Zwarte Es met bullets er in.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een vriend en Ik waren in het Noordelijk hardhout gebied van Ontario een parkeer plaats aan het maken zodat in de winter de Pick-up trucks niet de vrij steile helling naar het kamp hoefden te rijden, maar vandaar met de sneewmachines naar het camp konden gaan.

We hadden een goede plaats gevonden met een vrij vlakke rots grond, alleen moesten we een paar bomen rooien, het kamp is zo’n 25 Hectare bebost wildernis met een toegangs weg en een Cabin en opslag gebouw, en goede aansluiting op het sneeuwmachine trail netwerk in die omgeving.

Zo met de kettingzaag de bomen gerooid, ze werden voor stookhout gebruikt, een van de bomen was een Black Ash (Zwarte Es = Fraxinus nigra) het had een plek aan een kant vrij laag aan de stam, Ik heb dat onderste stuk stam er van af gezaagd, zag iets blinkend maar had niets gemerkt met het zagen en sloeg er verder geen aandacht aan op dat moment.

Toen Ik enkele dagen later weer thuis was heb Ik die Es in draaibare stukken gezaagd, en weer vond Ik een blinkend iets, en herinnerde de eerste keer, maar deze keer heb Ik wel eens goed gekeken wat er in dat hout zat.

Ik kon niet geloven dat Ik door een spijker gezaagd had en het niet gemerkt had, krabde er met mijn nagel over en hé dat is lood, hhmmnn Ik verwonderde me hoe dat daar in kwam.

Zo dat stuk Es aan de draaibank en aan het draaien, het werd me al gauw duidelijk wat er gebeurd was, verschillende jaren vroeger, iemand had de boom geschoten met een schot hagel, en de boom was doorgegroeid en de wond overgroeid, en dat was wat mij was opgevallen.

Deze foto laat zien waar het nieuw hout is ingegroeid en je kunt enkele bullets = hagel of loden kogels, Ik draaide verschillende kogels uit het hout, en heb geprobeerd om er enkele in te laten, het is niet iedere dag dat je een boom met hagel in de wildernis vind.

Bullets in Black Ash.jpg

Black Ash bowl.jpg Black Ash with bullits.jpg Black Ash bowl profile.jpg Black Ash bowl with bullits.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Machtig mooi verhaal met een machtig mooie schaal !

Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe mensen aan dergelijke stukken hout komen.
 
A

Athanor

Guest
Mooie schaal Leo! Hoe los je dat op met het smallere stuk aan de bovenkant tussen de grepen? Steek je dat met een handbeitel weg en dan schuren? Of heb je een slimmere truc?


Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal Leo! Hoe los je dat op met het smallere stuk aan de bovenkant tussen de grepen? Steek je dat met een handbeitel weg en dan schuren? Of heb je een slimmere truc?


Fons

Dank je Fons, Ik ben typisch wat lui aangelegd, en zoek makkelijkere manieren om iets te doen dan met harder handwerk methoden, en 72 jaar oud helpt niet met dat ;).

Maar ja de vraag van hoe doe je dat ?, komt nog al eens voor, en heb Ik enkele foto’s gemaakt van de basische stappen die Ik er voor gebruik, en heb die al een keer hier op de forum geplaatst.

Ik denk dat dit werkt, klik de link hier beneden, het meeste van het schuren do ik met een haaks hand boormachine terwijl het werkstuk in de draaibank geklemd is met een “sanding pad” als in de foto, en dan nog wat bij de hand schuren.

sanding pad.jpg

http://www.woodworking.nl/showthread.php?10867-Appelhout-potje-met-grepen-eraan
 
A

Athanor

Guest
Aha! Dat topic had ik gemist, ander had ik de vraag niet gesteld;) maar mooi om dat alsnog te kunnen lezen.


Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada

Ik ben me wel bewust van de gevaren met zagen, ketting zagen zijn bekent dat ze gevaarlijk kunnen zijn, en vooral als je bomen zaagt die langs de weg of velden staan, Ik heb een foto hier van metaal dat uit een stam kwam (Plataan).

Ik vond al deze spijkers enz vrij dight bij elkaar met resten van canvas er nog aan, vermoedelijk gebruikt als onderdak bij een Hobo of kinderen, dit koste me een paar tanden in mijn ketting en nogal wat werk om het er allemaal uit te krijgen.

Een neef en een vriend van mij hebben ieder zichzelf in het gezicht gezaagd, je moet altijd op je hoede zijn en veilig blijven, je weet nooit wat er kan gebeuren, zo nonchalant er mee omgaan is om problemen vragen.

metal in a Sycamore.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.