Festool ctl22

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Vraagje: ik heb op mijn ctl22 een slang van diam.22 kan ik die vervangen door een van diam. 27 ?
Welke slang , groen of grijs en mag ik ook vernemen wat het verschil is tussen beide behalve de prijs?
Zou er een verschil merkbaar zijn in zuigkracht?

Mvg,
Rudy
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Best Rudy,

Het verschil in diameter geeft denk ik niet direct een verschil in zuigkracht. Met name omdat je deze slang voor dezelfde toepassingen blijft gebruiken schat ik zo in (schuurmachine) Wel geeft de slang wat meer ruimte voor de afvoer van spaanders bij het gebruik van bv een bovenfrees en elektrische schaaf. Wil je een merkbaar beter resultaat zal je een D36 slang moeten aanschaffen. Maar het nadeel hiervan is, dat ie niet op de kleinere aansluitingen past als bv die van de OF1010, DTS400 etc.

Het verschil in kleur heeft te maken met de Anti statische en non anti statisch.. Groen staat voor Anti statisch en grijs voor Non..
Ik heb alleen maar groene slangen, dus geen ervaringen met de grijze, al moet ik zeggen dat ik de grijze Yslang heb voor de CS70 en deze
ook wel eens heb gebruikt met de OF2200, maar hier geen schokken mee heb gekregen. Dit kan ook te maken hebben met aarding, luchtvochtigheid en nog meer variabelen.

GR rick
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ja, alle festool slangen passen op de ctl22, Het verschil tussen de groene en de grijze is dat de groene anti-statisch is.
Naast veel goedkoper zijn de grijze ook veel soepeler dan de antistatische versie. De 27mm versie heb ik alleen in het groen, en die is handzaam genoeg (na een klein tijdje gebruik); maar als ik een 36 mm slang nodig heb ga ik toch vrijwel altijd voor de grijze.

Ik heb zelf geen 22 mm slang (ik geloof dat die slang voornamelijk bedoelt is voor gebruik met de handafzuigblokken), maar er zal best verschil in zuigkracht merkbaar zijn. Zelf merk ik het vooral bij de OF1400 frees, daar is het echt een wereld van verschil (27 vs 36 mm); bij de kapex scheelt het ook, maar minder; en bij de ts55 merk ik het nauwelijks.

(Ik heb ook zo'n plug-it kabel, gekocht toen ik de voor 50€ extra bij een nieuwe ctl26 kreeg; maar de handigheid van de interne kabel valt volledig in het niet door het extra gewicht en de extra stijfheid. Waar de kabel de slang in- en uitgaat zitten extra koppelstukken, en tussen die koppelstukken is de slang dikker) Ik heb uiteindelijk een ex demo afzuigarm gekocht voor de ct22, waar die plug-it slang permanent op blijft.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Maar als al die slangen op de ctl22 passen, ben ik dan niet beter dat ik een 36mm aanschaf in plaats van een 27mm ?
Hij wordt gebruikt vr Kapex ,Domino en Invalzaag Ts55 en soms de lintzaag

Mvg,
rudy
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De D36 past niet op de domino denk ik maar er is misschien een adapter, voor de kapex en invalzaag is de D36 beter, voor bijna al de rest (buiten OF1400 en 2200) is de D27 beter.
Je kan de D22 misschien houden voor de domino, de D27 op de invalzaag werkt ook goed, maar bij de kapex en lintzaag niet voldoende.

Je kan zien of een machine is gemaakt voor beide diameters wanneer je de kleine slang in de buis van de machine moet steken, en de grote slang erover. Ze werken allemaal met D27 maar slechts enkelen ook met de D36
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Festool heeft wel degelijk een adapter Ø36-27, nl. DC-D 36/27-AS (#768135).
En is dus bedoeld om een slang Ø36 aan te sluiten op een machine met Ø27 mm aansluiting zoals alle schuurmachines, OF1010 en Domino. Bij andere machines past deze aansluiting gewoon in de stofafzuigopening.
Hiermee kun je dus alle machines met één slang gebruiken, echter zoals sommigen al opmerkten kan deze Ø27 mm aansluiting sneller verstopt raken bij grovere spanen van een bovenfrees of schaafmachine. Maar de Ø36 mm aansluiting kun je weer in 1 minuut wisselen. En de Ø36 mm slang kan ook moeilijk worden opgerold in het "slangdepot" van de CT22.

pvbm_s_dmas_487071_z_01a.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.