Rose engine / Ornamenten draaibank

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Een video over mijn onlangs gebouwde "Rose engine"

[video]http://www.houtdraaiatelier.nl/video/rose engine.flv[/video] (download duurt ~ 20 seconden)

of

(via Youtube)
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Na het zien van het filmpje ben ik ervan overtuigd dat hout geen probleem is voor de constructie, ik dacht aan veel hogere toerentallen. (had dan ook nooit zo'n machine gezien). Wat een geweldige mogelijkheden bied deze machine!

Hoe heb je de "mallen" gemaakt? Met de hand of CNC? Als de zijden (hoeken) niet exact hetzelfde zijn krijg je nooit een exact frees-patroon lijkt mij.

Verder petje af hoor! Ik ben een groot voorstander van het zelf bouwen van machines en hulpstukken en dit soort doet mijn hart sneller kloppen.

Groeten,
Patrick
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
@ Zaag: De mallen heb ik met de hand gemaakt. Tekening afgedrukt op de printer, op Berkenmultiplex geplakt, uitgezaagd en geschuurd met een schuurton. 't Belangrijkste is dat het gat exact in het midden zit.
Van zelfbouw ben ik ook een liefhebber, en in dit geval is 't zelfs de enige manier. Er zijn wel "rose Engines" te koop (Lindow in de USA) maar dan praat je over duizenden $$ of €€

@ Spaander Bedankt voor het compliment. Ben er zelf ook zéér tevreden mee.

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.