Blad van grote schuifpoort vervangen

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Goede middag,

Van een geschilderde houten schuifpoort van 2,5m breed en 4m hoog wil ik de buitenste latten vervangen wegens t'is hoog tijd. Ik kan er hier en daar al doorkijken.

De poort bestaat uit een frame opgebouwd uit balken waarop vertikale latten bevestigd werden.
Het frame zelf is nog in zeer goede staat en kan ik dus behouden.

Als nieuwe latten denk ik aan vurenhout. Het type dat normaal als vloerdeel wordt gebruikt. Met tand en groef. Bevestigen met inox schroeven of, omdat het mooier is, misschien gebruik ik oude franse zeemansnagels (de kop heeft een piramide vorm van +/- 1cmx1cm en meestal zijn ze zwart van kleur)

Ik denk eraan om de poort te beschermen met olie. Dus geen verf meer, en ook geen vernis.

Gezien de grote verschillen in vochtigheid tussen winter en zomer, gaan die latten niet uitzetten en tegen elkaar wringen dan? Moet ik hiervoor iets speciaal ondernemen zodat ze kunnen bewegen? Iets in het genre van de tand en groef extra diep maken zodat er genoeg speling is?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nee, alleen even een dikke spijker tussen de boven- en onderkant van twee naastliggende planken steken voordat je ze vastspijkert en dan de spijkers weghalen. Dan hebben ze genoeg speling om te krimpen en uit te zetten. Tip: zet de veren wel in de olie voordat je ze spijkert. Anders kom je er niet meer bij, zoals ik afgelopen weekend bemerkte...
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Dat van die spijkers tussen steken vroeg ik me al af hoe ik ging oplossen. En de oplossing is super eenvoudig... bedankt voor de tip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.