Front voor buisvormige luidsprekers

ericmo

Nieuw lid
2 jun 2014
2
0
Hallo,

Voor een set luidsprekers zou het frontpaneel, daar waar de luidsprekers in zitten, opnieuw gemaakt moeten worden.
Het probleem is dat de luidsprekers buisvormig zijn met een hoek van 45°.
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het maken van de volgende vorm...

De speakers zien er als volgt uit:
Dantax.jpg

En dus het paneel dat gemaakt moet worden ziet er zo uit (rood)

Slanted-Tube02.jpg

Een idee was om een steun onder 45° te maken met daardoor een staaf.
De staaf steekt langs beide zijden uit.
In een onderste plaat boor ik een gat met dezelfde diameter als de staaf.
Hierdoor kan de steun ronddraaien met als centerpunt de staaf.
De groene lijn is het snijvlak (maar geen idee wat ik hiervoor kan gebruiken...)
Als ik nu een stuk MDF 18mm op de steun bevestig en deze laat ronddraaien, krijg ik in principe de vorm uitgesneden.

Slanted-Tube03.jpg

Zou dit lukken? En zo ja met welk gereedschap kan de form uitgesneden worden?
Andere suggesties zijn héél welkom!

Alvast bedankt!
Groetjes

Eric.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Met de voorgestelde methode krijg je volgens mij alleen maar een cirkel met een afschuinde zijde. Ik begin er hoe langer ik er over nadenk steeds meer een CNC gevoel bij te krijgen. De afschuining is namelijk nergens constant.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Onder de juiste hoek met een aantal tegelijk op een draadeind zetten, dan op de juiste diameter afdraaien. Precies een dergelijke klus heb ik gedaan voor het opvullen van schuin afgezaagde steigerpijp, gaat goed op deze wijze. Voor en achter klosjes op het draadeind zetten, die onder de juiste hoek zijn gezaagd. Klosjes dan weer vastzetten met moeren op het draadeind. Het is het beste om de delen met dubbelzijdig tape aan elkaar vast te zetten tijdens het bewerken.

Succes!!

Groet, Rob.

Ps: ten overvloede: afdraaien op een houtdraaibank.:D
 
Laatst bewerkt:

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Of een stuk hout diameter 200mm van voldoende dikte maken en deze met bijv. een lintzaag onder 45 graden op de juiste dikte afzagen.
 
A

Athanor

Guest
Inderdaad ook op de lintzaag mogelijk, met een hulpstuk om cirkels goed te zagen en een smal lint gebruiken voor de scherpe bocht. Hulpstuk zoal op onderstaande schets. Googelen op 'circle jig bandsaw' geeft veel plaatjes en filmpjes.


Fons

image.jpg
 

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Ik bedoelde het eigenlijk anders. Het stuk hout van 200mm diameter op dezelfde wijze onder 45 graden zagen zoals bij de buis is gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Daar heeft Ramon een goed punt, stuk hout rond draaien en dan op de zelfde manier verstek zagen als de buis en klaar.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi Allemaal, misschien begrijp ik de vraag niet goed maar een buis onder een hoek van 45 graden doorsnijden levert een ovaal op en geen cirkel. De projectie van die ovaal is weer een cirkel. Als je dus het stuk hout ronddraait om het te snijden zul je merken dat het groen mes nu wel tegen de rode plak aan ligt en snijdt maar als je een kwartslag verder bent dan snijdt het mes geen hout of plak meer. De opmerking van jjjlll is de meest eenvoudige oplossing waarbij je de buis in een wieg legt en de plak met bijvoorbeeld een lintzaag doorzaagt. Ik hoop dat ik je geholpen hebt. Met vriendelijke groet, Crossbow1958
 
A

Athanor

Guest
Ik was misschien niet volledig genoeg, maar ga er vanuit dat de topicstarter het hulpstuk dat hij heeft geschetst gebruikt in combinatie met de oplossing van een cirkelhulpstuk op de lintzaag! Dan krijgt hij de ovaal die schuintes op de juiste plaats heeft....

Fons

P.S. Een oplossing op de draaibank geeft mogelijk een beter afgewerkt resultaat.
 

WR1944

Oud hout
Ik neem aan dat de ovale vorm een rand moet worden waarop luidsprekerdoek wordt gespannen. Dan moet niet alleen de buitenkant de vorm volgen maar ook de binnenkant alhoewel de laatste vorm minder kritisch is omdat het onder het doek zit.
Als je een plak onder 45 graden zaagt uit een ronde kolom heeft het hout niet de maximale sterkte omdat de houtnerf onder 45 graden loopt.

Als ik de klus moest klaren met de mij ter beschikking staande middelen deed ik het als volgt:
Ik nam een stuk hout van 200x200 (eventueel samengesteld uit dunnere delen) en ca. 350 lang en schaafde dat zo goed mogelijk rond. Aan beide einden plaatste ik een vierkant stuk multiplex van 210x210 en plaatste een schoef door het midden als rotatiepunt dat ook in het midden ging van de ruwe kolomvorm. Op de freestafel maakte ik de vorm mooi rond door de kolom over de frees te draaien. Als de kolom voldoende mooi rond is en 200 mm dan werden de virkanten met meer schroeven vastgezet in de kolom zodanig dat de zijkanten van de vierkanten in hetzelfde vlak liggen. De schroeven in het midden gingen eruit en met een lange spiraalboor maakte ik een gat door en door zodanig dat een deuvelstok er strak in past. Dan maakte ik een verstekbak van multiplex waar de vierkante eindtukken precies in pasten en maakte een ik een verticale zaagsnede onder 45 graden. Met de kolom in de verstekbak zaagde ik de kolom onder 45 graden door.

Dan komt het hout voor het luidsprekerdoekframe aan de beurt. Maak het ruw op overmaat en maak een flink gat in het midden zodat de deuvelstok er ruim doorgaat onder de hoek. Klem het hout tussen de kolomhelften, steek de deuvelstok er doorheen en klem de beide helften tegen elkaar maar de eindstukken ook tegen een vlakke ondergrond. Met een schaaf kan je nu het frame gelijk schaven met de buitenkant van de kolommen. Met Forstnerboren boorde ik het midden weg uit het frame en met een figuurzaag/coping saw maakte ik het verder in de gewenste vorm.

Heb je een draaibank dan wordt het iets simpeler. Dan draai je de kolom op 200 mm of zoveel kleiner om het in de pijp te laten passen. In plaats van één deuvel stok plaats je twee deuvelstokken zodat de beide kolomhelften t.o.v. elkaar gefixeerd zijn. Dan klem je het hout tussen de beide helften en draai je het hout in de vorm.

Met een lintzaag zou het ook kunnen. Dan kum je een blok hout nemen dat overhoeks wat kleiner is dan 200 mm. Maak een schuine kant onder 45 graden aan het hout, zorg voor een centerpunt in het midden van de onderkant van het blok, schroef het frame hierop, plaats een stukje dun multiplex op de tafel met een spijkerpuntje omhoog waar het centerpuntje van het blok in kan vallen dat op 100 mm vanaf het lint zit, plaats het blok hierop en draai het blok rond. Je zal eerst een beginnetje moeten maken door het blok eerst een keer langs de zaag te bewegen op de goede afstand.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en een ieder kiest de weg die voor hem het makkelijkst is.

Succes en laat vooral foto's zien van je weg er naar toe en van het resultaat.
 
A

Athanor

Guest
Met een lintzaag zou het ook kunnen. Dan kum je een blok hout nemen dat overhoeks wat kleiner is dan 200 mm. Maak een schuine kant onder 45 graden aan het hout, zorg voor een centerpunt in het midden van de onderkant van het blok, schroef het frame hierop, plaats een stukje dun multiplex op de tafel met een spijkerpuntje omhoog waar het centerpuntje van het blok in kan vallen dat op 100 mm vanaf het lint zit, plaats het blok hierop en draai het blok rond. Je zal eerst een beginnetje moeten maken door het blok eerst een keer langs de zaag te bewegen op de goede afstand.

Volgens mij is Ericmo dan met zijn eigen schets al een heel eind op de goede weg, de draad in het plankje hout loopt daar bij goed, hoeft dan niet veel materiaal te gebruiken, alleen kan het zaagbeeld van de lintzaag wat ruw zijn....

Zijn werkwijze moet echter worden omgezet naar de "circle jig" op de lintzaag.


Fons
 

ericmo

Nieuw lid
2 jun 2014
2
0
Waauw! Ik had niet gedacht dat er zoveel reacties zouden komen! Bedankt iedereen voor de input!

Ik ga een smaller lint bestellen voor de lintzaag van mijn buurman en dan met de "circle jig" methode met het werkstuk onder 45° proberen. Zou moeten lukken lijkt me...
Misschien op voorhand al even met een wipzaag de ruwe vorm uitzagen. Ik ga dit weekend wat uitproberen...
De afwerkingsgraad van de snede is minder belangrijk, deze komt toch verstopt te zitten in de buis (al zorgt een lintzaag toch voor een redelijk mooie snede)

Eric.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey Ericmo,
Uw buurman hier :p.
We zullen er dit weekend nog eens naar kijken dan en zien wat we juist moeten bestellen. Lees hier goede dingen over Tuffsaws, kunnen hier mss eens kijken naar een beter lint.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.080
397
Je tekent aan de onderzijde en bovenzijde van je deksel de cilinder ten opzichten van elkaar verschoven met de dikte van de plaat (onder 45 graden) een schuurt vervolgens de juiste vorm er aan.

cnc kan maar dan moet je hem eerst ook goed uittekenen
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En wat natuurlijk altijd nog kan is om in plaats van een lintzaag een verticaal gemonteerde bandschuurmachine te gebruiken in combinatie met een 45°-houder. Als je die houder maakt door een rechthoekige balk onder 45° af te zagen, dan kun je op de (haakse) bovenkant een cirkel aftekenen met de omtrek van de buisbinnendiameter en kun je schuren tot je die bereikt hebt.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Andere manier, is om met een decoupeerzaag oid de vorm (vrij) grof uit te zagen. Vervolgens met een schotelschuurmachine met de tafel op 45graden, het stuk naar de lijn toe schuren. Voordeel is dat je dat goed "free-hand" kan doen, of voor de liefhebber met een eenvoudige mal/jig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.