iemand ervaring met de festool ets 150/5?

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Al eens de zoekfunctie op het forum gebruikt maar niet echt iets gevonden...

Iemand van jullie ervaring met de festool ets/5 exenterschuurmachine?

Ik bezit momenteel een festool deltaschuurmachine dts 400 waar ik heel tevreden mee ben, maar voor sommige dingen mist deze (logisch) toch wel wat power.
Ik vroeg me af of de ets 150/5 een goede aanvulling is op de dts 400, of is het verschil in werken niet zo heel erg groot?
Een rotex heeft mijn voorkeur maar ligt boven mijn budget ( zeker na een oplichting op marktplaats van 300€ :-( ) .
zo kwam ik bij deze uit.
De festool site beschrijft hem als een finish-schuurmachine. Maar ik ben benieuwd of deze ook bij wat grover schuurwerk zin mannetje zou kunnen staan?

Groeten Sam

-edit, trieste smiley in omschrijving was per ongeluk, maar kan deze niet weghalen :rolleyes:-
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb precies deze! Hij bevalt mij uitstekend. Maar wat noem je 'wat grover schuurwerk'?
Ik kan hem niet vergelijken met de dts 400, want daar heb ik nog nooit mee gewerkt.
Eerst had ik alleen maar een vlakschuurmachine van Metabo. Daar steekt de ets 150/5 wat afnamecapaciteit met kop en schouders boven uit. De 150/3 levert misschien een gladdere finish op, maar voor mij als houtbewerker is het resultaat van de 150/5 met korreltje 120 al heel glad. Met een grovere korrel (P60 bv) neemt de afnamecapaciteit natuurlijk toe, maar die heb ik nog nooit gebruikt.

Ook de combinatie met de stofafzuiger werkt buitengewoon prettig.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb hem en het is mijn werkpaard, doet 90% van mijn schuurwerk. de DTS400 is mijn tweede favoriet voor het schuren van reeds behandelde op geassembleerde delen.
Op de FOG heb ik al meermaals gelezen dat ETS150 end DTS400 het ideale paar zijn om alles te kunnen doen.

De 150/5 is veel agressiever/sneller dan de DTS, afhankelijk van de korrel dikte kan hij snel en grof werken tot fijn en glad. Het is ook een kwestie van je werk kwaliteit voldoende hoog te houden zodat je geen rotex nodig hebt om bijvoorbeeld 1mm hoogteverschil tussen de planken weg te werken op een hardhouten tafelblad.
In het begin had ik ook een bandschuurmachine en rotex nodig om mijn fouten weg te werken, maar nu heb ik voldoende ervaring en technieken geleerd waardoor ik dat soort fouten kan vermijden en veel minder tijd verlies met schuren.
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Heb deze ook een ZEER tevreden van. Tenminste een machine die je vast kan houden zonder dat het lijkt alsof die constant wil ontsnappen. Laatst nog geprobeerd te schuren door alleen de afzuigslang vast te houden. Niet de bedoeling uiteraard maar geeft aan hoe soepel en rustig de machine loopt.

Heb er een systainer bijgekocht voor schuurvellen en bij Ecotools een assortiment papier besteld. De 2 systainers hangen altijd aan elkaar en heb zo alles direct bij de hand om te schuren. Geen gedoe met doosjes of papier dat ik een lade door mekaar zit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb zelf een ets/3, dat is echt een afwerk schuurmachine, maar wel een super ding. De 150 mm is m.i. een stuk beter als de 125 versie.

@ resign, heb je smiley aangepast, maar dat moet je volgens mij ook kunnen, bericht wijzigen en dat geavanceerd kiezen en onderaan een nieuw berichten icoon selectere.

jaap
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
op mijn verlanglijstje naast mijn DTS400 staat ook nog een excenterschuurmachine. Ik zat te denken aan een Ro 150, deze is wel duur. nu lees ik al dat gejubel over de ETS/5. Is dat de beter combinatie? Ook als je nog niet zo ervaren ben als benchworks :).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gaan voor een rotex is zeer verleidelijk, een beetje zoals er een auto zou bestaan met een graafarm erop voor een beetje meer geld dan een gewone auto. Daar kan je meer mee doen denk je dan, maar in de praktijk is het dan vaak 95% van de tijd een vervelende hindernis. Ik was ook begonnen met een rotex omdat ik dacht een super schuurmachine te hebben, maar de nadelen bij gewoon schuurwerk wegen gewoon veel te zwaar als je ze vaak gebruikt, je moet er echt mee vechten en het is vermoeiend, plus de krassen die het maakt in rotex modus vragen erg zorgvuldig en lang schuurwerk om weg te werken. daarom haal ik de mijne zeer zelden boven en plak ik liever een P50 vel op de ETS dan een P80 op de rotex.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Er zit nog een machine tussen de rotex en de ets dat is de wts150/7 dus met een uitslag van 7mm. Zelf gebruik ik de voorloper van de ets. Er was toen maar een model met 3 mm uitslag. Nooit spijt van gehad en de rotex ook nooit gemist.
Moet je veel polijsten of grof schuren, denk aan ruwe eiken balken of stalen containers of schepen, denk dan aan een rotex
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hier enkel ervaring met de ETS125 en de RO150 (in bezit).
De ETS125 is goed voor licht werk, de RO150 is een echt werkbeest.
Geen idee wat je allemaal moet schuren, maar zo'n rotex is zijn geld écht waard.
Kennis van mij heeft de ETS150 en die werkt ook uitstekend :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
IK heb deze post even met interesse gevolgd, ik was vorige week weer een plafond aan het schuren met mijn RTS-400 en dat duurt toch net ff te lang naar mijn zin. Ben me dus ook aan t oriënteren op een excenter schuurder.Ik wil een topklasse dus merken als Metabo, makita, Flex vallen af.

Ik was gisteren even op pad hiervoor en heb de Mafell UVA-150 E en de Festool ETS-150 naast elkaar gezien en in de hand gehad. Eerst van de verkoper de UVA gekregenn, later begreep ik waarom. Die loopt prachtig stil en gebalanceerd. Toen liet hij daarna de ETC-150 van Festool zien. Eerst wat me opviel is dat de motor staat te dansen als je de machine aanzet. Je ziet hem gewoon rondjes draaien in alle richtingen. Een enorm verschil met de UVA die helemaal stilstaat.

Als je nog geen keuze gemaakt heb zou ik zeker eens bij de Mafell kijken ook, die is paar tientjes duurder maar in die prijsklasse lijkt me dat geen probleem.

Er schijn een nog betere Excenter machine te zijn volgens Klusvisie, de Mirka Deros. Die is alleen nog even een tikkie duurder , 650 euro in een set, dan kun je wel de schijf wisselen tussen 125 en 150mm. Iemand ervaring met die machine?
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik kan bij mij de ets 150/5 gewoon loslaten en hij blijft rustig op zijn plaats schuren.

Ik heb de combinatie dts en ets en het bevalt me erg goed!
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
bedankt voor alle reacties!
Het is uiteindelijk de festool ets geworden. Staat trouwens in promotie op toolnation op dit moment.
Scheppie, ik veronderstel dat je de EVA ipv de UVA (vlakschuurmachine) bedoelde? Die had ik inderdaad niet bekeken. En de prijs was gelijk.
Nu nog enkele dagen wachten op mijn pakketje :) ,heb meteen ook een vooraadje schuurpapier besteld bij ecotools na vele positieve reacties hier op het forum.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Scheppie die mirka zijn wel goedkoper te krijgen. In doos zonder extra steunschijf. Een vorig model zal wel geen optie zijn want die is zwaarder. Zou mijn oude festo et/2e (de voorloper van de et/150/3) kapot gaan dan is voor mij de mirka een serieuze optie. Deze oude festo loopt trouwens prima.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Wim heb jij zelf ervaring met die Mirka machine? Als ik toch veel geld uitgeef wil ik wel liefst de beste die er is. Als de Mirka Deros echt beter is dan de Mafell dan toch nog maar eens overwegen. Zo'n machine koop je ook voor t leven dus beter in een keer de juiste kopen.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
vandaag al de machine geleverd gekregen! :D
Had eigenlijk geen tijd maar toch snel snel doos open en zeer kort getest, ruwe plank dennenhout, eerst korrel 80 dan 100..
waaaaaaaauw, zalige machine:) zo weinig trillingen! en ben ook aangenaam verrast over de afnamecapaciteit met een grove korrel.
Dit was wat ik zocht :)
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Heb hem ook besteld en vandaag ontvangen, echt wat een monster van een machine. Stukje gelakt eiken geschuurd, binnen 5 minuten was het kaal en glad. Dit was mij met een andere schuurmachine lang niet gelukt. Ja misschien met de bandschuurmachine maar dan was het niet zo makkelijk gegaan als nu. Echt wat een aanrader voor iedereen die een schuurmachine zoekt.
iedereen bedankt voor de tip om deze te kopen
 

superdave

Nieuw lid
28 mei 2013
1
0
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe schuurmachine, ik maak zo af en toe wat meubels van hoofdzakelijk nieuw vurenhout. Ik heb daar altijd de Bosch PSS250 AE voor gebruikt. Mijn andere apparatuur is allemaal van Bosch Blauw, Makita, DeWalt en Metabo (niet de bouwmarkt variant). Dus ben niet zo merk/kieskeurig!

Nu heb ik de opdracht gekregen om van gebruikt steigerhout een bureau te maken, dat vereist dus een nieuwe schuurmachine! De Festool is buiten mijn budget en ik hoop op wat advies.
Mijn budget is circa 200 euro (evt 2e hands), wat kunnen jullie mij adviseren?
Dacht zelf aan
METABO SXE 425 TURBOTEC
Makita BO5041K
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.