Vermijden dat bovenfrees gaat slaan/happen

bart82

Nieuw lid
9 jun 2014
5
0
Hoewel ik al ettelijke meters heb getrokken met een bovenfrees kijk is steeds weer op tegen het gebruiken van een rechte groeffrees. Momenteel ben ik een azobe tuintafel aan het maken, en bij het vlak zetten van de zijkant met een groeffrees (lengte 50mm) lijkt het me maar niet te lukken om een uurtje te frezen zonder dat het ding me bijna om de oren slaat. Ik probeer dit al te voorkomen; freesrichting, toerental, schuin naar werkstuk toe gaan, bijna geen druk naar het werkstuk toe zetten, etc... en toch hapt de frees weer en zit ik een tiende seconde later dertig centimeter verder op m'n bewerkingsvlak.

Enige tips om het ding beter onder controle te houden?

Thx,
Bart
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
1. tegenlopend frezen (gelet op je uitspraak 'dertig centimeter verder' frees je daar kennelijk de verkeerde kant op)
2. niet teveel materiaal in één keer willen weghalen (dieptestapjes van 6 mm per keer is mooi genoeg)
3. strakke geleiding gebruiken (een kopieerfrees met geleidewieltje werkt imho vaak beter dan een groeffrees icm een geleider op de freesmachine
4. machine eerst aanzetten, en daarna naar het werkstuk toe

Succes.
 

bart82

Nieuw lid
9 jun 2014
5
0
Sta me toe mijn verwoording lichtjes te wijzigen; " dertig centimeter terug op m'n bewerkingsvlak". :)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nerflander zegt 6mm per keer, bij mdf kan dat wel maar bij massief hardhout word aangeraden om niet dieper dan 1/3 van de diameter van de frees te frezen. Zeker bij azobe!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik had al eens gehoord dat je de goede freesrichting simpel kunt bepalen.
Als je van je linkerhand de L maakt, en het werkstuk ligt rechts van je, dan is de freesrichting hoe je duim en wijsvinger staat. Dus links tegen het werkstuk en dan naar voren.
Op die manier kun je nooit terugslag krijgen.
Er zijn misschien wel leden die het beter uit kunnen leggen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Kakalorus

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik hoor het graag als ik het mis heb, maar gevoelsmatig moet het werkstuk tegen de draairichting in (als je een tafel gebruikt). Een beetje net als met een handschaaf.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heeft het niet iets te maken ook met de nerfrichting van het hout? Ik heb eens stoelen willen maken uit padoek en kwam in de rondingen ook in de problemen, werd weggeslagen van mn stuk en soms 'sloeg' de frees zelfs het hout open. Door aan de ene kant van de nerfrichting te starten tot ik tegen de nerfrichting in kwam en dan aan de andere kant van de ronding te herbeginnen, naar het reeds gefreesd stuk toe, kwam ik het niet meer tegen. Misschien ook het geval bij jou?
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Ik denk dat de uitleg van SEB de vinger op de wonde legt. En van vingers en wonden gesproken lijkt het me beter om niet met een weggeslagen bovenfrees te worden geconfronteerd.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hallo Bart,

Als je een vierkant stuk aan alle zijden wilt frezen moet je altijd eerst beginnen met de kopse kant van het hout (beide kopse kanten eerst frezen, daarna pas de andere zijden). Als je bij deze bewerking aan het eind bent van je plank is de kans het grootst dat je splinters krijgt, hier moet je dus oppassen. Als je echter splinters krijgt is dat meestal geen probleem (als je tenminste alleen het kopse hout nog gedaan hebt). Bij de freesbewerking van de zijden van de plank wordt het beschadigde deel weggefreesd. Met complexere contouren zal deze methode niet toepasbaar zijn, in sommige gevallen zal er een overgang zijn van kops naar langshout.

Bij het frezen in metaal wordt meestal een maximale snedediepte van de helft van de diameter van de frees genomen, bij harde houtsoorten zou (net als Renault al heeft gezegd) ik een derde van de diameter aanhouden.

Het verschil tussen meelopend frezen en tegenlopend frezen staat in het onderstaande plaatje uitgelegd. (je moet even bedenken dat de frees stilstaat, en je het werkstuk verplaatst)
Bij meelopend frezen "loopt" de draairichting van de frees "mee" aan de beweging van het werkstuk
Bij tegenlopend frezen "loopt"de draairichting van de frees "tegen" de beweging van het werkstuk in

meelopend-tegenlopend-frezen-groot.jpg


Hout en van hout afgeleide producten worden bijna altijd best tegenlopend gefreesd. Metalen worden nooit tegenlopend gefreesd. Kunststoffen bevinden zich tussen deze twee uitersten. Zachte kunststoffen worden altijd tegenlopend gefreesd. Hardere kunststoffen, bv HPL en PMMA worden bij kleinere freesdiameters (kleiner dan 4 mm) soms met een beter resultaat meelopend gefreesd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Als je van je linkerhand de L maakt, en het werkstuk ligt rechts van je, dan is de freesrichting hoe je duim en wijsvinger staat. Dus links tegen het werkstuk en dan naar voren.

Rechter hand neem ik aan :confused:

Als je een lijst hebt frees je met een bovenfrees binnen de lijst met de klok mee, en de buitenkant tegen de klok in.


edit: bedenk me dat het verschilt of je het werkstuk beweegt (freestafel) of de frees (bovenfrees). Dus bij een freestafel je linker hand, bij een bovenfrees je rechter hand :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.