betonplex recht zagen

Dixie

Nieuw lid
11 jun 2014
9
0
goedemorgen,

hoe kan ik een vrij recht zaagvlak krijgen in een betonplexplaat van 18mm met een decoupeerzaag? Welk zaagblad gebruik ik best?

gr
Kevin
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Je kan het best hiervoor een cirkelzaag gebruiken, en een rechte lat als geleider.

Ik vrees dat je met een decoupeerzaag nooit een rechte lijn zal verkrijgen, ongeacht het zaagje.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De leveranciers van de decoupeerzagen geven meestal goede info over het te gebruiken zaagje. Met mijn Festool decoupeerzaag zaag ik redelijk rechte stroken, zolang je de zaag het werk maar laat doen. Voor een echt strak resultaat moet je toch gaan schaven, of als het eenmalig is en in dit geval multiplex, dan kun je een recht balkje van 60 a 80 cm aan 1 kant beplakken met schuurpapier 80 en zo de zaagsnede strak schuren. Denk wel om het uitbrokkelen van de kunststoflaag bij het zagen, eerst afplakken en door het plakband zagen kan al het nodige voorkomen.

jaap
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ook met een decoupeerzaag kan je langs een geleider zagen. Als je machine daar geen hulpstuk voor bijlevert, dan zelf langs een lat of geleider houden.

Bij slechte decoupeerzagen loopt de zaag weg, bij een goede niet.

Maar als het een rechte zaagsnede is, is een cirkelzaag handiger, de hoekjes even met de hand of een decoupeerzaag. Alternatief is met een decoupeerzaag grof uitsnijden, en dan met een bovenfrees langs een geleider of mal exact op maat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.