Proxxon frees- en boor set, iemand ervaring mee?

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik kan een nieuwe proxxon set kopen, BFF 2000, KT150 en BFW 40/E voor nog geen 400€.

Qua maatvoering is hij goed. Ik doe veelal alleen kleinere werkstukken dus daarom zijn de maten ok. En wat me aantrekt is dat hij diverse functies heeft, frezen, boren schuren slijpen etc.
Wat ik mij afvraag is of hij stabiel genoeg is. Zeker bij frezen.
Ik werk nu met een dremel set en die zit ook in zo'n soort klem maar zodra daar druk op de frees komt gaat hij kantelen. Ook als ik boor loopt hij vaak weg op een nerf.

Heeft er iemand ervaring met deze set? is die stabiel en nauwkeurig? of kan ik beter doorsparen en een duurdere kopen.

alvast bedankt Hans.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Hoosterw,

Ik heb deze opstelling ook en wissel de frees af met de gewone boormachine. Zeer solide gemaakt, dremel kan er niet aan tippen.
Ik ben er erg tevreden over, een van mijn favoriete gereedschappen.

Hij is stabiel en nauwkeurig, een omwenteling aan een stelknop (kruistafel en de diepte instelling) is 2mm met markeringen tot 0.1mm
Boren gaat prima. Frezen gaat prima, let wel dat die Proxxon wel maar een 6mm spantang heeft als grootste maat.
Of het frezen ook nog oke is met een losse volwassen frees (van kress ofzo) werkt heb ik nog nooit geprobeerd. Denk niet dat het problemen geeft.

Nadeel is dat het klein is. Ideaal voor op tafel, maar incl kruistafel dus wel een kleine uitlading mocht je wat groter willen of een hoog werkstuk hebben met een lange boor ofzo.
afstand center boor tot de ijzeren kolom is een 14cm
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Toch maar besloten te doen. 395 gloednieuw in doos is tenslotte een hele mooie prijs voor zo'n set.

Robbert Weet jij toevallig of er een boorspanknop op de boormachine past?

grt Hans
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
geen idee, maar je bedoeld zoiets?

Ik gebruik gewoon mijn normale boormachine erin.

d22702ca54c99086da0c0feef41ee5c8173.245.53.72bfb%204.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.