Langatboormachine alternatief

t1m

Nieuw lid
26 apr 2013
2
0
Dag mensen,

Ik wil thuis pen-gat verbindingen maken voor uiteenlopende zaken. Gaande van kleine meubels tot grote tuinpoorten. Een Festool deuvelmachine is te duur (en of dat voldoende is voor een 2x1,5m houten poort betwijfel ik, iemand?).

De pennen wil ik met de hand zagen, maar de gaten wil ik niet met de hand doen. I.v.m. precisie, afwerking en tijd.
Blijkbaar zijn er nog veel mensen op dit forum op zoek naar "een systeem" om dit te doen.

Recent zag ik een HBM langgatboormachine, maar helaas: ze zijn enkel nog in 400 volt uitvoering te verkrijgen.
De andere opties, om dit met een bovenfrees te doen hebben nadelen (niet metrisch) of zijn niet verkrijgbaar in EU of passen niet op mijn bovenfrees en vind ik eigenlijk te duur voor een "opzetstuk".
- Trend Mortise and Tenon Jig
- JessEmm Mortise Mill
- Mortise Pal

Eigenlijk wil ik gewoon een langgatboormachine :p maar ook daar is 1000 euro voor handen. Ik ben nog maar 9 maand bezig, dus heb ik al veel geld uitgegeven aan mijn fijne hobby. :eek:

Nu mijn vraag: kan ik een kolomboormachine gebruiken als langgatboormachine?
Mits ik de kolomboormachine op een tafel monteer en een geleider maak om mijn werkstuk tegen te schuiven moet dit toch relatief eenvoudig werkbaar zijn? Is het resultaat nauwkeurig, d.w.z. niet slordig als ik zo te werk zou gaan?

Tips om gaten te maken zonder langgatboormachine zijn zeer welkom, vooral van mensen die ervaring met een systeem hebben.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Hier een filmpje waar een freesmotor/bovenfrees is gebruikt om een langgatboormachine te maken:

 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Daar is niks op tegen volgens mij, volgens mij boort iedereen de grootste bulk weg door een serie gaten naast elkaar te zetten.
Echter voor het gewone en kleine werk, is een normale schietbeitel/mortise chisel met hamer ook niet traag, met een beetje oefening.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik denk dat je met wat kreativiteit ook op een boorkolom prima gaten kan maken. Het enige dat je moet maken is een beweegbare tafel.Met een paar zware ladengeleiders is dit goed mogelijk. Je slijpt de eindstop eruit zodat hij twee kanten op kan. Maak een paar aanslagen, dit kan simpel door twee blokjes hout op de tafel te schroeven. Maak een hendel zodat je tafel naar links en naar rechts kan en je kan aan de gang.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ivm de Festool gatenfrees, die gaat 70mm diep en dat was ook de limiet van al mijn vorige machines, langgatboor, vierkant gatenboor of kolomboor. Er is dus geen beperking aan wat je ermee kan doen tov andere machines. De grootste poort die ik ermee gemaakt heb was 5m lang in één stuk (schuifpoort, maar toch)

Het is van ver de meest precieze, snelste en makkelijkste methode die ik ooit gebruikt heb. Maar zelfs voor mij als zelfstandige was het even slikken bij de aankoop, maar alle kant en klare oplossingen kosten veel geld. Ook de systemen voor bovenfrezen e.d. of tweedehands zware langgatboren. Hiervoor had ik een Jet vierkant gatenboor en die werkte relatief goed vind ik. De prijs is rond de €450.
Nog een optie is een oudere schaafbank met gatenboor erop, een schaafbank is een must en meestal komen de modellen van robland e.d. standaard met degelijke langatboorsystemen.
De
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Ik was hier eigenlijk ook naar op zoek, en ik kom steeds bij de pantorouter van Mathias Wandel uit...

Maar ik was nu ook zo'n "carbide drill bits" aan het zoeken maar m'n makita kantenfrees heeft maar een 8mm schacht wat de keuze sterk beperkt.
Denk zelfs niet dat deze voor 8mm beschikbaar zijn, of ik zoek op de verkeerde plekken.

Ik heb ook nog een Elektra Beckum HC 260 vlak en vandiktebank waar een langgatboorinrichting op gemonteerd kan worden maar die pantorouter lijkt me iets veelzijdiger.

Echter ben je hier dan beperkt met de beschikbare freesbits qua diepte. Maar ik ben een absolute leek... dus alle commentaar kan en zal door mij gebruikt worden :cool:
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Er zijn ook verlengstukken voor op de bovenfrees. Vaak voor 1/2 of 12mm maar 8 mm is ook te koop. Let wel op want je overschrijdt heel snel de limiten van machine. En jr frees moet dikker zijn dan de spanmoer. Cmt heeft ze denk ik RvS argenturen verder even zoeken op het www.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb dat onlangs opgelost met de tafelboormachine, moest wel veel tijd besteden om de resten met de beitel uit te steken en de pen en gat verbindingen passend te maken, maar zo is het incidenteel te doen.

Fons

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.