Gerealiseerde projecten door mijn leerlingen

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het schooljaar 2013-2014 zit erop en de opendeurdag is vorige week geweest op onze school.
Ik ben heel fier geweest met mijn leerlingen die zopas afgestudeerd zijn.
Het waren leerlingen die het 7de jaar industriële houtbewerking hebben gevolgd en ze zijn hebben met succes hun diploma behaald.
Dit is een extra jaar dat ze kunnen volgen uit vrije wil. Hun leeftijd is 18 à 19 jaar oud.
Alle projecten werden zoveel mogelijk via de cnc-machine gedaan.
De leerlingen moesten zelfstandig de programma's schrijven en na controle mochten ze het uitvoeren.
Zie hier hun projecten.

Een keuken vervaardigd uit witte melamine met glazen deurtjes.
Het glas is op een aluminium kader bevestigd.
Dit werd door 2 leerlingen gemaakt.
Normaal gezien kan dit door 1 leerling gebeuren, maar door de stageperiodes en VDAB-opleidingen zou het niet haalbaar zijn geweest om 1 leerling hier aan het werk te zetten.
Er werden ook nog andere activiteiten gedaan zoals een batibouw bezoeken, fabrieksbezoeken, enz.
P6210026.jpg

Een buffetkast vervaardigd uit massief eikenhout in combinatie van MDF belijmd met fineer eik en afgewerkt met een vernis op waterbasis.
Hier hebben ook 2 leerlingen aangewerkt.
Er zijn 2 schuifdeuren bovenaan en onderaan zijn het opendraaiende deuren met lades.
Dressoirkast 1.jpg

Een dubbele deur vervaardigd uit ayous hout en geschilderd.
Dit project werd door 1 leerling gedaan.
De deuren werden samengesteld met een profiel en tegenprofielfrees.
Dubbele deur.jpg

Een slaapkamer volledig uit HPL
De kleerkast met schuifdeuren werd gemaakt door 1 leerling en de rest werd gemaakt door een andere leerling.
Slaapkamer 1.jpg

Dressoirkasten vervaardigd uit MDF belijmd met geborstelde eik fineer en afgewerkt met vernis op waterbasis.
De plint is waterbestendige MDF die wit gelakt werd.
Dit werd door 1 leerling uitgevoerd.
Dressoirkast 2.jpgDressoirkast 3.jpg

Een slaapkamer vervaardigd uit HPL in combinatie van witte melamine corpussen;
De kleerkast met draaideuren werd gemaakt door 1 leerling en de rest werd gemaakt door een andere leerling.
Slaapkamer 2.jpg

Een dakconstructie met noordbomen.
Dit was een opleiding buiten schools namelijk in een VDAB-centra.
Er werd stapsgewijs gewone dakgebinten gemaakt om tot een dakconstructie te komen met noordbomen.
De leerlingen werkten in groepjes van 3 aan 1 dak.
Eén van de dakconstructies werd op de opendeurdag geplaatst.
Dakconstructie.jpg

Hopelijk heb je hiervan wat opgestoken wat wij aan onze leerlingen aanleren.

Hier staan nog 2 foto's waarvan ze dubbel staan. Deze krijg ik niet meer weg.
 

Bijlagen

  • Keuken.jpg
    Keuken.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 541
  • P6210028.jpg
    P6210028.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 538

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@Joopvormen: een sporenkap heb ik al van gehoord, maar hier bij ons niet zo gekend. Een kilkeper kunnen we ook maar hier meestal slaper genoemd. Een hoekkeper is ook minder gekend bij ons, maar wel een noordboom.

@ Artharg: bedankt voor de positieve reactie. Het is per slot van rekening mijn leerlingen die trots mogen zijn. Ik geef enkel mijn vakkennis door aan hen die ik 15 jaar heb uitgevoerd in de nijverheid. Nu start ik min 13de jaar in het onderwijs waarvan ik het nog met heel veel liefde doe.
Eerlijk gezegd, ik ben heel trots op hun prestaties dit jaar omwille van hun motivatie die ze hadden en vooral het respect naar mij toe.
 
A

Athanor

Guest
Mooi presentatie! Goed dat er nog van deze vakopleidingen zijn!

Complimenten aan docent en leerlingen!!


Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi presentatie! Goed dat er nog van deze vakopleidingen zijn!

Complimenten aan docent en leerlingen!!


Fons

Bedankt Fons voor de reactie.
Ik ben heel geliefd van mijn leerlingen en ik zal ze zeker verder ontmoeten nu ze de arbeidsmarkt op gaan.
Ik zal ze zeker inlichten over de complimenten.

- - - Updated - - -

Stuk voor stuk vakwerk! Mooi om te zien :) misschien had ik ook zo'n opleiding moeten doen. :)

Ik ben nog iemand voor het vakwerk en het is zeker niet te laat om u bij te scholen.
Vanaf mijn 7 jaar wist ik dat ik voor timmerman zou studeren en ik denk dat ik het al heel ver heb gebracht zonder te bluffen.
Ik sta in het onderwijs bij de grote kanonnen als je begrijpt wat ik bedoel.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
@sirjacobsd: waarom wordt er zovéél met de CNC gewerkt? Dacht dat het net de bedoeling was om alles zovéél mogelijk 'manueel' (met powertools/handtools) te doen? Geen verwijt hoor ... Ik zit niet in de sector, daarmee dat ik het even vraag. :) Het ziet er wel allemaal geweldig strak en mooi uit!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
@sirjacobsd: waarom wordt er zovéél met de CNC gewerkt? Dacht dat het net de bedoeling was om alles zovéél mogelijk 'manueel' (met powertools/handtools) te doen? Geen verwijt hoor ... Ik zit niet in de sector, daarmee dat ik het even vraag. :) Het ziet er wel allemaal geweldig strak en mooi uit!

Dagopleiding is nog iets anders dan avondschool vind ik.

Dagopleiding is leerlingen klaarstomen om op de arbeidsmarkt gegooid te worden, wat wil zeggen, zorgen dat ze onmiddellijk inzetbaar zijn binnen bedrijven en ondernemingen.
De toekomst van houtbewerkingen is nu eenmaal cnc en andere hoogtechnologische machines, dus moeten afgestudeerden zeker mee op de boot springen hieromtrent.

Avondschool wordt volgens mij in eerste instantie gevolgd door hobbyisten die iets professionelere willen gaan, of een carrièreswitch willen doen. Hier kan je idd meer de focus leggen op handtools.

Een student architectuur lleert ook geen plannen meer tekenen met de hand zoals vroeger, maar gebruiken onmiddellijk cad-programmas in de opleiding.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Mooi gemaakt allemaal.

@Joopvormen: een sporenkap heb ik al van gehoord, maar hier bij ons niet zo gekend. Een kilkeper kunnen we ook maar hier meestal slaper genoemd. Een hoekkeper is ook minder gekend bij ons, maar wel een noordboom.

Is de noordboom de nok? Volgens wikipedia wel.

Een slaper is in NL de balk naast een dakkapel. Dus geen kilkeper zo goed ik weet.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@sirjacobsd: waarom wordt er zovéél met de CNC gewerkt? Dacht dat het net de bedoeling was om alles zovéél mogelijk 'manueel' (met powertools/handtools) te doen? Geen verwijt hoor ... Ik zit niet in de sector, daarmee dat ik het even vraag. :) Het ziet er wel allemaal geweldig strak en mooi uit!

De reden is dat dit de grote doelstelling is van het jaarplan van het onderwijs. Vandaar Industriële houtbewerking die cnc gericht is.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gemaakt allemaal.



Is de noordboom de nok? Volgens wikipedia wel.

Een slaper is in NL de balk naast een dakkapel. Dus geen kilkeper zo goed ik weet.

Bijtel, hier een verduidelijking van een schilddak in bovenaanzicht met benamingen.
schilddak.jpg

Hier wat wikipedia schrijft.
Het schilddak is een voorbeeld van een "noordboomdak". De noordboom is de plaats waar twee dakschilden elkaar raken aan de bovenzijde, in Nederland wordt dat de nok genoemd. Meestal hebben de 4 hierdoor ontstane dakvlakken dezelfde hellingsgraad. Soms worden de uiteinden van een schilddak versierd met een piron.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de uitleg. Verwarrend dat de termen dus echt een andere betekenis hebben.

Wikipedia zegt het niet eenduidig. Volgens mij wordt een niet-horizontale balk nooit een nok genoemd. Dus in je tekening is correct, behalve de slaper dan.

Als ik eraan denk zal ik het eens in een oud vakboek opzoeken thuis.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Puik werk!

Cnc'en is niet; i"k pak een plank flikker hem op het apparaat en de kast is klaar." Daar komt gelukkig heel wat meer bij kijken. Bovendien maakt het niet uit hoe je de kast maak als je maar vakwerk levert met degelijkheid die lang meegaat. Ik had graag gewillen dat wij een cnc op school hadden. We hadden nog geeneens een kantenmachine en geloof dat die nu nog niet aanwezig is.

Welke machines staan er zoal in de werkplaats van de betreffende school?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Puik werk!

Welke machines staan er zoal in de werkplaats van de betreffende school?

Wel Renault, alle nodige basis machines zijn aanwezig op onze school zoals:
3 vlak/haaks schaafmachines, 3 vanbreedte/vandikte schaafmachines, 2 lintzagen, 2 paneelzagen, 1 vierzijdige schaafmachine, 3 penmachines waarvan 1 halfautomatisch, 5 langgatboormachines waarvan 1 halfautomatisch, 4 freesmachines, 1 vandikte/vanbreedte schuurmachine, 2 verticale schuurmachines, 1 horizontale langebandschruurmachine, 1 afplakmachine, 1 cnc, 1 raampers, 1 raamfreesmachine met de laatste nieuwe frezensets, 1 staande bovenfreesmachien, 1 kettingfreesmachine, 4 draaibanken, 1 corpuspers, 1 fineersnijmachine, 1 cnc-opdeelzaag en alle nodige handmachientjes die je maar kunt denken.

We zijn dus heel goed geïnstalleerd om onze leerlingen iets bij te brengen.
Wij zijn nog een school om de basismachines goed te gebruiken en daar streven we zeken naar.
Handenarbeid blijft ook een must bij ons.
Cnc is enkel het 6de jaar al en specifiek voor de 7des.
Wij zijn tussen haakjes met 19 leerkrachten die houtbewerking geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.