Houten plaat op 'holle' wand

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Hallo! Ik moet een tamelijk grote massief houten plaat ophangen op een deels holle wand. Voor een muur hebben ze namelijk 25mm vuren regels gezet met daartussen isolatie en op de regels een triplex plaat van 5mm. Die triplex plaat is niet voldoende en misschien die regels ook niet om in vast te schroeven (als ik ze al makkelijk kan vinden). Misschien een keilbout in de muur met draadeind door de plaat? Er komt weer een tv op die plaat dus het kan eea afdekken qua constructie... Meer opties?
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik kan zo de situatie niet goed inschatten, maar misschien zijn kozijnschroeven een optie:http://www.alb.be/s/picture/505082/800/600/Raamschroeven-met-zonder-kraag.jpg?language=nl

Hangt van het gewicht van het geheel af, en hoe je het af werkt, met deze schroeven boor je een gat van rond 6 in je werkstuk en in de wand, je bent verder geen pluggen nodig, en de schroef trekt niet aan. De schroef kan je gewoon in de stenen achtermuur draaien, mits de muur niet poreus is.
Is een goede montage kit geen optie, of om samen met de schroeven te gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat is het materiaal waar die muur achter die hollewand van 3,0 cm dik van gemaakt? Als dat een goed gemetselde muur of beton is kan je daar makkelijk wat ankers in lijmen (draadeinden). Die kunnen die 3 cm hollewand wel overbruggen mits jer maar voldoende er in zet. Want hoe zwaar is die plaat eigenlijk die je wil ophangen?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Afstandschroeven zijn hiervoor ook te gek. Kozijnschroeven zijn in harde muren nog wel eens lastig in te draaien. Ik heb onlangs drie kwaliteiten bits Tx30 kapotgedraaid op één kozijnschroef. Voordeel van afstandsschroeven is dat je er pluggen bij gebruikt en dat maakt indraaien een stuk eenvoudiger.

@lex

PS ik haal ze altijd bij ecotools (maar bestellen is bij Ecotools natuurlijk ook mogelijk;-)
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Met een hollewandplug ga je de grote massief houten plaat volledig ophangen aan de holle wand. Het lijkt mij beter dat je de plaat door de wand heen in de muur vastzet. Dat kan met kozijnschroeven en met afstandsschroeven.

@lex
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Het is een massief teak houtenplaat van 20mm dik, en 1065 x 1140 mm. Daarop komt een tv van 575 x 970. Al met al best wat gewicht dat ik in ieder geval niet aan de triplex plaat alleen wil hangen. De holle wand pluggen vallen dus (helaas) af. De muur is een goed gemetselde muur (rood steen) dus daarin kan ik stevig verankeren.

Dank voor alle suggesties. Ik ga kijken naar de kozijnschroeven en afstandsschroeven met als alternatief de keilbout/ankers en draadeind.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Afstandschroeven zijn pefect voor stelwerk. Waar het hier echter om gaat is om een redelijk gewicht op te hangen. Dat wandje zelf gaat geen draagkrachtleveren begrijp ik. Wat je dan krijgt een een redelijk gewicht dat aan een schroef hangt die in een muur is vastgezet, dan een cm of 3 geen draagkracht krijgt en dan een redelijk gewicht moet gaan dragen....
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zo'n kozijnschroef draagt zeker al op/in het multiplex, doordat hij niet dunner is als het geboorde gat, wat bij een draadeind wel het geval zal zijn.
En je krijgt geen moeren ed in het zicht. En ik zou er een tube high tack kit aan wagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.