beitelhouder scheppach hm1 en hm2

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen, het gaat wer beginnen: de jacht op een vlak vandiktebank!!!.
Nu heb ik de keuze beperkt tot een scheppach machine: redelijk compact, en je kunt vlakken en vandikten.
Nu meen ik mij te herrinneren dat je op moet letten wat voor type messen blok gemonteerd is??
Ik zie namelijk messen aangeboden worden met en zonder gleuven.
Heb mij al het schompes gezocht op het forum, maar kan er nix zinnigs over vinden.
Graag jullie advies in deze kwesie.
Oja, een verkoper vertelde mij dat de messen ZONDER gleuven op de imbus stelboutjes gemonteerd worden, en de messen met: daar vallen die boutjes in?
PS ik wil graag herslijpbare beitels gaan gebruiken.

Input wordt zeker op prijs gesteld.

Groet: Wupsie.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
zonder is makkelijker. De HM-1 hebben allemaal met gleuven erin, de oudste types HM-2 ook. Alle nieuwere types hebben messen zonder gleuven erin. Dit zou niet de enige reden moeten zijn waarom je een machine zou moeten laten staan. Je kunt geluk hebben en een prachtig oud exemplaar te pakken krijgen. succes.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@Scheppie: Bedankt voor je reactie.
Als ik het kort en bondig samenvat is het monteren van messen met gleuven dus lastiger dan die zonder, en dus een reden om de HM1 te laten staan??
Mijn conclusie is dus dat het slimmer is om en zo nieuw mogelijke HM2 te scoren?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Wupsie, volgens mij staat dat er juist niet.

Voor monteren messen etcetera maakt het niks uit. Alleen zijn die messen wat moeilijker te krijgen en mogelijk duurder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.