ELU-draaibank

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag meubelmaker29,

Ik heb nog nooit gewerkt op een Elu draaibank, maar daarom kan ik je er wel iets over vertellen.

Het houtdraaien zoals het heden ten dage beoefend wordt, is nog maar enkele tientallen jaren oud. Pas rond 1980 kwamen er betaalbare kwaliteits houtdraaibanken op de markt. Sinds die tijd is de belangstelling in het houtdraaien dan ook enorm toegenomen. Wat ik ermee wil zeggen; voor die tijd bestonden er eigenlijk twee soorten houtdraaibanken: zware proffesionele/industriële, of hele lichte hobbydraaibanken. De laatste zijn gezien het hedendaagse aanbod qua constructie en mogelijkheden veel te licht en te beperkt. En aangezien Elu al jaren niet meer bestaat, ben ik bang dat de houtdraaibank waar je op doelt ook in deze categorie valt.

Ook belangrijk om te weten is dat er voor oude draaibanken weinig uitbreidingsmogelijkheden zijn. De maat van de schroefdraad op de as komt meestal niet overeen met die van de moderne uitbreidingsmiddelen. En wil je je serieus in het houtdraaien verdiepen, dan heb je al gauw behoefte aan extra mogelijkheden.

Maar het is natuurlijk relatief, vroeger maakten de mensen er waarschijnlijk ook prachtige dingen mee.

Maar wil je je echt orrienteren en verdiepen in het draaien, dan zou ik je aanraden om een klein gietijzeren draaibankje te kopen, onder andere de Woodfast MC305 (€ 350 bij Baptist), de Jet JML-1014I (€350 bij VDH BV Utrecht), Scheppach DMT 450 ( € 450 bij Memenco Europe, Scheppach is vrij duur wat betreft de draaibanken) of de HBM 450 ( € 150 bij Herman Buitelaar te Waddinxveen, wel mindere kwaliteit) Genoeg keus dus ;)

Maar misschien kun je vertellen wat je precies van plan bent in hout houtdraaien?
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Klopt idd dat Elu niet meer gemaakt wordt, maar toen was het volgens mij wel een goed merk.
Wat ik er mee wil is gewoon een beetje trapspijltjes, stoelpootjes,ed mee draaien.
De draaibank staat op marktplaats en op de foto's te zien is het een degelijke machine maar kan het natuurlijk mis hebben.
in ieder geval bedankt voor de informatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.