drogen boomstam

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo

wie heeft er ervaring met het drogen van een boomstam?
als ik een werkstuk maak van een stam van 80cm doorsnede, scheurt dat altijd,
maar in Duitsland zie ik regelmatig werkstukken die niet scheuren.
zou wateren helpen?
of in een bak kokend water gooien?

groet
Jan
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Goeie vraag! En ik hoop dat hier goede tips komen, want ik ben ook benieuwd ga het draadje dan ook zeker volgen.

Wat ik sowieso verwacht is dat de houtsoort en en vooral (boom)kwaliteit veel uitmaakt. De grond waarop de boom gegroeid is zal in Duitsland anders zijn dan in Brabant.

Wat vermoedelijk vrij belangrijk is: het moment dat de boom gekapt wordt. In de winter is ie per definitie al wat droger dan zomers.
Hoewel dat hier in Noorwegen een groter verschil zal zijn, maar alle kleine beetjes helpen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Volgens mij is juist de truc om hout dat je voor een werkstuk uit een boomstam wil halen, de boomstam juist niet intact te laten maar alvast in grove planken op zaagt en deze netjes oplat. Kopse kanten in een dikke waslaag insmeren. En dan geduld hebben totdat het droog is. daarna selecteren en vervolgens zaag- en schaafplan maken. Voor draaiwerk wordt wel vaak met hele stukken stam gewerkt. Wat daar de tactiek is weet ik niet zeker maar ik kan me voorstellen dat je ze niet te lang wil hebben dan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
wateren zorgt er voor dat het hout beter bestendig wordt tegen schimmels etc. doordat de groeisappen worden vervangen door water.
tegen kop of hartscheuren helpt dit volgens mij niet. wat wel help is een stuk overlengte wat je afzaagt als de stam droog is
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Wordt bij draaien niet heel vaak nat gedraaid tot ruwe dimensies en dan gecontroleerd gedroogd (in ademende zakken enz.)

Dus eigenlijk hetzelfde principe als bij ruwe planken zagen en die laten drogen.

Groetjes
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Ooit gehoord van een rentmeester: Boom niet kappen maar bast rondom over een baan van pakweg 30 cm weghalen. Zo stop je de sapstromen en 'droogt' de boom op de meest natuurlijke manier, zonder te barsten.

Nooit zelf uitgeprobeerd overigens, dus kan het niet bevestigen. Ook geen idee over de lengte van de wachttijd...zal toch snel een jaartje overheen gaan vermoed ik.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jan.
In Duitsland wordt veel "nat" gedraaid. Veelal schalen. Het verse hout (schaal) wordt gedraaid tot een dikte van 10% van de doorsnee. Dus een schaal van 30 cm heeft een wanddikte van 3 cm. Dit halffabricaat wordt donker en tochtvrij weggelegd om te drogen. Er zal vervorming optreden. Eenmaal droog wordt de schaal op maat gedraaid en afgewerkt. Het drogen wordt op verschillende manieren gedaan: wegleggen in de eigen houtkrullen - in een plastic zak stoppen - in een droogkamer voor gecontroleerd drogen etc.etc.
Erg nat vers hout kun je beter eerst een paar jaar laten liggen - de kopse kanten insmeren met goedkope met water verdunde houtlijm van de action. Neem een overmaat zodat je later kleine scheuren kunt wegzagen.
Of nat hout direct in een dunne vorm draaien - even de föhn erover - schuren en afwerken - afwachten hoe de schaal een eigen vorm zal aannemen.
Google maar eens op Ben Bohlinger een fenomeen in Duitsland op dit gebied.
Bescherm bij natdraaien wel de machinedelen en gereedschap tegen soms agressief vocht.
Houtdraaiers met veel ervaring op dit gebied: Ronald Kanne en Jurriaan Kalkman - beide forumleden. (zonder anderen tekort te doen)
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.