude vertrouwde Elu TGS 173 die je voor niet al te veel geld op marktplaats koopt en waar ik niet meer zonder kan :)

De Scheppach wordt dacht ik momenteel bij Nijhof in Baarn voor € 115,00 incl 1 geleiderail verkocht.
 

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Dat is een mooie prijs. De liniaal spreekt mij eerlijk gezegd ook wel aan. Alleen dan de vraag of je een liniaal van 140 cm niet een stuk meer mogelijkheden geeft dan een van 80.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Een invalzaag met rail is ideaal voor het zagen van plaatmeteriaal (dan is een 140cm rail trouwens te kort, beter heb je er twee die je kan koppelen). Als je massief hout wil schulpen is een invalzaag met rail minder handig, je krijgt die rail op wat smallere stukken hout niet lekker geklemd. Eigenlijk werkt dan alleen een zaagtafel goed. Dat kan natuurlijk ook zijn gebaseerd op een handcirkelzaag, daar zijn allerlei tafels voor (ook universele, dus merkonafhankelijke tafels).
Je kunt ook nog kijken naar een Makita 5903R, dat is een veel gebruikte zaag in de bouw, en wordt veel tweedehands aangeboden op Marktplaats. Die heeft een grotere zaagdiameter dan die jij noemt, zodat je ook onder een tafel nog een flinke zaaghoogte overhoudt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Smalle latten schulpen gaat ook met de langsgeleider die bij de Hitachi zit, daar heb ik me vaak genoeg mee gered, al is het natuurlijk niet te vergelijken met een tafelzaag.
Je zou ook zelf geleiderails kunnen maken, zoals Kodama zo mooi uitlegt in deze topic:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?5677-Onorthodox-met-de-Cirkelzaag&highlight=skillsaw

De Hitachi heeft het voordeel van de extra zaagdiepte tov de Makita. Het werken met een cirkelzaag zal wat meer oefening vergen dan met een invalzaag.
Voor echt precisiewerk vind ik een invalzaag met een te korte rail ook behelpen.
 

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Dan lijkt me de Hitachi voldoen. Kan altijd een rail maken als ik plaatmateriaal ga zagen. Is Hitachi wel een merk waarvan ik kwaliteit mag verwachten of staat de Makita hoger aangeschreven.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ik kom de Hitachi cirkelzagen nog al eens tegen op de bouw, oude machines, verroeste bladen maar nog prima werkend dus. Zijn machines die niet alleen binnengebruikt hoeven te worden zeg maar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.