Kastdeuren 2.1m x 0.6m hoe dik?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik heb eerder al het onderwerp geplaatst gemelamineerd versus groene mdf, wel ivm dezelfde wand wou ik nog iets weten. Mijn 'kastdeuren' worden +- 210cm hoog en +-60cm breed. Ik beschik over een profiel-contraprofiel frezenset waarmee in deuren kan maken in mdf van 18mm dik. Nu vroeg ik me af of ik de gehele deur in 18mm dikte zou kunnen maken (weliswaar onderverdeeld in stijlen, panelen,... of als ik beter een dikker hout zou nemen voor de stijlen en de 'panelen' in 18mm dik mdf.
Ik vraag me dit af omdat ik een frame ga maken in cls, maar er moeten vakken van 120cm vrij blijven (dus 2 deuren van 60cm, maar die kunnen niet komen rusten tegen een verticale stijl bij het sluiten. Ik zou de ene deur voorzien van een slaglatje zodat er geen open spleet ontstaat tussen de 2 deuren. Dan zullen de deuren wel in volgorde moeten opengemaakt worden, maar ik ben bang voor het kromtrekken van de deuren gezien ze niet tegen iets dichtgaan. Ik kan natuurlijk een pinnetje of snapmagneet plaatsen bovenaan en onderaan zodat ze niet te ver naar binnen gaan, maar dat zal de deuren niet recht houden vrees ik.
Bijkomende vraag: het frame in cls zou ik dusdanig opbouwen dat die ook dient voor het plaatsen van de scharnieren, maar zou ik die cls lat die de scharnieren moet ontvangen aan 3 zijden mogen uitbekleden met mdf? Kwestie van mooi te kunnen schilderen, die cls latten zijn nogal... niet zo netjes... ??
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Je kan de deuren geheel uit groene MDF maken, volledig vlakke deuren dus. Als je dat niet mooi vindt, zou je paneeldeuren kunnen maken, maar voor de sterkte is dat niet nodig.
Zou je paneeldeuren maken, dan zou ik de stijlen en regels van 18mm groene MDF maken en de panelen mogen dan best wat dunner zijn, zelfs 9mm zou goed gaan, worden je deuren meteen ook wat lichter. Essentieel is dat je de deuren op een absoluut vlakke ondergond legt terwijl je ze verlijmd, anders maak je kromme deuren. Alles verlijmen, ook het paneel met de stijlen en regels: in tegenstelling tot massief hout 'werkt' MDF nauwelijks in de lengte en breedte (dikte wel) en bovendien evenveel in beide richtingen, zodat het paneel niet hoeft te kunnen bewegen.
Tenzij er verlichting is in de ruimte achter de deuren, is een slaglatje niet echt nodig, die 2mm tussen de deuren ziet er gewoon 'zwart' uit. Aanslagblokje boven en onder is voldoende.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
dank je roald, dat is een keurige uitleg! Ik had er eigenlijk zelfs niet aan gedacht om de panelen dunner te maken... Handig als je je problemen hier even op de forum kunt smijten!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zou een 18 mm dikte nemen over de volledige lengte en breedte van de deur en daarna paneelvormen frezen via de handbovenfrees. Zo hoef je geen kaderwerk te maken en aparte panelen.
Het is veel steviger en dan gewoon lakken of schilderen zoals je het wenst.
Gebruik potscharnieren en je mag een maximum afstand van 60 cm niet overschrijden. In uw geval mag je 4 potscharnieren rekenen per deur.
Succes met uw realisatie.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Een andere optie zou kunnen zijn een plaat mdf van 210 x 60 ( kast deur formaat) nemen en dan in de dikte van 9 mm. Hier lijm je vervolgens rondom stroken van b.v 10 cm mdf op met een dikte van 9 mm hierdoor lijkt het op een paneel deur aan de voorzijde. Het voordeel vindt ik dat het minder arbeids intenief werkt als profiel contraprofiel, en de constructie veel sterker is omdat dat achterwand uit een hele plaat bestaat en de deurdikte is toch 18 mm aan de zij kanten van de deur en dit is de goede dikte maat voor de pot scharnieren. Alles mooi in de lak zetten en je hebt een paart prachtige deuren.

Gr Marc
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik bedenk me net dat watervast MDF bij mijn weten alleen in 18mm verkrijgbaar is... Misschien toch maar vlakke deuren? Of doen zoals sirjacobsd zegt, al vind ik persoonlijk de afgeronde 'paneelhoeken' die je dan krijgt niet mooi.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik bedenk me net dat watervast MDF bij mijn weten alleen in 18mm verkrijgbaar is... Misschien toch maar vlakke deuren? Of doen zoals sirjacobsd zegt, al vind ik persoonlijk de afgeronde 'paneelhoeken' die je dan krijgt niet mooi.

Ik wist ook niet dat groene mdf enkel in 18mm verkrijgbaar is, maar dat is geen groot probleem. Ik ga toch gaan voor paneeldeuren. Met de domino zijn de verbindingen vlug gemaakt, zelfs al gebruik ik geen profiel en contraprofiel.
Dat de mdf groen enkel in 18mm verkrijgbaar is, doet bij mij wel de vraag rijzen of het wel broodnodig groene mdf moet zijn... Ik dacht een eenvoudige constructie te maken: de stijlen en plinten in 18mm en de panelen in 12mm, passend in de sstijlen door groeven met een schijffrees te maken...
Als het geheel dan afgelakt is, heeft dat dan nog een voordeel dat de mdf groen is? Is de mdf niet voldoende beschermd door de lak?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Groene MDF is te verkrijgen in alle diktes, toch in België.
Het zou raar zijn dat dit niet in Nederland te verkrijgen is.
Ik zal nog een belangrijke tip geven bij het lakken.
Breek zeker de hoekkantjes van de MDF. Het mag zelfs iets rond zijn in plaats van schuin te breken.
De lak legt zich dan vloeiend tegen de MDF.
Dit is om te vermijden dat uw lak niet na enige tijd zou kunnen barsten al hoe klein ze ook kunnen zijn de barstjes.
Zo neemt uw MDF vocht op en zal het vrije spel krijgen om op te zwellen.
Ik heb een opleiding gevolgd enkele maanden terug en daar hamerde men zeer op.
Succes.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Groene MDF is te verkrijgen in alle diktes, toch in België.
Het zou raar zijn dat dit niet in Nederland te verkrijgen is.
Ik zal nog een belangrijke tip geven bij het lakken.
Breek zeker de hoekkantjes van de MDF. Het mag zelfs iets rond zijn in plaats van schuin te breken.
De lak legt zich dan vloeiend tegen de MDF.
Dit is om te vermijden dat uw lak niet na enige tijd zou kunnen barsten al hoe klein ze ook kunnen zijn de barstjes.


Zo neemt uw MDF vocht op en zal het vrije spel krijgen om op te zwellen.
Ik heb een opleiding gevolgd enkele maanden terug en daar hamerde men zeer op.
Succes.

Dank je, ik ben ook van België, de groene mdf zou dus zeker geen probleem mogen vormen! Ik let er op om de hoekjes te breken, met een halrondfreesje van 2mm denk ik.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je zo die paneel vormen wilt frezen uit een plaat mdf met de bovenfrees kanje de hoekjes later gewoon met een beitel hoeks en niet rond maken.

Vochtwerend mdf is gewoon in alle diktes verkrijgbaar ook in NL.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dank je, ik ben ook van België, de groene mdf zou dus zeker geen probleem mogen vormen! Ik let er op om de hoekjes te breken, met een halrondfreesje van 2mm denk ik.

Dit zal prima zijn met zo'n afronding.
Seb, ik zie dat we bijna buren zijn.
Ik ben van Wevelgem.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dit zal prima zijn met zo'n afronding.
Seb, ik zie dat we bijna buren zijn.
Ik ben van Wevelgem.
Groetjes Sirjacobs Didier.


Yep, dat is echt wel vlakbij! +- 20 min rijden!!! :p
Wel grappig dat je mensen van aan de achterdeur moet leren kennen op een forum van Nederland!!!!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ikzelf ben van izegem (20min. van wevelgem, 40 mins. van Anzegem)

Ik haal mijn hout (ook groene MDF) van een houthandel in de buurt: http://www.hout-vanhaverbeke.be/

Ik ga ook wel soms naar Wevelgem naar de Texas: http://www.bouwmarkt-texas.be/

Ze hebben er ook een beetje vanalles voor een redelijke prijs.

En seb, ik heb goede ervaring met DS-houtskeletbouw. Die zaten vroeger in Vichte (nabij Anzegem) maar zijn nu verhuisd naar Ronse. Die hebben ook een 'webshop': http://www.houtskelet-shop.be/index.php?action=cataloog

Die gebruik ik soms als ik grote hoeveelheden nodig heb, en hebben ook kwalitatief materiaal (zoals multiplex, geen brol zoals in gamma of brico)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.