Materiaal kajuit deur

tikra

Actieve deelnemer
11 jan 2014
25
0
Hoi, wij hebben een compromis 720 (klein kunststof bootje). De kajuit wordt afgesloten door een tweedelig inschuif paneel. Deze willen wij vervangen, maar de vraag is, welk materiaal? De afmetingen zijn ca. 71 x 66 cm x 1,5cm dik. Wij dachten aan teak massief aangezien er de zon volop kan staan. De helmstok hebben wij nu van beuken hout gemaakt die wij 7 keer hebben gelakt.

gr. Helge
 
A

Athanor

Guest
Teak is een goed idee, Bruynzeel hechthout (mahonie) is een goed alternatief. Werkt op een dikte van 1,5 cm wat gemakkelijker dan met teak planken. Wel de kanten goed sealen dan tegen inwateren.

Fons


P.S. Had je de helmstok maar van Teak gemaakt, beukenhout is niet zo'n geweldig goede keuze:(
 

tikra

Actieve deelnemer
11 jan 2014
25
0
Fons, ik weet / maar het beukenhout heb ik in overvloed en het is maar voor het even. Ben op zoek naar houtleverancier voor hout voor de helmstok en de`deur`. Wat is met Okoume hout is dat ook een alternatief?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hmmm niet dat ik laag dunkend wil zijn maar op een Compromis 720 teak zetten is wel een beetje pimpen van zo'n boot ;-)

Het deurtje zou ik gewoon weer van Bruynzeel hechthout maken. Dat is wel de wet van bartjes in de botenbouw als het om multi/triplex gaat. Helmstok zou ik ook niet al te moeilijk tropisch over doen. Gewoon essen pakken voor de helmstok. helemaal niets mis mee. Ook een soort wet van bartjes...
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Bruynzeel hechthout kun je kopen bij bijvoorbeeld Pontmeyer of de Bootbouwer. Probleem is dat je dan waarschijnlijk een hele plaat moet afnemen en dat wordt dan mogelijk toch wat prijzig. Misschien heeft een forumlid nog wat afvalstukjes liggen? En anders wat scheepswerfjes afbellen.
Rick Koorman (Masave) kan je ongetwijfeld aan een leuk stuk essen helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.