frequentie regelaar

Orgelbouwer

Nieuw lid
18 jun 2014
2
0
Ik zoek een betaalbare frequentieregelaar voor mijn draaibank teknatool 1624_44 hij loopt op 220V 1,1 kw en heeft maar 1 phase. Heeft iemand een idee?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hallo Orgelbouwer, welkom op dit forum, maar stel je even netjes voor; wie ben je en wat doe je zoal met hout en laat vooral de orgels zien die je bouwt en de pijpen die je wellicht draait.
Ik ben bang dat er geen eenvoudige en zeker geen goedkope oplossing is om een dergelijke motor te regelen. Niet voor niets dat de DVRxp € 1000 duurder is dan die van jou.
Zijn die 8 poelies en dito snelheden niet genoeg op jouw machine?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik sluit me bij opeatey aan.
Achteraf aanpassen is een zeer arbeids en ook geld intensieve manier van werken.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Das niet duur.
Zorg dat je je frequentieregelaar altijd overdimensioneerd dus als je 1,1 kw nodig hebt neem er dan een voor 1,5 of 2,2 kw
Dit zorgt ervoor dat de regelaar niet overbelast raakt tijdens een remcyclus met zware belasting

Een moter werkt tevens als generator een zwaar stuk hout moet worden afgeremd. Als het remmende vermogen van de frequentieregelaar te klein is wordt deze overbelast bij het afremmen van een zwaar stuk hout

Ik weet niet of dit te volgen is. Er is redelijk beel over te vinden als je het www wat afstruint.
Succes
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Nou ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Bij mijn weten is een 1-fase motor niet met een frequentieregeling te besturen. Wat wel kan is een 3-fase motor aansluiten op 220 V en regelen met een frequentieregeling.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
kan wel maar die frequentie regelaar zijn heeeel duur
lijkt mij dan beter om er een 380 motor op te zetten, dan kan je het voor weinig piepen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Zijn de meeste 230 v motoren eigenlijk geen 380 motoren? De meeste 1 phase frequentieregelaars hebben te weinig vermogen en/ of zijn echt aan de prijs. Denk er over na om mijn jet te voorzien van frequentieregeling. Heb wel een variabele versnelling erop zitten maar wil eigenlijk bij nul beginnen en nu bij 300 tpm. Voor zware stukken is dit veel te snel.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Kijk uit bij het ver terugregelen van het toerental van een elektromotor. De koeling verminderd dan namelijk ook behoorlijk.
 

Orgelbouwer

Nieuw lid
18 jun 2014
2
0
Bedankt voor het meedenken. De prijs van de laatste link is prima. Alleen staat er bij dat de uitput 3 fasen heeft. Maar niet doen dan...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Meer algemene opmerking:
Het zou me verbazen (uit meer theoretisch oogpunt) als het enkelfasig motortje zelfaanlopend blijft bij heel lage frequenties. Ik zou denken dat dat niet of heel moeizaam gaat. Maar ik heb geen praktische ervaring op dit punt.

Het beste lijkt me vervangen van de motor door een 3 fase type met een frequentie omvormer die ook nog eens van enkel fase driefase maakt. Ik verwacht dat die bestaan en er zullen vast mensen op dit forum zijn die er ervaring mee hebben.

ik zou voorlopig nog even niet kopen, althans niet eerder dan nadat iemand op dit forum met ervaring zijn oordeel heeft gegeven:). (Het is duidelijk: Ik heb er vooralsnog weinig vertrouwen in :))

klaas0639
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De eerste vraag is of die motor een standaard maat is, en voor 220V geschikt gemaakt is door een 380V driefasenmotor met een condensator uit te rusten.
Gaan er uiteindelijk 3 draden de motor in? Zit er een standaard typeplaatje op?

Teknatool verkoopt trouwens ook een upgrade (motor + frequentieregelaar).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Op juriaan inhakend...... Bespaar jezelf een hele hoop moeite en spaar nog een tijd door voor de upgrade van teknatool.
Een dergelijke onderneming loont zich pas echt als je een draaibank vanaf de grond af aan opbouwt. Dan kun je de motor, de frequentieregelaar en de poelies op elkaar afstemmen. zodat je de juiste krachtoverbrenging bij de juiste snelheid krijgt. Wat je nu probeert kan ook, maar is erg moeilijk voor elkaar te krijgen en levert waarschijnlijk niet het beoogde resultaat.
Ik probeer je enkel te behoeden voor veel ellende. Ik ben deze weg ook een aantal maal ingeslagen met verschillende machines. Wanneer ik met veel pijn en moeite klaar was kwam ik steeds tot de conclusie dat de machines nog steeds niet konden wat ik voor ogen had.
In mijn ogen kun je iets beter in een keer goed doen. Dus of de weg van Juriaan in slaan en een beest van een machine bouwen of doorsparen en iets kopen dat voldoet aan jou eisen. Just my 2 cents.

Mvg,
Rik
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik sluit me in dezen bij rik aan. A] mijn ervaring is dat die 8 poelies ruim voldoende zijn, en dat die paar keer dat ik van snelheid wil wisselen (ik doe veel met 1 vaste snelheid) het omleggen zo gepiept is, en B] als je dan toch een variabele snelheid wilt, dan zou ik zeker sparen voor de DVR-aandrijfkop-upgrade in plaats van er een frequentieregelaar tussen te knutselen. Te meer daar de DVR van zichzelf al een betere oplossing is dan een standaard synchroonmotor met frequentieregelaar.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb (uiteindelijk) zelf mijn huidige draaibank gebouwd en deze is uitgerust met een 3 fase motor van 750 watt, gestuurd met een frequentieregelaar en 3 mechanische snelheden (poelies) om de motor bij lage snelheden niet te warm te laten lopen (en meer kracht te hebben bij snelheden onder de 100 toeren bij bv schroefdraad schrapen).

Deze motor had ik in eerste instantie gemonteerd op een HBM1100 maar gaf absoluut niet het gewenste resultaat. Een 1 fase motor sturen met een frequentieregelaar is ontzettend duur en gaat in tegenstelling met een 3 fase motor ten koste van de kracht (koppel). een 3 fase motor is met hetzelfde wattage veel krachtiger dan één met 1 fase (weet ik uit ervaring en bevestigd door een motoren fabrikant uit Dordrecht)

Mijn idee; andere (passende) motor kopen met 3 fasen of de bestaande ombouw set aanschaffen.

Met vriendelijke groet,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.