Verschil tussen Europees en Amerikaans kersen

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen Europees en Amerikaans kersen? Het gaat mij in eerste plaats om het verschil in kleur.
Amerikaans kersen ken ik wel goed maar ik ben benieuwd naar de kleur van Europees kersen.
Woont er misschien iemand bij mij (in Zutphen) in de buurt waar ik een stukje Europees kersen zou kunnen zien?

Groet,
Martn
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Je zit tussen Arnhem en Zwolle in (althans met de trein :p ) en volgens mij zijn daar wel 2 bedrijven waar je wel wat hout kopen/zien

(Massave en Fijnhout Arnhem)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
In het algemeen is europees kersen lichter van kleur dan amerikaans.
Bovendien ontbreken bij europees kersen de zwarte harskanaaltjes (komen bij amerikaans kersen hier en daar voor).
Europees kersen kun je grofweg verdelen in wilde kers, sierkers en vruchtbomenkers en zijn in het algemeen wat lichter van kleur dan amerikaans. Amerikaans is in grotere afmetingen te verkrijgen (zie bijvoorbeeld de AF). Wilde kers koop je bijvoorbeeld bij www.hardenzachthout.nl of bij www.fijnhoutdrenthe.nl en zeker niet bij de AF (geen 1e klas hout).
Vruchtbomenkers is zeldzaam. In Nederland komen bijna geen hoogstambomen met een aardige leeftijd meer voor.
Ik heb enige tijd geleden een bed gemaakt van wilde kers, sierkers en vruchtbomenkers.
Zie mijn plaatje van het driehoekige tafeltje (is vruchtbomenkers) en detail bovengenoemde bed .driehoektafel.jpg
nachtkastje bed.jpg
Groetjes, Tjeerd
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Tussen vruchtbomen kers (Sweet Cherry) en Prunus serotina (Black Cherry) is wel wat kleur verschil. maar in de Black Cherry is ook nogal wat verschil in kleur, light er aan waar het groeit,

Ik heb eigenlijk maar van een of twee Sweet Cherry bomen een paar kleine stukjes gedraaid, Ik heb ook nog wat Kersen en Abrikoos hout zitten dat Ik nog niet gedraaid heb en het Kersenhout is niet donker geworden zoals Ik dat van Black Cherry zou verwachten.

Hier een foto van wat Abrikoos en fruit Kersen en een van Black Cherry, note het verschil al in de kleur van de stukken die toch niet erg lang of veel verschil in tijd in het licht/zon hebben gelegen.
Apricot & Sweet Cherry.jpg Black Cherry log.jpg

De eerst foto hier is waar Ik een Black Cherry aan het draaien ben, en zie hoe light de kleur is, saphout is nog lichter van kleur.
En dan een foto van een fruitkers dooje, moet een Appel die in het water drijft voorstellen, en dan een Black Cherry schaal die de normale donkere kleur heeft gekregen van het UV en het zichtbare light, maar noh eens, Black Cherry heeft nogal wat verschil in de uiteindelijke kleur.
Black Cherry roughout.jpg Sweet Cherry box.jpg Black Cherry bowl 1.jpg

Deze Black Cherry schalen zijn nooit donker geworden zoals de vorige en wat normaal zou zijn.
Litecolor Cherry.jpg Litecolor Cherry 1.jpg Litecolor Cherry 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Martin,

Je mag best hier een stukje amerikaans kersen komen bekijken hoor, geen probleem. Zie ook even Masave Opruiming voor amer kers.....da's wel toevallig....

20140608_074450.jpg
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Europees kersen is zo als Tjeerd hier boven al aangeeft idd vaak lichter van kleur. Om op jou vraag terug te komen of er iemand in de buurt woont waar je Europese kers kunt bekijken. Zelf heb ik nog wat kleine stukjes liggen van Europees wilde kers en daar mag je natuurlijk naar komen kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.