Bankje uit citroenhout en eiken

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo mede houtliefhebbers,

Vorige week was ik bezig met t schaven van diverse stukken onbekend hout. Soms is door het ruwe materiaal niet goed te zien met welke houtsoort je te maken hebt. Dergelijke stukken vlak en schaaf ik dan even....nou ja.....eigenlijk doe ik dit vaak samen met andere houtidioten want bepaalde delen zijn mij vaak net even te groot of te zwaar....Dus het moet "we"zijn...

Dit stuk was iets zwaarder dan de andere stukken en had de vorm van een veredelde banaan. Toen het stuk uit de vandiktebank kwam kreeg ik last van knikkende knieeen.....Citroenhout !!!! Zo nu en dan vind ik daar een klein plankje van maar nog nooit een schaaldeel.. Mijn nieuwe werkplaatsmakkers keken mij een beetje vreemd aan toen ik een vreugdedans rond de vandiktebank deed.... Wat een vondst ! Verkopen ? Dacht t niet ;)

T stuk riep mij en zei "Hee...ik wil graag een simpel bankje worden !!" Dat leek me wel een goed plan.

20140624_162617.jpg

Hier heb ik de uiteinden al enigzins in de vorm gezaagd...tevens was ik gelijk de defecten kwijt. De zijkanten gaan licht afgerond worden dus met de decoupeerzaag de eerste 35mm weggezaagd. Dit ga ik komende week rondschuren.

Toen heb ik t stuk hout in de kamer gezet en er eens een kwartiertje naar gekeken...Hoe moeten de poten eronder komen ? Ik denk nu aan zwart gekleurd eikenhout ...... Wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@athanor : Zo voelt t ook !

@synca : ik ook !

T stuk staat nu zo'n 3 dagen in de kamer. Aan de vorm moet nog eaa aangepast worden. Maandag zal ik eens wat eiken bij elkaar zoeken voor de poten. Dit wordt een rechthoek-vorm uit eiken, deze wil ik zwart gaan maken. Het wordt dus een frame....hoe ga ik de stukken eik aan elkaar bevestigen ? Ik neig momenteel t meeste naar schroeven,lijmen en afdoppen.... En dan op zoek naar rond rvs-staaf. In t eiken frame wil ik 2 gaten boren in de diameter van t rvs-staafje. Ook in t citroenhout. Hierdoor komt t citroenhout boven t frame te " zweven" ....Leek me wel een mooie combi : zwart eik, geel citroenhout en rvs....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En toen was t project ten einde.....

We hebben wat meubels verschoven in de kamer en kwamen tot de conclusie dat er nu geen bankje meer bij past...Nou ja...gelukkig heb ik zat andere projecten waar ik mee kan starten. Het stuk citroenhout wordt alsnog een bankje maar dan gemaakt door mijn werkplaatsmakker Sharon van RecycleStyle ( https://www.facebook.com/RecycleStyleNL )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.