Gouden regen.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb vandaag 2 schalen voorgedraaid uit een dikke stam "GoudenRegen" die ik 3 maanden geleden in Friesland heb opgehaald.
Ik heb de stam van 35cm dikte toen in de lengte doorgezaagd en de koppen dik ingesmeerd met houtlijm, en de gezaagde kant ingesmeerd met "Kramer olie".
Tijdens het voordraaien verbaasde het mij dat het hout al zover was gedroogd.
De schaal met natuurrand heb ik opnieuw behandeld met olie, de andere schaal heb ik niet behandelt.
Ik ben benieuwd of er veel verschil is in het verdere droogproces.


P4300108.jpgP4300110.jpg

Beide schalen zijn 34cm doorsnee met een wanddikte van 2,5 tot 3cm.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wat is dit toch een mooie houtsoort !! Wanneer ga je de schalen afdraaien ? Ik vraag me af hoe je dit moment bepaald namelijk...lijkt me wel lastig...
 
die tweede is erg leuk geworden!

afdraaien doe je als het hout zo goed als of helemaal droog is
even controleren met de vochtmeter dus:)
ik draai meestal pas af als het vochtpercentage lager is dan 12%(gemiddelde nemen van de verschillende meetplekken)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ja inderdaad een mooie houtsoort en de donkerste europese houtsoort (na verloop van enkele maanden)!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hé Rien daar ga je weer met een stuk hout waar Ik geen schijn van kans heb om het hier te vinden :D, ja en het is prachtig hout, mijn neef in Udenhout had een mooie stam liggen laatste keer dat Ik daar was, kwam uit een park/plantsoen, waar ze verschillende bomen uit hadden gehaald, Ik stond te droolen, had best een stuk er van kunnen hebben, maar juist geen manier om het mee te nemen.

Ik hoop dat je het kunt drogen zonder dat het schuurt, hoe hard is dat om te doen Rien ??, heb je daar ervaring in ??
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Leo.
Ik heb weinig ervaring in nathout voordraaien en daarna drogen.
Maar ik werk al vanaf mijn 10 jaar met hout, ik moest toen mijn vader al helpen in zijn timmerwerkplaats.
Ik ben inmiddels 53 jaar verder en heb een carriére van 47 jaar als timmerman achter de rug.
Ik heb thuis ook al 30jaar een hobbywerkplaats waar ik in mijn vrije tijd bezig was om wat extra te verdienen.
Dus ervaring met hout heb ik wel en het drogen van de schalen ga ik ook een beetje op gevoel doen.
Door elke week exact wegen wil ik het droogproces volgen, dit lijkt mij de meest betrouwbare manier.
Verder mag je tegen je neef in Udenhout zeggen dat ik altijd naar mooi hout op zoek ben. (voor als hij nog eens een mooi stuk heeft liggen) ik woon in Oostelbeers dat is maar 15 km rijden.
 
rien, smeer de gehele buitenkant in met houtlijm
dat vertraagt het drogen en dus minder kans op scheuren

die schaal met natuurrand zou ik gelijk helemaal afwerken
dus opnieuw opspannen,zo dun mogelijk draaien en dan misschien wat drogen in de magnetron ofzo en daarna schuren en afwerken
heb zelf gemerkt dat het nadraaien van natuurrand schalen geen fijn klusje is omdat de vleugels moeilijk te zien zijn en flink harder zijn als het hout droog is
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo.
Ik heb weinig ervaring in nathout voordraaien en daarna drogen.
Maar ik werk al vanaf mijn 10 jaar met hout, ik moest toen mijn vader al helpen in zijn timmerwerkplaats.
Ik ben inmiddels 53 jaar verder en heb een carriére van 47 jaar als timmerman achter de rug.
Ik heb thuis ook al 30jaar een hobbywerkplaats waar ik in mijn vrije tijd bezig was om wat extra te verdienen.
Dus ervaring met hout heb ik wel en het drogen van de schalen ga ik ook een beetje op gevoel doen.
Door elke week exact wegen wil ik het droogproces volgen, dit lijkt mij de meest betrouwbare manier.
Verder mag je tegen je neef in Udenhout zeggen dat ik altijd naar mooi hout op zoek ben. (voor als hij nog eens een mooi stuk heeft liggen) ik woon in Oostelbeers dat is maar 15 km rijden.

Mooi wat ervaring met hout werken, en dat helpt altijd Rien, maar dat was niet precies wat Ik bedoelde, de vraag was bedoelt of je ervaring hebt met Goudenregen hout drogen, er is nogal wat verschil tussen het drogen van de verschillende hout soorten, daar heb Ik genoeg ervaring mee, maar Ik heb nog nooit Goudenregen gedraaid of gedroogd, Ik weet wel dat langzaam drogen altijd beter is dan vlug, waar "haastige spoed in zelden goed” mooi in past.

Ik gebruik bijna altijd bruin papieren zakken om mijn schalen in te drogen, 99% van de tijd, en Ik heb daar heel goede resultaten mee, als je de foto’s van mijn voor-gedraaide schalen hebt gezien, en er zitten er hier nog zo’n duizend grote en kleine schalen en potjes te wachten voor waneer ik tijd heb se af te werken, kun je wel begrijpen dat Ik er al wel wat van weet,zou ook niet mooi zijn als Ik er na 50 jaar nog niets van wist :).

Hier is een foto van een lading in mijn nieuwe werkplaats die Ik van London naar Atikokan heb gebracht.
roughouts.jpg

Mijn neef is 75 of 76 jaar nu, hij is enkele jaren ouder dan Ik, en niet meer met de zaak bezig, zijn zonen doen nu het werk, maar je kunt er langs rijden, Mijn neef Wim Weytmans woont bij de zaak aan de Kreitemolen straat en Ik weet zeker dat hij je wel te woord zal staan, zijn adres is hier in te vinden, en ja ze hebben veel hout liggen.

http://www.boomrooierijweijtmans.nl/diensten/hout-inkoop-verkoop/
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooi wat ervaring met hout werken, en dat helpt altijd Rien, maar dat was niet precies wat Ik bedoelde, de vraag was bedoelt of je ervaring hebt met Goudenregen hout drogen, er is nogal wat verschil tussen het drogen van de verschillende hout soorten, daar heb Ik genoeg ervaring mee, maar Ik heb nog nooit Goudenregen gedraaid of gedroogd, Ik weet wel dat langzaam drogen altijd beter is dan vlug, waar "haastige spoed in zelden goed” mooi in past.

Ik gebruik bijna altijd bruin papieren zakken om mijn schalen in te drogen, 99% van de tijd, en Ik heb daar heel goede resultaten mee, als je de foto’s van mijn voor-gedraaide schalen hebt gezien, en er zitten er hier nog zo’n duizend grote en kleine schalen en potjes te wachten voor waneer ik tijd heb se af te werken, kun je wel begrijpen dat Ik er al wel wat van weet,zou ook niet mooi zijn als Ik er na 50 jaar nog niets van wist :).

Hier is een foto van een lading in mijn nieuwe werkplaats die Ik van London naar Atikokan heb gebracht.
Bekijk bijlage 17549

Mijn neef is 75 of 76 jaar nu, hij is enkele jaren ouder dan Ik, en niet meer met de zaak bezig, zijn zonen doen nu het werk, maar je kunt er langs rijden, Mijn neef Wim Weytmans woont bij de zaak aan de Kreitemolen straat en Ik weet zeker dat hij je wel te woord zal staan, zijn adres is hier in te vinden, en ja ze hebben veel hout liggen.

http://www.boomrooierijweijtmans.nl/diensten/hout-inkoop-verkoop/

Hallo Leo, Ik ben de schalen aan het drogen op jouw advies in bruine papieren zakken.
Ik heb gisteren een bedrijf gevonden die deze zakken (nieuw) verkoopt (100 stuks besteld). Tot nu toe heb ik 3 schalen in één grote zak zitten 2x Gouden Regen en 1 Olijfhout schaal.
De Gouden regen schalen nemen gemiddeld 16 gram per dag in gewicht af, de olijfschaal gaat minder snel, 10 gram per dag.
Ik realiseer me wel dat nagelang het hout droger wordt ook de gewicht afname per dag minder zal worden.
Tot nu toe gedraagt het hout zich ook prima, ik zie geen krimpscheuren of grote vervorminge.
Ik moet er wel bij vermelden dat de schalen gedraaid zijn uit hout wat ongeveer een half jaar geleden gezaagd is,
(tijdens het voordraaien werd ik niet nat door rondvliegende boomsappen).
Als je nog goede tips hebt Leo hoor ik het graag.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo Leo, /snip//snip/
Als je nog goede tips hebt Leo hoor ik het graag.

Dat doe Ik met plezier Rien, Ik ben benieuwt hoe die gouden regen zich zal gedragen, maar normaal werkt deze manier feilloos, langzaam drogen geeft het hout om evenwichtig te drogen en heeft het tijd om te vervormen.

En het moet vervormen omdat hout niet korter word maar wel dunner, de hoeveelheid saphout en kernhout heeft hier ook wel invloed op, plus de vorm van het stuk, en natuurlijk ook de soort hout.

Zoals in deze noten schaal dat normaal nooit zoveel vervormd, maar de hoeveelheid van het spint tegenover het kernhout veroorzaakte deze vervorming, vond een klant die het prachtig vond.
Walnut moved.jpg

En hier waar een paar knoken een vlak gedraaide platter veranderd tot een patato chip :D, iets dat je weet van te voren, maar is interessant om te doen.
platter moved.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.