Parallel lijmtangen

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Op Engelse en Amerikaanse sites (bij The Woodwhisperer, Fine Woodworking) zie je dat ze voor het maken van kasten e.d. vaak parallel lijmklemmen gebruiken, van Bessey of Jet. De voordelen zijn volgens de kenners een egale druk over een grotere oppervlak en het kunnen uitoefenen van meer kracht.
Wie heeft er ervaring met deze lijmklemmen en kun je ze ook in Nederland kopen. Rutlands heeft weliswaar een mooie aanbieding voor hun huismerk maar ze versturen geen grotere lengte dan 31 inch. Weet iemand een adresje in Nederland waar ze tegen een redelijke prijs te krijgen zijn?
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Hallo,
http://workshopheaven.com/ Als je op deze site voor meer dan £100 besteld dan vervallen de verzendkosten, ook voor bestellingen vanuit de Benelux.

Heb zelf al vaker spullen besteld via deze site en kan alleen maar positieve dingen erover zeggen, zeer correct, klantvriendelijk en stipt! Echt een aanrader.

Deze duitse site heeft de goedkoopste prijzen, maar let wel de prijzen op de site zijn ex btw als je dan alles optelt plus de verzending dan komt workshop heaven toch het goedkoopste uit. Tenzij je zelfstandige bent en de btw kunt terugkrijgen.

http://crebes-werkzeuge.de/176/Standart-Spannwerkzeuge_.html
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Ter info,
In Fine Woodworking Magazine (de extra editie van een paar maanden geleden) staat een test van de parallelklemmen waarbij de Jet als beste uit de bus komt.

Grtn Bart
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Mocht je voor de Bessey klemmen kiezen, koop dan de KRV uitvoering. Hiervan zijn beide drukstukken verschuifbaar. Dit is zeer handig bij een combinatie van grote klemmen en kleine werkstukken. De prijs is nagenoeg gelijk aan de KR uitvoering.

Ed



Attached files bessey krv.doc (89 KB)
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
hallo..

Heeft er iemand hier al ervaringen met deze klemmen?
Ben zelf van plan mijn klemmen verzameling wat te vergroten en volgens mij zijn dit wel
geschikte klemmen.
Ben vooral geintereseerd in de JET klem.
Heb al gezocht op internet om een NL verkooppunt te vinden maar (nog)niet gevonden, weet iemand er een??

Fijne dagen!

gr

wouter
 

Chepetto

Nieuw lid
18 dec 2010
2
0
Hoi,

Ik heb ze indertijd bij http://www.hendriks-uden.nl/html/ gehaald je moet ff een mail na ze sturen met wat je wil. Over de prijs is dan nog te onderhandelen.

Ik heb de BESSEY KRV100-2K BESSEY KR60-2K zeker voor de langere klemmen is het handig dat je beide drukstukken kan verschuiven. heb toen ook meteen de BESSEY Corpuslijmtangen blokken bij bestelt leek me makkelijk maar in de praktijk gebruik ik ze niet.


Mvg

Julian
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Chris_belgium zei:
Hallo,
http://workshopheaven.com/ Als je op deze site voor meer dan £100 besteld dan vervallen de verzendkosten, ook voor bestellingen vanuit de Benelux.

Heb zelf al vaker spullen besteld via deze site en kan alleen maar positieve dingen erover zeggen, zeer correct, klantvriendelijk en stipt! Echt een aanrader.

Deze duitse site heeft de goedkoopste prijzen, maar let wel de prijzen op de site zijn ex btw als je dan alles optelt plus de verzending dan komt workshop heaven toch het goedkoopste uit. Tenzij je zelfstandige bent en de btw kunt terugkrijgen.

http://crebes-werkzeuge.de/176/Standart-Spannwerkzeuge_.html

Omdat ik voor de constructie van m'n keuken lijmtangen nodig had eens wat offertes opgevraagd voor transportkosten van parallel lijmtangen van ca. 1m.

Axminster: alleen Bessey en duur.
Rockler: Jet(mijn voorkeur) + Bessy, goedkoop maar transport bijna 400 dollar voor 8 lijmtangen :shock:
Grizzly: een aantal merken + Bessey, nog goedkoper maar ook bijna 300 dollar aan transport
Workshopheaven: alleen Bessey, goedkoop. Maar geen enkele reactie na 3 mailtjes.. :(
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je kan ook lijmklossen maken die iets bol zijn (40 multiplex met een lengte van 800mm). Daar schuur je dan een kleine bolling aan en als je bolling op de kast legt en aan de buiten kant 2 lijmtangen dan druk hij eerst in het midden en daarna pas aan de uiteinde. Hierdoor krijg je ook een egale druk en hoef je bij bredere kastjes nog steeds maar 2 lijmtangen te gebruiken.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Heb je ook bij bouwshoponline gekeken?
Gisteren heb ik toevallig ook naar de goedkoopste Revo KR klemmen zitten zoeken, en daar leken ze het goedkoopste. Goedkoper nog dan workshopheaven.
De revo KR60 kost daar namelijk 49 pond (60 euro), bij bouwshoponline 41 euro.
Ik ben alleen nog aan het zoeken naar het addertje ;) .
Maar het is in ieder geval een Nederlands bedrijf met 21 showrooms (schijnbaar).
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Okke zei:
Heb je ook bij bouwshoponline gekeken?
Gisteren heb ik toevallig ook naar de goedkoopste Revo KR klemmen zitten zoeken, en daar leken ze het goedkoopste. Goedkoper nog dan workshopheaven.
De revo KR60 kost daar namelijk 49 pond (60 euro), bij bouwshoponline 41 euro.
Ik ben alleen nog aan het zoeken naar het addertje ;) .
Maar het is in ieder geval een Nederlands bedrijf met 21 showrooms (schijnbaar).

bedankt voor de tip!
de adder heb ik nog niet gevonden :lol:
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Okke zei:
Heb je ook bij bouwshoponline gekeken?
Gisteren heb ik toevallig ook naar de goedkoopste Revo KR klemmen zitten zoeken, en daar leken ze het goedkoopste. Goedkoper nog dan workshopheaven.
De revo KR60 kost daar namelijk 49 pond (60 euro), bij bouwshoponline 41 euro.
Ik ben alleen nog aan het zoeken naar het addertje ;) .
Maar het is in ieder geval een Nederlands bedrijf met 21 showrooms (schijnbaar).

Ik heb onlangs ook enkele Bessey lijmtangen (EZS & KLI) gekocht via bouwshoponline. Vondt het ook verdacht dat ze echt de goedkoopste zijn. Maar na wat emails heen en weer de lijmtangen besteld en 1 dag later gewoon in huis. Als je boven €75 besteld heb je geen verzendkosten.
De volgende keer ga ik gewoon weer daar bestellen. Ook de de Revo modellen zijn inderdaad het goedkoopst in NL.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb hier vaker besteld zonder problemen. Jammer dat ze maar een beperkt aantal types van de Revo hebben. De prijs is inderdaad niet verkeerd.

Ed
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb me vandaag 2 stuks lijmklemmen van Bessey gekocht.(Bessey REVO KR600)

Deze lijmtangen zijn erg prijzig, maar ook weer erg goed/handig. Nu wil ik ze gaan opbergen (ze beschadigen snel als ze overal in de werkplaats liggen). Ik kan ze natuurlijk gewoon aan een wand hangen, maar in de werkplaats is veel (mdf) stof. Kunnen deze lijmtangen tegen deze (fijne) stof, of is het beter om er een kast (afsluitbaar) voor te kopen/maken?

Als ik een kast/rek maak, dan maak ik direct iets voor meerdere lijmklemmen, want het blijft vast niet bij twee stuks :) .

Groeten Rudolf.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
@jpandriesse, ik ben wel zuinig op m'n gereedschap, maar het is gemaakt om er mee te werken ;) .Ik hang ze dus dus gewoon maar aan de muur.

Groeten Rudolf.
 
A

Anonymous

Guest
Ik adviseer een ieder om eens bij de aanbiedingen van http://www.leys.nl te kijken.
Ik heb laatst 10 gesmede lijmtangen van 1000mm gekocht,voor 35 euro per stuk,ex btw.
Dat is 41,65 euro per stuk inc btw.
Deze tangen zijn van Bessey,die zij verkopen onder het huismerk Ivana.
De handvaten zijn ook nog eens beter dan van Bessey (mijn mening althans .)

( http://www.leys.nl/product/104039/ivana ... 1=&s2=&s3= )



Leys laat iedereen kopen,dus geen bedrijven of pasjes politiek.
(geen binding met ze ;) )


:cool:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ivana is ook het huismerk van Lekkerkerker, daar zijn ze dus ook te vinden.

Overigens heb ik enige maanden terug diverse maten van ecotools lijmtangen gekocht (de 1000mm variant voor €21,40 ex.) en ik moet zeggen dat ze zeer goed bevallen. Volgens mij ook een copie van de bessey's, alleen ook met een verbeterd handvat. Deze is namelijk niet rond maar 6 of 8 (weet ik zo ff niet uit mn hoofd) vlakken, waardoor je vele malen beter grip er op hebt (ze worden dus ook zeer strak aangedraaid en het geeft allemaal geen krimp).
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste allemaal ik heb ook een favoriete lijmtang en gebruik deze bijna dagelijks. Mijn vraag is zijn deze nog te koop of klemmen die er op lijken. Wellicht laat ik ze maken als er niet meer aan te komen is omdat ze wel heel gemakkelijk zijn in het gebruik.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dit systeem is nog steeds te koop. Ik zag laatst een van de bekende houtbewerkers in een video dit soort van klemmen gebruiken. Ik kan helaas niet meer achterhalen waar ik het zag. Maar ik snuffel wel even op het Internet.
Als je een voetje kan vinden is die klem weer te gebruiken lijkt mij.

P.S. Ik heb iets soortgelijks gevonden. Niet helemaal het zelfde maar close.

http://www.besseytools.com/en/product_d ... f000030023
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.