Voet voor vertikale balk

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ik denk eraan paardenstallen op te bouwen die gelijkaardig zijn in constructie aan de extra verdieping van Benchworks. (4 palen met een plafond erop)
http://www.woodworking.nl/showthread.php?9762-Verdieping-bijbouwen-in-werkplaats/page4

De vloer van de schuur is in mijn geval redelijk aflopend (moet nog uitmeten hoe sterk). Ik kan natuurlijk de verticale balken op de correcte hoogte afzagen zodat ze even hoog uitkomen, maar ik wil ook de mogelijkheid behouden om de constructie later te verplaatsen naar een andere plek binnen de schuur.
Bijgevolg heb ik in hoogte instelbare voeten nodig die ik op de volgende manier wil maken:

Vierkante stalen vloerplaat van 120x120x8mm. 4 gaten voor verankering in de grond. In het midden op de plaat gelast een M20 draadstang van 300 lang.
Onderaan de balk komt een ronde stalen schijf 150mm diameter met in het midden een gat erin en een M20 moer aan gelast. Deze past dus op de voorgaande draadstang. Vier gaten in die schijf zodat, eens de hoogte ingesteld, ze kan vastgeschroefd worden aan de balk.
In de balk wordt onderaan een gat geboord zodat de draadstang er helemaal in kan schuiven.

Iemand een beter idee? Bestaat er iets kant en klaar?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het voordeel van hout is dat het altijd op maat te maken is (afzagen). Dus alleen om de reden dat het ooit misschien wordt verplaatst zo'n ingewikkelde constructie maken vind ik raar. Je kan er later altijd een extra houten blok of betonnen poer onder maken als het dan wat te kort is.

Wil je toch deze ingewikkelde oplossing, las dan op de onderste plaat een moer, waar je de draadstaal in draait (borgen met een tweede moer). Het op hoogte stellen doe je door een moer te verstellen, de plaat op de paal kan van te voren al vastgezet worden. Er zijn overigens nog zat andere oplossingen.

Zou je de volledige constructie niet even door een constructeur willen laten doorrekenen? Komen de paardenstallen op de verdieping? Denk ook aan het aggresieve milieu in een paardenstal (mest).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Je kan de moer beter los laten. Dan kan je als de poot op zijn plek staat, de onderplaat op de vloer vast boren en daarna de hoogte stellen. Als je bang bent dat de moer losloopt , gewoon een contramoer.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Het agressieve milieu is één van de redenen dat er een 'hoge' voet onder het hout moet komen. In ieder geval iets anders dan hout. Betonblok is zeker een goed idee, moet wel zien hoe ik die kan verankeren in de grond want als zo'n paardje effe duwt....

Anders is zo'n voet maken in staal niks ingewikkeld. 2 plaatjes en 1 draadstang snijden/slijpen, beetje boren en wat lassen.

Stallen komen enkel op de grondverdieping. Met opslag van voornamelijk hooi er boven, statische belasting wordt dan max 350kg/m². Wat niet weinig is maar goed doenbaar. Berekenen lukt me wel. Ik weet waar ik aan begin en het is niet de eerste keer. Zal het wel laten nakijken door mijn buur, is structureel ingenieur.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat agressieve milieu geldt zeker ook voor het staal wat je gebruikt! Ik zou een betonnen voet gebruiken. Je hebt al een betonvloer, dus verankeren is makkelijk. Het is dan ook makkelijk om de voeten wat groter te maken als de vloer de puntbelasting niet aan kan.

Is het een vloeistofdichte vloer?

Goed om eerst e.e.a. goed uit te zoeken, zou me niet verbazen als het slimmer is de vloer te vervangen ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
De 'constructie' aan de onderzijde is dat niet gewoon het nabouwen van een betonstempel of constructiel stempel uit de steigerbouw?
Die dingen zijn bere sterk en kan je eenvoudig inkorten indien nodig. Goed gegalvaniseerd tegen het aggresieve millieu. Hoewel urine-achtige rommel ook warmgegalvaniseerd staal aantast na enige tijd.

Er bestaan ook standaard stelmogelijkheden die je in beton meestort.
Kan niet op de nederlandse naam komen, maar hier een link met plaatje: http://biltema.no/no/Bygg/Monteringsdeler/Stolpesko/Justerbar-stolpesko-19634/

Als je een betonblok onder de poot maakt moet je die verankeren in de grond zeg je.
Ik zou een betonblok storten met de stelmogelijkheid voor de poot erin. ( zoiets als van de link)
Bij het storten op vier hoeken een ijzerenpijp vertikaal meestorten. Pijp kan je vastlassen aan je betonijzer.
Als het blok uitgehard is kan je door die pijp een draadeind steken om de boel te verankeren aan de vloer.

In de vloer moet je dus op die plekken gaten boren waar je het betonblok in bevestigd. Daar kan je hetzelfde gebruiken als je zou doen voor de stalen plaat. ( keilbout ofzo)


De meegstorte pijpen zouden zelfs van pvc kunnen zijn dan voorkom je dat eventueel uitstekend ijzer alsnog gaat roesten en dus gaat uitzetten waardoor je beton barst.
Je kan het nog een stapje ingewikkelder maken en de pvc pijp aan de onderzijde net iets korter houden dan onderzijde beton. Bij monteren van het blok kan je daar een ring siliconenkit leggen zodat het draadeind niet aangetast wordt door urine.
De hele pijp volgieten na montage kan ook, maar pas dan wel op dat je iets gebruikt zodat e.e.a. demontabel blijft. Cement is dus een slecht idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.