electrische krik als hoogte verstelling freestafel

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Het idee van een elektrische krik is wel leuk maar hoogte instellen tot tiende mm zal wel een kriem zijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
IK zou ook opteren voor zon handmatige uitvoering... veel preciezer af te stellen. Als je eenmaal weet hoeveel 1 omwenteling van je handwiel exact is dan ben je daarna razend precies. Je deelt die omwenteling op in 8 of 16 stukjes, wijzertje erop et voila.... razend precies. Dat lukt je met elektrisch nooit.
 

WR1944

Oud hout
IK zou ook opteren voor zon handmatige uitvoering... veel preciezer af te stellen. Als je eenmaal weet hoeveel 1 omwenteling van je handwiel exact is dan ben je daarna razend precies. Je deelt die omwenteling op in 8 of 16 stukjes, wijzertje erop et voila.... razend precies. Dat lukt je met elektrisch nooit.

Door de constructie van de krik is het onmogelijk een maatverdeling aan te brengen die gerelateerd is aan de spoed van de schroefdraad van de krik. Als de krik laag is gaat het plateau per omwenteling meer omhoog dan als het plateau hoog is.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Alles staat of valt volgens mij met de overbrenging die tussen de motor en de spindel-as zit. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringsdeskundigen die zo'n ding gekocht hadden.

Ik gebruik nu een pot krik, deze voldoet ook wel, maar ga binnenkort een nieuwe freestafel maken en verzamel alvast zoveel mogelijk informatie. Het wordt een kruising tussen een Guido Henn concept en wat eigen ideeën, vandaar de Aldi krik vraag. Mijn nieuwe freestafel wordt wel transportabel, want ik wil hem achter in de auto kunnen vervoeren als ik ergens ga klussen.

Joep
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Door de constructie van de krik is het onmogelijk een maatverdeling aan te brengen die gerelateerd is aan de spoed van de schroefdraad van de krik. Als de krik laag is gaat het plateau per omwenteling meer omhoog dan als het plateau hoog is.

Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben.... wel is het natuurlijk zo dat je een kromme krijgt met een voorspelbaar verloop .... ik kan me echter voorstellen dat dat in de praktijk lastig is ;-)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Omdat de krik voor een bovenfrees toch niet veel kracht nodig heeft kan je er een regelbare weerstand tussen zetten,
dan kan je de snelheid van de motor regelen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat schiet wel degelijk op, Maarten, juist de grote Triton is daar bij uitstek voor geschikt met zijn hoogteinstelling vanaf de onderzijde. Met freestafel wordt in dit geval bedoeld een (zelfbouw)tafel waar een bovenfrees omgekeerd in gemonteerd zit. In mijn denken naar een freestafel toe zit de Triton als hoogste in mijn lijstje in ieder geval, hoewel ik nog steeds naar het kleine freestafeltje van HBM denk.

Groet, Rob.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
dan moet win dat ff toelichten want elke bovenfrees heeft in principe een hoogteinstelling.........

het gaat hier om het verstellen met een krik (elechtrisch of niet) van een frees.

dat die Triton een verstelling heeft die je met een gat in je freestafel bedient met zo'n slinger weet ik ook wel.

het gaat hier echter al om een bestaande tafel en een bestaande frees.

ik was misschien wel wat kort met mijn reactie, dat was niet de bedoeling, excuus, vooral aan wim omdat ik op hem reageerde.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik werd steeds nieuwsgieriger naar het elektrische krik resultaat, werkt dit nu of niet.

Ik heb die krik dus toch maar gekocht,was 30 Euro, dus dat viel mee vergeleken met de kosten van een nieuwe router met hoogteverstelling.

De resultaten:
1. de aanloopstroom is vrij fors, iets van 5 Ampere (bij 10 tot 14 Volt)
2. De stroom als de krik eenmaal beweegt valt mee, iets van 1.5 Ampere omhoog, 0.8 Ampere bij beweging omlaag, dit is gemeten zonder belasting op de krik,
3. De precisie, daar ging het om, kan je met deze elektrische tot op één tiende mm of beter nauwkeurig instellen, dat hangt er van af.
In de laagste stand kan je niet nauwkeurig afstellen, de krik gaat te snel omhoog en omlaag.
In de hoogste stand (35 - 40 cm), kan je nauwkeurig afstellen, de krik doet ongeveer 24 seconden over 1 cm, dus 2.4 seconden per mm,
dit gaat dus goed. Dit voordeel heeft uiteraard weer zijn nadeel, je bent een hele tijd bezig om de krik weer omlaag te krijgen om een freesje te verwisselen.


Bijkomend nadeel is dat de krik vanwege de motor zwaarder is dan een los staande krik. Daarnaast heb je een voeding nodig die even 5 Ampere gelijkstroom kan leveren, , weer extra gewicht.
.
In mijn situatie wegen de nadelen zwaarder, dus de krik gaat terug.

Joep
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Maarten: ;)

@ Wim: dat draadje gelezen en verder ook wel zo'n beetje alles betreffende freestafels, maar ik ben er nog steeds niet uit....

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.