Tips voor constructie hangende hoogslaper

Jrd88

Nieuw lid
20 jun 2014
1
0
Hallo,

Laat ik allereerst zeggen dat ik geen ervaren timmerman ben en hier om wat advies wil vragen aan mensen met goede ideeen en ervaring met timmermanswerk.
Ik ben bezig een constructie te bedenken waarmee ik een hangend bed kan maken. Het bed komt aan twee poten te hangen en de andere twee hoeken worden bevestigd aan de muur.

Deze constructie moet zeer degelijk en stevig zijn aangezien er dadelijk op geslapen moet kunnen worden.
De hoogslaper kan worden bevestigd aan een betonnen muur en plafond met keilbouten.
Hieronder heb ik een schets gemaakt met sketchup, om het idee wat beter weer te geven.

Constructie.jpg

Wellicht is er hier iemand die mij wat tips wil geven voor de verbindingen die ik zou kunnen maken of gebruiken voor dit ontwerp.
Het belangrijkste argument is voor mij stevigheid.

Er zijn meerdere verbingingen waar ik over twijfel. Bijvoorbeeld de hoekverbindingen, is het verstandig om hier hoekankers te gebruiken of is dit niet stevig genoeg.
Wat is de beste manier het bed aan de muur te bevestigen, ik dacht dit door een bouten direct door de houten achterbalk te schroeven.
Verder vraag ik me af hoe ik het bed het beste op kan hangen. Ik heb eerst aan kettingen gedacht echter wil ik niet riskeren dat het bed slingert en zo misschien loskomt van de muur. Maar als ik, zoals op de tekening, omhoogstaande balken gebruik hoe maak ik deze dan het beste en stevig aan het plafond vast? Verder is er nog een kruis in het midden wellicht heeft iemand een idee hoe dit het beste gemaakt kan worden, zonder dat het bed doorzakt.

Ik heb op internet alminium hoekverbingen gezien, het heet asaclamb. Zie ook hier http://www.metallmax.com/fotoboek_buiskoppelingen_buisverbinders
Dit systeem is echter bedoeld voor aluminium buizen. Het ziet er echter enorm stevig uit en je kunt het ook weer uit elkaar halen.
Voor mij als onervaren timmerman zien de hoekankers bij de gamma er echt een stuk kwetsbaarder uit. Bestaat er wellicht ook een soortgelijk systeem voor houten balken?

Ik hoor graag wat jullie hierover denken.
 

WR1944

Oud hout
Ik zou voor deze oplossing gaan als er echt geen enkele andere oplossing mogelijk is. De meeste onderdelen worden op de slechtst mogelijke manier belast. Is er geen mogelijkheid om steunen verticaal naar een vloer te brengen? Als je bijvoorbeeld vanuit het midden van het voeten- en hoofdeind een schuine steun naar onderen en naar de muur kunt maken ben je al een stuk sterker.

Het bedframe zou ik maken van verticale balken 40 x 90 of beter 40 x 140 (ik raak al aardig ingespeeld op de Amerikaanse maten voor constructiehout) en met elkaar verbinden met pen en gat verbindingen plus lijm natuurlijk, inclusief het kruis.
Het ziet er uit als een twee-persoons bed dus reken voor de (veilige) belasting 200 kg en met wat marge omdat je in bed ook wel eens beweegt zou je op 500 kg moeten rekenen. De balk die met ankers aan de muur vastzit is geen probleem maar de trekstangen zijn hier de kritische punten. Die zitten in het midden van de einden en veroorzaken daar een buigend moment. Ook moet dat punt alle krachten vanuit het bed naar de trekstang moeten leiden. Als je op de rand van het bed gaat zitten met z'n tweeen dan moet de muurbalk 500 kg opvangen maar de trekstangen elk globaal 700 kg. Beide ankers in de muur van de trekstang worden met een kracht van 500 kg uit de muur getrokken terwijl de neerwaartse kracht ook 500 kg is. Dit zijn natuurlijk veilige rekenwaarden om een globaal inzicht te hebben van de krachten die in het spel zijn.

Ik heb geen ervaring met dergelijke timmerconstructies maar wel met staalconstructies. Ik zou er zelf niet aan beginnen want ik kan me niet voorstellen dat er geen simpeler methode te bedenken is. Waarschijnlijker is het eenvoudiger om aan te geven wat je wilt bereiken dan kunnen de meer ervaren leden misschien een simpeler oplossing aandragen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Jaren terug had ik gewoon een paar latjes aan de zoldering vastgemaakt voor het uithangend gedeelte.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kan je niet gewoon een stevig frame maken en die met 4 kettingen en keilbouten aan het plafond ophangen (zeg maar zwevend)?

Andere optie is gewoon een paar flinke balken op hoogte tussen muren hangen en daar een plateau op maken. Zo heb je ook geen staanders nodig.
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Ik heb vorig jaar met m'n toenmalige baas een bed aan een betonnen plafond en muur gehangen met chemisch anker. Weet niet hoe een keilbout werkt maar er zitten in totaal 6 ankers in (2 per 'frame' in het plafond, 1 per stuk in de muur) en waren volgens de mensen van de bouwmaat belastbaar tot 100kg per stuk.
798299_10151488362239365_1476201342_o.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik ben ook met een bed bezig en heb het gewoon op hoge poten gezet.

Zoals je nu getekend hebt met kettingen is inderdaad het minst gunstig, wat kracht verdeling betreft.
Meest ideaal is zoals een standaard stapelbed het ook heeft, verticale pijlers op elke hoek.

Als je graag met kettingen wilt werken, kan je dan de kant die los van de muur is direct het aan het plafond hangen?
Zoals uitgeester maar dan met een ketting?

Gelijmde pen/gat verbindingen lijkt me het beste
Een loft ervan maken kan ook natuurlijk.

Hoe hoog komt het geheel van de grond?
Dan weet je of je een foutje kan permiteren en inhoeverre je kan experimenteren :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.