Welke klauwplaat voor draaibank Record power

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb de draaibank van wijlen mijn vader nu in mijn werkplaats staan. Het is een kleine Record power.
Mijn vader heeft nooit een klauwplaat gebruikt. Alle stukken werden tussen de meenemer gedraaid, of op een plaat geschroefd.
Maar een klauwplaat lijkt me toch handig.
Nu zit ik een beetje rond te kijken, maar wat is een goed set om te starten?
Ik wil liefst een M33 schroefdraad (wel adapter nodig) omdat als er ooit een andere draaibank komt, ik de klauw daar ook op wil kunnen gebruiken.

Mathieu
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hallo Mathieu: in jouw geval zou ik voorlopig kiezen voor een 'goedkope' chuck. In elk geval om ervaring mee op te doen.
Zelf heb ik op dit moment een chuck van HBM (bij jullie geloof ik Alpha metaal); zie http://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/houtdraaibanken/houtklauwplaten/hbm-ck-35-4-k-houtklauwplaat-voor-houtdraaibank. Deze functioneert uitstekend en heeft een groot aantal mogelijkheden incl. enkele adapters.
Gezien jouw professionele uitrusting (weet ik nog van die dag met Kodama over slijpen en wetten) denk ik dat je binnen een paar jaar een betere draaibank gaat kopen met een hoogwaardigere chuck. Dat stadium heb ik nu zelf bereikt en heb een Killinger in bestelling staan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb gekeken op de site van Buitelaar, en het ziet er inderdaad niet slecht uit. Het gaat deze dus worden.
Het draaibankje voldoet inderdaad om de technieken onder de knie te krijgen. Op zich een uitstekende machine, maar het heeft zijn beperkingen. Niet dat het rammelt, of dat het moeilijk in gebruik is. Maar het heeft bijvoorbeeld maar drie snelheden. Maar in de toekomst zit het er inderdaad in dat ik een betere machine zal aanschaffen met meer mogelijkheden. Maar nu wil ik toch gereedschap dat voldoet zonder toegevingen. Die klauwplaat wat er nu op zit is beperkt en niet helemaal te vertrouwen. De montageplaat wil nogal eens loskomen uit de klauwen als de beitel even hapt (en dat gebeurt wel eens!).
Bedankt voor het advies en alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Mathieu,

Heb jij hem al gekocht? voor een paar tientjes meer heb je een record power set, ik heb hem net gekocht en nog niet uitgeprobeerd, maar ik heb begrepen dat deze een stuk beter is....

Cas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb hem ondertussen gekocht. De klauwplaat doet wat moet, maar wat ik wel vervelend vind, is dat de klauwen buiten de kop komen. Bij duurdere systemen is dat niet het geval. Opletten dus dat de beitel of vingers niet gegrepen worden. Maar het lukt. In ieder geval een hele vooruitgang in vergelijking met het systeem wat bij de bank was.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Persoonlijk wou Ik en goede chuck kopen, die kun je altijd makkelijker verkopen als je dat ooit zou willen doen, dan een lage kwaliteit chuck, en je bent veiliger terwijl je die gebruikt.

Het uitsteken van de klauwen vind ik wel ver gezocht, ze steken altijd uit aan de voorkant waar je jouw beitel tegenaan kan gaan.

Ik heb 5 Oneway chucks, (het is makkelijker en vlugger om een chuck te verwisselen) en met deze chucks heb je de keuze om de klauwen niet buiten het huis te laten komen of om de volle beweging van de klauwen te gebruiken.

Deze chucks hebben gepatenteerde klauwen die beter houden en het overbodig maken om veel verschillende maten klauwen te kopen.

Een zwaluwstaart klauw houd alleen goed als hij voor 100% past in je werkstuk, en dus ben je gebonden aan die maten, niet zo met de Oneway klauwen, daar kun je de maat bepalen die het best is voor de maat van je werkstuck.

Ook zijn er adapters voor alle spindles en als je iets heel ongewoons hebt willen ze die custom voor je maken.

Ik heb mijn eerste chuck al 15 jaar in gebruik en hij is nog net zo goed als toen Ik hem heb gekochtm hij heeft al vele grote en kleinere stukken vast gehouden, en allemaal zonder de hulp van een tailstock.

Mijn laatste Talon chuck koste me 168 dollar (ongeveer 115 euro) omdat ik er geen klauwen bij hoefde te hebben, kwam compleet met adapter.

http://www.oneway.ca/chucks/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.