Zaag voor douglas hout

nico84

Nieuw lid
4 jun 2014
2
0
Ben van plan om binnenkort een loungebank te maken van douglas hout.
Maten zijn hetzelfde als steigerhout 30 mm dik en 200 mm breed.

Nu ben ik aan het oriënteren om een invalzaag, cirkelzaag of een afkortzaag te kopen.
Alleen ik kom er niet meer uit. Voor iedere toepassing is er wel een zaag, wat logisch is.

Maar waar doe ik verstandig aan.
Voornamelijk moet er afgekort worden, maar er moet ook wel wat in de lengte af gezaagd worden. 200mm naar 80 mm.
In mijn zoektocht op internet ben ik onderstaande modellen met liniaal tegen gekomen.


Scheppach INVALZAAGMACHINE CS 55 + LINIAAL 140cm
BOSCH PKS 66 AF INCL. GELEIDERAIL 2 x 35 cm

Mijn budget is niet groot en of ik hem vaker ga gebruiken kom ik pas achter als dit project klaar is.
Nu kan huren ook, maar ben dan ook een 40 euro per dag kwijt en moet het wel af in 1 dag.

Nu zijn beide machines met liniaal.
De liniaal van Bosch is kort, maar wel weer handig misschien om af te korten.
maar te kort om in de lengte een stuk recht af te zagen.

Kan je met beide machines ook recht afkorten?
Is met een invalzaag makkelijker inkorten dan met cirkelzaag?
Wat kunnen jullie mij voor advies geven?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb de Scheppach zelf en daar moet je zéker de prijs voor een goeie stofzuiger meenemen. Gebruik je die niet, dan zit binnen de kortste keren je invalmechaniek vast met aangekoekt stof. Ik zou nu zelf kiezen voor een cirkelzaag omdat ik hem voornamelijk voor ruwzagen in massief hout gebruik.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb al 7 of 8 jaar de blauwe uitvoering van de metabo afkortzaag van 22.5 cm.
bevalt uitstekend, en voor 180 euro is wat mij betrefd de prijs kwaliteit verhouding heel goed.
Ik gebruik hem heel veel, en hij werkt nog net zo goed als toen ik hem kocht.

Gr. john
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.