Restant appelboom

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Was dit weekend bij mijn schoonouders en kwam er achter dat er achter een flinke "haag" klimop nog een flinke stam van een oude appelboom staat. Deze is een paar jaar geleden tijdens een storm (deels) gesneuveld. De bovenkant met takken is volledig weggerukt maar er staat nog wel een stam.

Nu heb ik wat advies nodig / heb wat vragen.

1: Ik zou de stam graag hebben voor het hout. Hij mag van mijn schoonvader om dus dat is het probleem niet. Ik heb geprobeerd te kijken wat er van de boom over is. Hij lijkt niet rot heb met een bijl een stuk schors weg gehaald (zie foto) en het hout lijkt nog nat. Ik vraag me af of ik hier nog wat van kan verwachten de overgebleven stam staat nu al vier jaar zonder bovenstuk. Wat is jullie idee hierover zou ik hier nog hout uit kunnen verkrijgen?
2: Wat kunnen jullie mij aanraden/ adviseren als het gaat om verzagen. Ik wil kijken of ik in de buurt een zagerij kan vinden om het te laten doen. De stam is ongeveer 20 a 30 cm breed en ongeveer 3 meter lang. Ik weet nog niet wat ik met het hout wil gaan doen maar zou wel graag het hout willen (leuk voor kleine projectjes in de toekomst?).

Ik hoor graag wat men ervan denkt

Gr Hilmar

altArUNbOmMuclcfEWqIOoH-rkAPFQun5_jfxXUCkgFDMlo.jpg altArU12c0d1STL-4CmZ5y30AeCtcJ3DIuJTyFCB96fQ_vi.jpg
 
zaag m om?
dan weet je toch snel genoeg of het hout nog bruikbaar is...
meestal lijkt het bij deze stammen zo dat er totaal niets meer van bruikbaar is als ie eenmaal ligt maar dan is vaker alleen de buitenste paar cm van de boom rot

heb een paar kersenstammen liggen die al meer dan 2 jaar in het bos op de grond lagen en daarvan was enkel de buitenste twee cm helemaal rot en de rest nog perfect

hoe je hem moet verzagen ligt eraan wat je ermee wilt doen
als ik een stam krijg dan laat ik hem liefst zo lang mogelijk en zaag pas als ik ermee wil beginnen(voordeel van nat kunnen verwerken)
wil je de stam in planken zagen, dan zul je die planken ook eerst nog een flinke tijd moeten laten drogen voordat je hem kunt gebruiken
zelfs als de stam nog staat na een paar jaar zit het grootste deel van het vocht er nog in
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het is natuurlijk erg leuk om je eigen hout te kunnen gebruiken. In het verleden heb ik wel eens kleine kistjes gemaakt uit gouden regen die ik zelf gekapt , gezaagd en geschaafd had. Appel is een erg mooie houtsoort, het is alleen even de vraag hoe de stam eruit zit. Bij stormschade willen er wel eens scheuren helemaal door de stam lopen.

Mijn advies : Gewoon proberen...er is vast wel een plaatselijke zagerij die dit voor je wil doen. Misschien zijn er zelfs wel forumleden die willen helpen met t zagen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Als ik een boom te pakken kan krijgen, zag ik hem om.
Zaag hem in stukken van een meter lang.
Zaag deze stukken in de lengte door het hart.
Laat het dan drogen en/of gebruikt het nat op de draaibank.
Gebruik ik het droog dan zaag ik er planken van als het redelijk gedroogd is.
Scheuren bekommer ik mij niet om, met behulp van lijm en andere soorten hout kan ik er een snijplank van maken of op de draaibank gebruiken.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Bedankt voor de reacties! Ik zal de kettingzaag er maar in gaan zetten. Nog even navraag bij een kennis of hij nog een zagerij weet. Of zijn er mensen die een zagerij in de buurt van Nijmegen (mijn woonplaats) of Erp (Brabant waar de stam staat) kennen die particulieren helpen bij verzagen?

Ten aanzien van het gebruik van appelhout vroeg ik me ook nog af of er verschil zit tussen rassen en het gebruik (mijn schoonvader dacht dat het een sterappel ras was) . Las ergens dat appel vooral voor draaien wordt gebruikt. Ik bezit geen draaibank en hoop het ook voor andere projectjes te kunnen gebruiken. Ik vind et erg mooi hout.

Gr Hilmar
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wanneer hoogstam fruitbomen afbreken dan komt dat vaak doordat de stam hol gerot is. Iedere keer als er hier één omvalt dan blijkt de binnenkant volledig sponsachtig of gewoon hol te zijn terwijl de buitenlaag met spint nog perfect levend was. Ik zou dus geen mirakels verwachten, zaag hem toch om en dan zie je meteen wat ervan is.

Een gans bruikbare stam zou ik niet verachten maar je kan hopen op een deel dat nog bruikbaar is. De klimop heeft de stam misschien beschermd tegen de weersinvloeden.
Ik heb het geval hier voorgehad twee jaren geleden, een kersenboom en notelaar omgevallen door de wind, de kerselaar had enkel spint, het hardhout was weggerot. En uit de notelaar heb ik zo'n 80cm lengte kunnen gebruiken van de stam. Hier begon hij van de onderkant te rotten binnenin.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedaan. Ik heb gezocht naar een mobiele zagerij, omdat ik geen betaalbare optie had om een paar stammen te vervoeren.

Ik heb me suf gegoogled, inmiddels ken ik alle mobiele zagerijen in NL:p, maar slechts ééntje bij mij in de buurt. Omgeving Nijmegen des te meer. Is Schaijk bij jou in de buurt?
http://www.houtzagerij-mobiel.nl/index.html

Als je kiest om planken te zagen zou ik de stam zo lang mogelijk laten. Als je aan beide uiteinden flinke droogscheuren krijgt, blijft er van de volledige breedte maar een beetje over in het midden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb enkele jaren geleden een appelboom omgezaagd. Het was een oude boom die nog maar enkele takken over had. De stam had een diameter van toch wel 60 cm.Het hout van de stam was nog in vrij goede staat (niet rot), maar volledig door schimmel geïnfecteerd. Een andere boom was dan weer in perfecte staat. Maar die stam had slechts een diameter van 20 cm (en toch was het een vrij oude boom). Wel keihard hout. Van fruitbomen moet je zoals Timothy al zei, niet veel verwachten.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Goedemorgen, dank voor alle reacties! Die mobiele zagerij is een leuke optie! Ga snel kijken of de zaag/ bijl in de stam kan en dan hopen dat er nog iets moois in zit. Bedankt voor de waarschuwingen ik zat me al helemaal lekker te maken dus dit voorkomt teleurstellingen :). Zal de uitkomst laten weten van het verhaal.
 

Samo

Nieuw lid
28 nov 2015
3
0
Hoi H.T.
Wat was uiteindelijk de uitkomst van jouw beproeving met de appelboom?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.