chemische ankers

atlas1302e

Nieuw lid
19 mei 2014
24
0
Alles moet een keer vast gezet worden, boren - plug - schroef en zo doen we het eigenlijk allemaal wel een beetje. Maar de zwaardere constructie`s waarbij een goede verankering aan/in de muur plaats vindt, lijkt mij een chemisch anker een uitkomst. Heb er nooit mee gewerkt, en wil graag horen van mensen die ervaring hebben met deze toepassing?
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
is een goed systeem, wij werken er af en toe mee op het werk.

Je moet alleen niet die glazen buisjes hebben dat werkt niet zo lekker, maar een koker voor in de kitspuit.

Afhankelijk van wat je koopt moet je in 1 keer de hele koker opgebruiken omdat de hele inhoud gemixt is, of je hebt ook nog kokers waar er in het tuitje gemixt word, deze kun je daarna bewaren voor xx week/maand
 

atlas1302e

Nieuw lid
19 mei 2014
24
0
Waarom werken die buisjes niet zo lekker? We willen het hier in het buitenland ook op de markt brengen, en daarom leek mij een buisje wel makkelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je kijkt op de omschrijving van die buisjes dan staat er dat ze geschikt zijn voor beton. De stenen moeten vrij dicht zijn. Bij dubbel gebakken klinkers gaat het wel.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik heb die buisjes zelf niet gebruikt, maar volgens pa was dat een heel gedoe en geklieder.

die patronen voor in de "kitspuit" spuit je gewoon het gat vol, draadeind erin en klaar
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die kit is een heerlijk product. Dingen die je met pluggen moeilijk of niet vast krijgt, zitten met die kit muurvast. Vroeger de gordijnen in de jeugdlokalen er mee opgehangen. Het was een slechte muur in combinatie met niet altijd zorgvuldig gebruik, waardoor de gordijnen regelmatig loskwamen. Na montage met de kit hebben ze 15 jaar gehangen zonder nog een keer los te komen. Het enige 'nadeel' is dat de kit bij hogere temperaturen (boven de 20°) erg snel uithardt.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Waarom werken die buisjes niet zo lekker? We willen het hier in het buitenland ook op de markt brengen, en daarom leek mij een buisje wel makkelijk.
na het plaatsen van het buisje het draadanker er kloppend in draaien, anders mengt het spul niet.
er zijn ankers voor met 6 kantekop en bijbehorende dop.
niks geen gesmeer dus.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je kijkt op de omschrijving van die buisjes dan staat er dat ze geschikt zijn voor beton. De stenen moeten vrij dicht zijn. Bij dubbel gebakken klinkers gaat het wel.

Idd, daar worden ze volgens mij ook vooral voor gebruikt, om ankers voor staalconstructies ed in de beton te maken. Werkt goed bij de juiste diameter boorgat, in combinatie met de juiste draadeinddikte. Geboorde gaten moeten eerst ook stofvrij gemaakt worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zoals hiervoor al gemeld is, zijn de glazen buisjes voor een boorgat met een vast volume, zoals in beton. Het grote voordeel is, dat je ze lang kan bewaren, zonder kwaliteitsverlies, en je hebt geen verbruiksdelen. Bij de tubes die je in de kitspuit gebruikt, heb je bij elk gebruik een mengtuit nodig, dus als je niet veel gaten per keer hoeft te doen, heb je een voorraadje mengtuiten nodig. In oud metselwerk waar het boorgat altijd rommelig is, zijn ze ideaal. Je pompt het gat vol en doet er een draadeind in. Bijkomend voordeel is dat je geen speciale draadeinden nodig hebt. Je kan gewoon draadeind op de maat slijpen die je nodig hebt. Dit scheelt veel geld, want de speciale bouten, die je voor de glazen buisjes nodig hebt zijn relatief duur. Als je bij de tubes voor de kitspuit , na gebruik de tuit er af haalt , en je draait er het dopje weer op , dan kan je ze ook nog maanden bewaren. Kortom, de kitpatroon versie heeft de voorkeur. De glazen buisjes waren er eerder, maar zijn in de praktijk ingehaald door de kitpatroonversie, goedkoper en meer gebruikgemak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je vergeet het belangrijkste de kit is voor veel meer steensoorten geschikt dan de buisjes. Let wel op met hoge belastingen. Niet alle kitten zijn gecertificeerd. Ook zit er een groot verschil tussen de meegeleverde draadeinden en de zelf afgezaagde in trekkracht. De meeste draadeinden die je in de winkel koopt per meter is 4.6 staal terwijl de kant en klare draaideinden van Fisher 8.8 zijn. Als je dragende constructies moet ophangen dan kan dit heel veel uitmaken. Draadeinden in de winkel met een gele stip zijn wel 8.8
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
`Bedankt voor de aanvulling, ik ben van oorsprong een ijzerboer, dus ik pak automatisch de 8.8 in de bouwmarkt. Mijn bouwcenter heeft geen 4.6. De kant en klare draadeinden zijn gemaakt om stalen kopplaten op beton vast te zetten. Als je houtwerk zoals balken op muren vast wil zetten, zijn ze veel te kort. Een ankerbout m12 van fisher kost 5 euro, een draadeind m12 8.8 van een meter 4 euro. Maak zelf je keuze.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Deels heb je gelijk, ik werk vaak ook zo. Als de boel gecertificeerd moet worden gaat het niet meer op. Denk aan balkons e.d.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het nadeel van de capsule ankers gebruiken in metselwerk is de minimale materiaaldikte, een M10 anker heeft al 90 mm nodig. De kans dat je dan door de steen schiet is groot. Om te voorkomen dat de lijm weglekt een zeefhuls toepassen, de werken icm met kitspuitankers makkelijker. De capsule ankers hadden een hogere toelaatbare belasting, omdat de mengverhouding gegarandeerd is, maar het verschil wordt steeds kleiner.
Injectie ankers zijn goed toepasbaar in dunne achterconstructies. In baksteen is de kwaliteit van het draadeind niet maatgevend, de steen bezwijkt eerder.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb een paar keer die spuiten van Fischer gebruikt. Werkt inderdaad goed, ook voor een hobbyist/prutser. Wat ik wel altijd lastig vind is dat het draadeind in de kit omlaag zakt en dan schuin omlaag steekt. Is daar iets slims voor?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een paar keer die spuiten van Fischer gebruikt. Werkt inderdaad goed, ook voor een hobbyist/prutser. Wat ik wel altijd lastig vind is dat het draadeind in de kit omlaag zakt en dan schuin omlaag steekt. Is daar iets slims voor?

Die bijhorende zeefhulzen zijn hier de oplossing voor. De huls klemt in het gat en het draadeind op zijn beurt in de huls. Je draadeind zal dan mooi recht blijven zitten.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi vastzetten van de bekende teapleuning in een gasbeton wand omdat die uiteindelijk tot loskwam. Zit nu moervast met kitspuit en draad eind heb het ook wel gedaan met fischerplug in de kit. Dat vraagt wat meer tact anders breekt anker en kit en deel van de muur uit heb ik gemerkt. Kortom bij de toepassing doe je ook ervaring op, groet Crossbow1958
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Zijn de kitspuiten ook geschikt om een balk waar een platdak aan komt te dragen? Of zijn de sterktes hier niet voldoende hoog voor?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De ankers en de lijm zijn hier geschikt voor. Het voordeel van een chemisch anker tov een mechanisch anker is oa dat er geen spanningen ontstaan bij montage en dat de randafstanden kleiner mogen zijn.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die bijhorende zeefhulzen zijn hier de oplossing voor. De huls klemt in het gat en het draadeind op zijn beurt in de huls. Je draadeind zal dan mooi recht blijven zitten.

Bedankt voor de tip! Hadden ze wel in de gebruiksaanwijzing mogen zetten :mad:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.