boorsets in de LIDL (BE) !

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag alle 3 de sets gekocht bij de Lidl, in het kort:
De forstner boren moeten behoorlijk na-bewerkt worden, er zitten veel bramen op en de snijvlakken zijn niet of nauwelijks geslepen.
De verzinkboren hebben ook nog veel bramen die verwijderd dienen te worden, het verzink gedeelte is redelijk en past ook op andere (normale) spiraal boren.
De freesboren zijn voor de € 4.00 goed te noemen.
Heb je geen 'slijpskills' zou ik ze laten liggen, behalve dan de freesboren.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag alle 3 de sets gekocht bij de Lidl, in het kort:
De forstner boren moeten behoorlijk na-bewerkt worden, er zitten veel bramen op en de snijvlakken zijn niet of nauwelijks geslepen.
De verzinkboren hebben ook nog veel bramen die verwijderd dienen te worden, het verzink gedeelte is redelijk en past ook op andere (normale) spiraal boren.
De freesboren zijn voor de € 4.00 goed te noemen.
Heb je geen 'slijpskills' zou ik ze laten liggen, behalve dan de freesboren.
inderdaad, maar dat was te verwachten voor dat geld. Gelukkig is het allemaal vrij snel verholpen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
heb misschien wel interesse om de vochtigheidsmeter te halen.
Een vraagje: die pinnen om in het hout te stoppen zien er nogal kort uit, kan je zo een realistische meting maken?
http://www.lidl.be/cps/rde/SID-F78B...tm?action=showDetail&id=4051&rdeLocaleAttr=nl

Je moet toch niet verwachten om die 2cm in eik of beuk te kunnen duwen, ik heb er ook één met pinnen. Het is elektrisch dus het contact oppervlakte of diepte maakt niet zo veel uit, zolang er contact is werkt het. wat wel belangrijk is, is dat de pinnen op een plek zijn waar de vochtigheidsgraad representatief is van het ganse stuk hout. je moet dus een stuk van het uiteinde afzagen en meteen daarin meten. Als je enkele uren of zelfs minuten wacht dan is de vochtigheid van de buitenkant niet meer hetzelfde als die binnenin het hout.
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Heb net de vochtmeter gehaald, lijkt me op eerste zicht degelijk te zijn. Voelt in ieder geval zwaarder aan dan ik had verwacht voor de grootte van het toestel.
Heb hier op bureau geen hout ter beschikking om te meten, op een banaan geeft hij in ieder geval aan dat er meer dan 40% in zit :D

Temperatuur functie is in orde, de zaklamp functie werkt ook maar zie er het nut niet van in. Kan me niet bedenken dat ik 's avonds in het donker nog snel wat ga meten.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Houtsoort instellen????
Water (vocht) = water (vocht)
Het maakt niet uit waar het op of in zit.
Je meet enkel de hoeveelheid vocht en ja dat kan ook in een banaan:)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou....er zijn bepaalde vochtmeters op de markt waarbij je de houtsoort kan instellen....deze staat ook nog op mijn verlanglijstje....Nu staan er nog een heleboel andere zaken hoger op de lijst dus dat duurt nog wel even...:)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
heb misschien wel interesse om de vochtigheidsmeter te halen.
Een vraagje: die pinnen om in het hout te stoppen zien er nogal kort uit, kan je zo een realistische meting maken?
http://www.lidl.be/cps/rde/SID-F78B...tm?action=showDetail&id=4051&rdeLocaleAttr=nl


Op zich is die vraag niet vreemd.
Ik gebruik al enige jaren een cheapo vochtmeter. Later kwam stihl met hetzelfde modelletje. T.e.m. hetzelfde typenummer.
Tot nu toe wordt ie hoofdzakelijk gebruikt voor brandhout.
Meet je het vochtgehalte dan krijg je een bepaalde waarde.
Klief ik dat stuk hout en meet ik dan op een deel wat voorheen binnenin zit dan is dat vaak ( bijna altijd) vele malen hoger.
Logisch de buitenzijde droogt immers het snelst. ( of wordt het snelst nat na een bui )

Een tip terzijde: in mijn vochtmeter gaan 4 knoopcellen LR44.
Als je iets meer aan de vochtmeter uit kan geven en er gaat een 9V blok in of een paar AAA batterijen zal je op den duur goedkoper uit zijn.
 

tuoh

Oud hout
Houtsoort instellen????
Water (vocht) = water (vocht)
Het maakt niet uit waar het op of in zit.
Je meet enkel de hoeveelheid vocht en ja dat kan ook in een banaan:)

Voor een goede houtvochtmeter maakt het heel veel uit waar dat het water in zit:p De professionele meters kunnen per houtsoort ingesteld worden om een juiste meting te krijgen, er zit dan meestal een boekje bij met instelgegevens voor honderden verschillende houtsoorten. Het is enkel met deze meters dat je een juist vochtgehalte kan aflezen. Alle in te geven waarden van de verschillende houtsoorten zijn het resultaat van labo tests, op die waardes kan je bouwen:)

De goedkope(ere) exemplaren geven in het beste geval enkel een richtwaarde, na een paar metingen verspreid in de tijd ga je kunnen zien of het vochtgehalte daalt of stijgt maar dat is het het dan. Heb je nood aan de juiste cijfers dan ga je toch moeten opteren voor een duurder of een meer gesofistikeerd model.
Er zou toch minimaal een mogelijkheid moeten zijn om verschillende houtgroepen in te geven of te selecteren op de meter, dat zou de nauwkeurigheid al een stuk vergroten, als je dan ook nog de omgevingstemperatuur kan inbrengen is het helemaal top.

Voor bepaalde klussen maken de cijfers na de komma soms wel het verschil, 11,33% is een duidelijker meting dan "ongeveer 12%" om maar iets te noemen. De eerste waarde gemeten met een prof. toestel (geijkt) is een waarde waar je mee verder kan, of waar je op kan vertrouwen, daar staat de fabrikant garant voor.

Bij die goedkope meters blijf je als gebruiker in het ongewisse over de afgelezen waarde, er is geen ijkverslag bij, je weet dus niet hoeveel de afwijking bedraagt, hoeveel tolerantie er op de metingen zit, etc... Kortom je tast in het duister.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.