Schietbeitel als draaibeitel gebruiken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb verschillende schietbeitels in dezelfde maat liggen. Nu vraag ik me af of het staal geschikt is om ze tot draaibeitel om te bouwen. Er moet dan wel een langer handvat aan, maar dat mag geen probleem zijn. Is het staal slijtvast genoeg en zeker zo belangrijk, taai zodat de beitel niet kan breken.
 

tuoh

Oud hout
Die kunnen gebruikt worden als draaibeitel, meestal als bedan of afsteekbeitel. Voor breken is er geen gevaar, het staal is redelijk zacht, wat meteen de vinger op de zwakke plek legt. Bij gebruik als draaibeitel zijn die dingen snel bot.
Tenzij je de beitel wil gebruiken op een wipdraaibank of een trapdraaibank, hier is de draaisnelheid een stuk lager, de wrijvingswarmte dus ook, resultaat is een langer scherp blijvende beitel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dan kan ik aan de slag! Maar dan ga ik de hoek wel stelselmatig verkleinen verkleinen bij het slijpen/wetten zodat er meer materiaal aan de snede zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.