Rotex 150 - welk type schuurpapier?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Wij hebben recent een huis gekocht en alle deuren kunnen wel een laagje verf gebruiken.
Op een deel van de deuren staat vernis, de rest is reeds geschilderd geweest (ik denk door een 5-jarige...).
Welk type papier kan ik best gebruiken om zo efficiënt mogelijk te schuren?
Het zijn een heel aantal deuren.
Ik heb momenteel Rubin en Brilliant liggen, maar misschien is Granat beter?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Gewoon brillant is prima voor lakken voor 2010. Hierna zijn er minder oplosmiddel houdende verven en lakken gebruikt. Festool heeft toen granaat op de markt gebracht. Heeft een 40 % langere gebruikstijd dan brilliant. Er is hier op het forum vast nog wel een draadje over. Dus even de zoekfunctie gebruiken.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ecotools papier is veel goedkoper en zeker als je de prijs vergelijkt net zo goed heb ik hier wel es gelezen. Google er maar eens op. Je komt wel een aantal links naar dit forum tevoorschijn. Ook in het Ecotools draadje is er wel es over schuurpapier geschreven.

Heb deze week zelf ook een doosje ontvangen. €10 voor 50 stuks. Ik kon een hele sidetafel er mee lakvrij maken (korrel 100). Nu heb ik geen ervaring met Festtool papier. Maar Ecotools is zeker niet slecht ;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat van ecotools is helemaal niet slecht, maar Granat van Festool is geweldig spul. Gaat erg lang mee en is bijzonder "scherp".
Het is ook speciaal ontwikkeld voor lak, met een laag erop waardoor de lak niet gaat plakken aan het papier.

Rubin is ook goed, maar vooral om hout te schuren.

Ik weet nu niet welke financieel het meest interessant is, dat van ecotools is veel goedkoper, ik heb het al geprobeerd maar schuurpapier vergelijken is nogal moeilijk. Ik had in ieder geval niet de indruk dat het veel minder lang meeging. Dat van Festool gaat bij mij zo lang mee dat ik zelden meer dan 1 doos van de meest gebruikte per jaar gebruik. Het is geen grote uitgave post, zeker niet als je rekent in vellen per meubel. Daarom zoek ik niet echt elders.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Het papier van ecotools ga ik zeker ook eens testen :)
Straks ga ik dan maar ff langs mijn dealer voor wat vellen Granat, dan kan ik het verschil ineens merken.
Dan kan ik ook ineens vergelijken met Brilliant :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hou je dan ook goed vast want granat is belachelijk duur, een doos van 50 kost meer dan een black en decker schuurmachine. Maar die doos van 50 gaat langer mee dan die schuurmachine.
Ook opletten dat als je ooit problemen hebt met de machine binnen de garantie periode, dat je ze niet opstuurt met non-Festool papier erop, dan is je garantie niet meer geldig.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
gewoon bij ecotools bestellen, scheelt je gigantisch veel. Plus, je zult het verschil niet merken.
Heb zelf toen ik mijn rotex 150 heb gekocht ook wat schuurpapier van feston er bij genomen.
Was gigantisch duur. Heb daarna bij ecotools wat pakken gekocht, bevalt me prima..
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hou je dan ook goed vast want granat is belachelijk duur, een doos van 50 kost meer dan een black en decker schuurmachine. Maar die doos van 50 gaat langer mee dan die schuurmachine.
Ook opletten dat als je ooit problemen hebt met de machine binnen de garantie periode, dat je ze niet opstuurt met non-Festool papier erop, dan is je garantie niet meer geldig.

Dit verhaal heb ik idd ook eens eerder gehoord, maar komen ze niet mee weg voor een rechtbank denk ik.
Een fabrikant mag je nl in de EU niet verplichten enkel hun papier te gebruiken.
Dat zou net zo iets zijn als dat je alleen maar Festool freesjes mag gebruiken in hun bovenfrezen.

Heeft Ecotools nog steeds die actie dat je een aantal gratis proef velletjes kunt aanvragen?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Als je een schuurmachine moet opsturen dan zou ik er zowiezo geen papier aan laten hangen :)
Alleen spijtig dat ecotools, ongeacht het orderbedrag, 9,5€ excl btw aanrekent voor een verzending naar België :(
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dit verhaal heb ik idd ook eens eerder gehoord, maar komen ze niet mee weg voor een rechtbank denk ik.
Een fabrikant mag je nl in de EU niet verplichten enkel hun papier te gebruiken.
Dat zou net zo iets zijn als dat je alleen maar Festool freesjes mag gebruiken in hun bovenfrezen.

Heeft Ecotools nog steeds die actie dat je een aantal gratis proef velletjes kunt aanvragen?

Zoals iedere fabrikant zullen ze eerst onder de garantie proberen uit te komen als er een ander merk schuurpapier
bij de schuurmachine's is gemonteerd, ander merk freesjes bij de freesmachine's, ander merk zaagblad bij de zaagmachine's etc.
Ik heb bij de Kapex gevraagd of de garantie verviel als ik een zelfde maat zaagblad zou monteren van een ander merk, en
de garantie zou niet vervallen. Maar als ik de kapex terugstuur gaat er gewoon het standaard blad op zodat ze daar in iedergeval
niet over kunnen beginnen bij garantie.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
ben van plan een rotex 90 te kopen. nu ik lees ook over schuurschijven/papier van ecotools.
weet iemand met welke type van festool deze schuurschijven van ecotools vergelijkbaar zijn: de Granat, Rubin-2 of anders?.
Ik zie bij ecotools maar 1 type volgens mij.
ik gebruik het vnl. voor onbehandeld hard- en zachthout en mdf
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb een 'assortiment'-doosje schuurpapier gekocht bij ecotools voor de rotex 150 en het bevalt me prima! Samen met een 5- tal freesjes laten opsturen naar belgië. Ok, je betaalt port, maar zelfs met de protkosten ben je nog vééél goedkoper af! By the way, van de freesje van ecotools ook heel tevreden! (ik gebruik die wel niet professioneel). Kan een heel arsenaal kopen voor de prijs van 1 cmt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.