waar koop ik naaldhout voor ensuite kasten

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Over een paar maanden moet het er dan echt eens van komen,
het bouwen van ensuitekasten + schuifdeuren voor het appartement van mijn zoon.

De tekeningen liggen klaar, maar nu het hout nog.
Ik wil het geheel maken van een goede kwaliteit naaldhout (grenen, lariks , douglas of iets dergelijks).
In het hout wil ik geen grote noesten, het moet niet alleen dosgezaagd zijn, goed gedroogd zijn, recht en niet te grof van draad. Wat maatvoering betreft, niet alleen duims dik.

Verder moet het een houthandel zijn in Gelderland of niet al te ver erbuiten.

Wie heeft suggesties?
 
A

Athanor

Guest
Ahaa, dat wordt een leuk project zo te lezen! Kan me voorstellen dat je mooi hout van een goede kwaliteit wilt hebben. Dan ben je bij de AF natuurlijk aan een goed adres, maar die ken je wel. Van Grenen en Lariks en Douglas (Oregon Pine) is mooi hout in te kopen, maar mijn ervaring (Finse woning) is dat het snel verkleurd en je een oranjebruin resultaat overhoudt, realiseert de opdrachtgever zich dat?

Succes! Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Fons,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad een stevige klus.
De planning is de komende herfst en winter de beide kasten met tussenstuk voor de doorgang te maken en het volgende jaar de andere kant (boekenkasten) en schuifdeuren met panelen (helaas geen glas in lood).
Ik zal de nodige informatie van dit project op mijn website opnemen als het zover is.
Bij de AF kom ik regelmatig als ik 1e klas hout nodig heb, maar ja, vrij prijzig (alle waar naar zijn geld natuurlijk).
Ben er ook al een aantal keren geweest voor siberisch lariks (plinten) en amerikaans grenen voor het maken van profiellijsten in
een "jaren 30 " huis. Jammer dat ze in die houtsoorten slechts dos-hout hebben.

De bedoeling is dat het eindresultaat in een kleur gelakt wordt. Het mooie is dan dat je de nerfstructuur en eventueel wat kleine noestjes blijft zien. Als je dat niet zou willen moet je natuurlijk gewoon MDF nemen.
Voor de kasten (260 cm hoog) denk ik aan stijlen van, zeg 40mm dik (er moeten deuren in scharnieren).

Om eerlijk te zijn is het eigenlijk de prijs (iets mindere kwaliteit mag) om eens verder te kijken.

Vriendelijke groet,
Tjeerd
 
A

Athanor

Guest
Hallo Tjeerd,

Als je het over kleur hebt, bedoel je dan een dekkende laag of transparante kleurlak? In het eerste geval is Tulpenboomhout -Yellow Poplar- een zeer goed alternatief omdat het zeer stabiel hout schijnt te zijn dat weinig werkt en goed te schilderen is. Een wijsheid die ik overigens leen van mensen die daar ervaring mee hebben zoals André (Tuoh). Anders zou je nog eens bij Wytske kunnen informeren, die heeft nogal eens een special waar andere handelaren nee verkopen. Wel buiten Gelderland overigens.....


Fons
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo Tjeerd,
Die planken/balken, moeten die ook al geschaafd zijn? Of doe je dat zelf/ken je iemand die dat kan doen voor jou?
Ik woon zelf in winterswijk en daar zijn wel enkele ambachtelijke zagerijen. Oa in miste, kotten. Verder kun je eens vragen bij de (molen)houtzagerij in ruurlo. Ook in vragender zit een houthandel. Maar dat is duur meer in de achterhoek. Ik zou dus niet weten of ze daar ook gedroogd hout hebben.
In westendorp zit ook nog een houthandel, en in dinxperlo zit ook een grote.
Dan heb je ook nog assinkhout in rietmolen. Of anders de houtzagerij van landgoed twickel http://www.twickel.nl/CM/PAG000012831/Twickel-Houtzagerij.html
Dus er zijn genoeg mogelijkheden om ergens mooi en goed (koop?) hout te kopen.
Succes ermee
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Anders zou je nog eens bij Wytske kunnen informeren, die heeft nogal eens een special waar andere handelaren nee verkopen. Wel buiten Gelderland overigens.....

Fijn bedrijf ook, maar voor meubelmakers wellicht minder interessant. Ik heb ze een keer aangeschreven en dit was toen hun reactie:

"Ja we leveren wel eens hout aan meubelmakers of inrichters, maar dat is hier eigenlijk niet meubeldroog."
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heren,

Dank voor al jullie suggesties. Een aantal verwijzingen komen mij bekend voor. Zeker die naar Wytske, altijd smullen als ik daar
rondsurf.
Het hout koop ik meestal in platen (met schors) of bekantrecht en verwerk ik verder zelf machinaal tot de gewenste nettomaten.

Wat de suggestie over tulpenhout betreft, het volgende.
Het is inderdaad een stabiele houtsoort. Enige jaren geleden heb ik die gebruikt als kern voor een gefineerd blad voor een (kersenhouten) schrijftafel. Dat blad is mooi vlak gebleven en het (vogeloog)esdoornfineer zit er nog strak op.
Zelfs de massief houten rand rond het blad vertoont geen kieren in de hoeknaden!

Voor mijn ensuiteproject wil ik dit hout niet gebruiken omdat ik na het dekkend schilderen de houtnerf en de eventuele noestjes wil blijven zien.

Alles overziende ga ik eerst maar eens een houtstaat maken en de houtprijs berekenen op basis van AF-prijzen.
Wat kwaliteit van het hout betreft weet ik dan in elk geval zeker dat het goed zit.
Als het wat prijs betreft te hoog uitkomt kan altijd nog verder kijken en eventueel gebruik maken van jullie suggesties.

Ik houd jullie op de hoogte.
Oja, iemand ervaring met het hout van Total Timber in Everdingen?
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Tjeerd, kijk ook eens in Waardenburg bij De Handelaardij (www.dehandelaardij.nl). Die hebben voornamelijk constructiehout maar vaak ook best mooi geschaafd en ongeschaafd grenen en vuren liggen, voor prijzen die best leuk zijn.

Succes!

Groet, rob.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Alles overziende ga ik eerst maar eens een houtstaat maken en de houtprijs berekenen op basis van AF-prijzen.
Wat kwaliteit van het hout betreft weet ik dan in elk geval zeker dat het goed zit.
Als het wat prijs betreft te hoog uitkomt kan altijd nog verder kijken en eventueel gebruik maken van jullie suggesties.

Onthoud wel: "De herinnering aan een goede kwaliteit duurt langer dan de vreugde van een lage prijs."

En wellicht kan AF je een beetje tegemoet komen in de prijs (??? )
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ik had je graag geholpen maar ik doe eigenlijk weinig met deze naaldhoutsoorten..... Mocht je nergens kunnen slagen dan wil ik wel kijken of ik iets kan betekenen voor je.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.