radiatorombouw + vensterbanken

ik heb een paar vraagjes ivm een aantal radiatorombouwen met vensterbank die ik binnenkort moet gaan maken.

ik wilde eerst een frame om de radiator bouwen van vuren balkjes van 33x44.
Hierop komt dan later de vensterbank die ik uit twee platen 18mm mdf wilde maken.
hierbij de eerste vraag: Kan ik beter 2 lagen mdf nemen of 1 laag mdf en 1 laag multiplex?(er moet op de vensterbank gezeten kunnen worden)


de ombouw zelf wilde ik uit 8mm mdf maken waar ik om de 5 cm een sleuf infrees.

de langste ombouw wordt 280 cm lang, 75 cm hoog en 20 breed. Zijn de balken van 33x44 hier dik genoeg voor of moet ik hier voor de dikkere variant gaan? of gewoon meer verticale balken zetten?

Gaat het mdf aan de voorkant niet krom trekken door het steeds wisselen van de tenmpereatuur?(ze worden van beide kanten geschilderd)
 

aguvo

Nieuw lid
13 feb 2014
15
0
Hallo René 13

Ik heb zelf ook een radiator ombouw gemaakt die alleen bestaat uit MDF plaatjes en een hoop sleuven die ik met de frees heb gemaakt. Het MDF wat ik heb gebruikt is minder dik dan die jij van plan bent te gebruiken (12 volgens mij) en die geven geen krimp.

gr Alex
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Beeld het je eens in wat er gaat gebeuren:
- Een plat horizontale plaat MDF van 280cm bij 20cm en 18mm dik gaat vanzelf al doorbuigen.
- Een laminatie van 2 platen zal al een stuk steviger zijn, maar ik denk dat je het doorbuigen ook nog gemakkelijk gaat zien, en dit nog zonder er te gaan opzitten.
- Extra frame van vuren balkjes gaat weer wat helpen, maar zou je in het midden van een 280cm lang horizontaal balkje durven gaan zitten?

Die drie samen begint wel al wat te zijn, maar op 2m80 zet je meer dan één persoon....

Dus inderdaad, extra vertikale balkjes plaatsen, als ze tot op de grond komen tenminste want anders helpen ze niks gewicht dragen. En die balkjes hoeven niet eens zo dik te zijn. Plaats ze om de 40cm of zoiets.

De ombouwplaat vooraan kan ook erg meehelpen met de stijfheid, als de tablet op die plaat rust zal ze ondersteunend werken. Met 18mm dik hout kan die plaat zelfs de balkjes vervangen. 8mm lijkt me dan weer niks. Een paar keren met kinderschoenen er tegen en er zit een gat in.

MDF is volgens mij ook niet duurzaam genoeg om te gaan op zitten, ook niet met verf/olie/vernis/whatever er op. In ieder geval alle hoeken en kanten mooi afronden want die breken zo af.
 
heb gerekend om om de 24 cm een balk te hebben op dit moment
daarbij komt nog dat ik een balk direct op de muur heb

bovenkant heb ik ook al aangepast naar 1x 18 mm multiplex en dan 18 mm mdf

zijkanten worden 12 mm multiplex omdat 8mm inderdaad te dun is bij nader inzien

afgezien van de bovenste plaat ben ik overal overgestapt naar multiplex omdat ik dit 1 goedkoper kan krijgen en 2 veel steviger is
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Goede keuze lijkt me. Waarom ook niet de bovenste laag uit multiplex maken? Dan heb je een uniform materiaal ivm aanzicht en bewerking, en het zal ook niet krom trekken wegens verschillende uitzettingsfactor van de 2 materialen bij vochtigheidsgraagverandering (leuk woord :D).

Van aanzicht gesproken, ook even denken aan de gezaagde zijkant, want mijn idee is dat die standaard bij zowel multiplex als mdf niet zo mooi is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.