wetstenen voor bijl, zeis en mes

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

het gras, stuiken en jonge bomen worden hier gemaaid met een zeis.
Zag ik laatst bij een handelaar een paar dozen vol met wetstenen van eenzelfde soort voor mijn maaier, bijlen en ander soort buitengereedschap, messen, enz.. .
Geen twee hadden een identieke vorm, de verschillen zijn zelfs heel groot te noemen.
Op een half vergaan etiketje stond aiguiser ( Frans voor slijpen) en de rest was afgescheurd.
Opvallend zijn de "luchtkanaaltjes of poriën" in de stenen.
Ze hebben allen ook een soort haakje aan de uiteinden.

Kent iemand deze stenen? Informatie?

IMG_1303bvk.jpg
IMG_1317bkv.jpg

groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die ken ik als "veegstenen". Ze worden gebruikt om een zeis te scherpen door ze om en om boven en onder het blad vanaf de steel naar de punt te halen. De maaidag begon meestal met het "haren" van de zeis, op een speciaal aambeeldje wat met een punt in de grond werd gestoken werden de bramen op het blad met een haarhamer er uit geslagen. Daarna werd het blad geveegd met de veegsteen. Tijdens het maaien werd de steen regelmatig over het blad gehaald om het goed scherp te houden. Laten werden er houten latten met dubbelzijdig opgeplakte stenen gebruikt die minder breukgevoelig waren.

Waar de afgebeelde stenen vandaan komen weet ik niet. Ik kocht ze vroeger (althans soortgelijke) bij de boerenbond in Soest voor drie gulden per stuk. De houten versie was veel goedkoper. Voor ze echt gebruikt konden worden moesten ze eerst met een oude vijl een goede afgeronde vorm krijgen. Met één steen deed ik één seizoen, tenzij ik hem liet vallen, ze braken nogal snel.

Groet, Rob.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank jullie, voor de reacties.

Heckemann, je moet flink wat gemaaid hebben met een zeis, om ieder seizoen een andere steen te moeten kopen. Zelf heb ik er op 15 jaar nog niet één moeten vervangen, ik maai niet echt veel.

groeten ,
Ornament
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Niet alleen ik maaide, een aantal collega's beheerste de kunst ook. De steentjes sleten erg snel, waren ook niet zo hard, het leek wel een soort zandsteen. Na een paar maanden was de vorm niet echt prettig meer om de vegen en dan kocht ik gewoon een nieuwe.

Het maaien gebeurde voornamelijk op bosweiden en bermen, die hielden we zo kort mogelijk om andere vegatatie dan grassen een kans te geven. Heerlijk werk trouwens, als je geen zin hebt om na te denken en bij een beetje lekker weer vliegt je dag om!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.