Domino verbindings probleem

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ben bezig met een soort van plankenschap met een opstaand eindstuk.

Heb al eens zoiets gemaakt, maar was toen een heel gepuzzel om 7 stuks netjes boven elkaar te krijgen uit de vrijehand met de Dominofrees.
Aan beide zijdes komt zon eindstuk, dus 14 in totaal, met 2 Domino's per eindstuk.
Graag zou ik een veel snellere manier willen om dit te verbinden.

Zit echter al een tijdje vast ik het bedenk proces hier over.

Misschien dat een van jullie raad weet.

Een paar foto's van een proefstukje van afvalhout:

001.jpg

002.jpg

003.jpg


Heb wel al een Festool hulpstuk aangepast, waardoor een kant makkelijker te plaatsen is.
Met de standaard methode komen de Domino's er offset in dat wil ik niet.
Het punt is dat dit smaller is dan waar Festool normaal gesproken van uit gaat.

004-01.jpg
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik heb geprobeerd wat te tekenen op de telefoon maar echt duidelijk zal het niet zijn vrees ik :confused::p. Nog even een mondelinge toelichting erbij.

Zijaanzicht
Screenshot_2014-05-30-22-42-38.jpg

Bovenaanzicht
Screenshot_2014-05-30-22-44-58.jpg

Je neemt een plaat mdf welke je in 2 stukken zaagt. Tussen deze stukken maak je een verdiepte bak (je hebt dan een soort gereedschap vak in een werkbank gemaakt). Aan de ene kant van de plaat maak je een geleiding waar de domino strak in past zonder speling.

Op het andere stuk maakt je 2 aanslagen zodat je je plank 2x kunt positioneren voor de gaten in kopse kant. I de verdiepte bak maak je 2 aanslagen waarmee je de 2 andere gaten kunt positioneren.

Als het niet duidelijk is maak ik morgen wel wat betere tekeningen.

Groet,

Joris
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
als je nou de eerste uitmeet en inboort en dan op het eerste schap een pasplanke zet wat je als aanslag gebruikt. Dat steeds doorzetten omhoog dan ben je er toch. Wel zorgen dat je plankje haaks is anders herhaal je op deze manier je fout omhoog.
 

WR1944

Oud hout
Als ik een domino ergens midden in een plaat moet aanbrengen maak ik gebruik van het feit dat het hart van de domino precies 10 mm vanaf de onderkant is. Vaak hebben de liggende en staande delen dezelfde breedte zodat ik de plank waar de gaten in de kop zitten als mal gebruik voor de gaten haaks op het hout. Ik klem de rand van de plank 10 mm vanaf het hart van de aan te brengen domino's, gebruik de aftekenlijntjes om de zool van de Domino er op uit te lijnen en maak de gaten.

P1011717q.jpg

Als je het uitmeten van de lijn teveel werk vindt dan kan je een aanslag maken die over de rand van je plank hangt en waar de twee lijntjes op staan waar de domino's komen. Nog een stap verder is een bredere aanslag met zijaanslagen zodat je de Domino naar links en naar rechts kan schuiven tot de aanslagen.

Maar misschien begrijp ik je probleem niet goed en heb je een ander advies nodig.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Een malletje maken uit mdf of multiplex en dan met de bovenfrees de dominogaten frezen. De domino is reuze handig als het werkstuk hoekig en haaks is, maar bij afwijkende vormen kan de bovenfrees met een eigengemaakt hulpstuk handiger zijn.

jaap
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Als ik je foto's goed interpreteer, maak je de gaten in de staanders even breed als die in het kopse hout van de liggende planken. klopt dat? Maar je moet juist gebruik maken van de mogelijkheid om de gaten in de staanders breder te maken. Dan is in feite alleen de preciese hoogte nog echt het cruciale punt. Daarvoor gebruik je dan een afgetekend malletje.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Vaak hebben de liggende en staande delen dezelfde breedte zodat ik de plank waar de gaten in de kop zitten als mal gebruik voor de gaten haaks op het hout.

En is precies waar mijn probleem zit, er zit verschil in de breedte van het hout, en dan werken de standaard aanslagen niet.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als ik je foto's goed interpreteer, maak je de gaten in de staanders even breed als die in het kopse hout van de liggende planken. klopt dat? Maar je moet juist gebruik maken van de mogelijkheid om de gaten in de staanders breder te maken. Dan is in feite alleen de preciese hoogte nog echt het cruciale punt. Daarvoor gebruik je dan een afgetekend malletje.

Het staande eindstuk is 150mm, die komt aan weerskanten van een ligger van 1150mm.
Eindstuk = 150mm x 100mm x 20mm
Ligger = 1150mm x 125mm x 20mm

Normaal gesproken, en dat klinkt arrogant, ben ik goed in het bedenken van zulke oplossingen of hulpstukken, maar nu zit ik al te lang te piekeren hoe ik die mal maken moet.
De reden daarvoor is denk ik dat ik nog vrij weinig met de Domino frees gewerkt heb, al heb ik deze al een aantal jaren. En heb eigelijk alleen maar gebruikt gemaakt van gelijke breedtes, en dan lukt het prima.

Frezen met een bovenfrees, met behulp van een copieermal zou kunnen, heb ik ook al aan gedacht, maar denk toch dat het ook met de Domino frees zou moeten kunnen.
 

WR1944

Oud hout
Je kan heel goed met aftekenlijntjes werken. Als je met relatief zacht hout werkt druk je de stops soms in het hout en krijg je grotere afwijkingen dan het richten op de lijntjes.
In jouw geval zou ik een aftekenmal maken om de lijntjes over te halen op de planken met de gaten in de kopse kanten. Een tweede mal kan je maken die iets breder is dan de staanders. Aan de onderkant lijm je twee strippen hout die over de breedte vallen van de staander. Als je die een 50 mm laat uitsteken naar één kant kan je dat gebruiken om de mal op de staander te klemmen. Een derde strip aan de onderkant bepaalt hoe ver je de mal over de staander kan schuiven. Er moet 10 mm liggen tussen de kop van de mal en het midden van de domino-gaten. De zool van de Domino kan je, net als bij de planken, richten op aftekenlijnen op de mal.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb voor de ligger, in het kopshout, het ABS hulpstuk aangepast, daarvoor heb ik de niet doorlopende gaten die er standaard in zitten doorgeboord.
En er een M4 X 20mm doorheen gestoken en er een moer opgezet, die ik iets terug gevijld heb om op mijn afstand te kunnen komen.
Als je de standaard aanslag op de Domino, of de standaard aanslag van het ABS hulpstuk gebruikt, krijg je namelijk de Domino's nagenoeg naast elkaar, in het midden, wat een waardeloze verbinding geeft.

Er is wel een makkelijke oplossing, maar dan moet ik de haakpennen die je kunt omklappen op het ABS hulpstuk afzagen, en daar heb ik nog geen zin in.
Deze ABS aanslag pennen staan een mm of 3 tot 4 te dicht bij elkaar.

@Jeevanbee
Bedankt voor je bijdrage, maar ik snap daar niets van.
Is het mogelijk dat je daar een duidelijker tekening van kunt maken?

In de vorige versies die ik gemaakt heb, heb ik die uit de hand geboord met de Dominofrees, maar merkte dat op hard eiken de Domonifrees gauw een afwijking heeft van 1 tot 1,3 mm,
En die heb ik dus met een steekbeitel bij moeten steken, en het verschil in gat dikte opgevuld met een gestoken houtspaander, maar vind zon verbinding eigenlijk niet ok.
Het eindstuk vast schroeven met een messing of RVS houtschroef zou ook kunnen, maar ik wil een blinde verbinding.

Ik ga morgen eens kijken of ik wat met de info van WR1944 kan.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als ik je foto's goed interpreteer, maak je de gaten in de staanders even breed als die in het kopse hout van de liggende planken. klopt dat? Maar je moet juist gebruik maken van de mogelijkheid om de gaten in de staanders breder te maken. Dan is in feite alleen de preciese hoogte nog echt het cruciale punt. Daarvoor gebruik je dan een afgetekend malletje.

Ja de Domino in de middelste of derde stand zetten is een optie, maar als je er maar twee in hebt vind ik die overlengte van dat gat veel te groot voor een goede stevige verbinding.
Dat vind ik net zoiets als je een pen en gat verbinding maakt en dan de pen 5 mm smaller maakt dan het gat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.