Tafelblad maken van een gezaagde boomstam

Bram3012

Nieuw lid
29 mei 2014
4
0
Hallo Allemaal ik ben pas lid van dit forum en zou graag wat info willen over het maken van een tafelblad.
Ik heb namelijk een mooi stukje iep en kersenhouten stam weten te vinden waar ik graag een tafelblad van zou willen maken.
Nu is mij verteld dat ik moet oppassen voor kromtrekken en scheuren splijten van het blad hoe kan ik dit voorkomen ???
Het is een prachtig stukje met een mooie tekening dit zou ik graag zo willen houden zodat dit te zien blijft op de tafel.
Kan iemand mij misschien adviseren hoe dit te bewerken behandelen ??
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Om te beginnen. Wanneer is het hout geveld. cq. gestorven? Planken/balken hebben een droogtijd van 1 cm per jaar. Een balk van 4 cm moet dus eerst 4 jaar drogen. Je ontkomt er bijna niet aan om een aantal planken tegen elkaar te lijmen, of is je stam een meter doorsnee? Hangt er natuurlijk ook vanaf wat de opp van het blad moet worden. Als je een aantal balken gaat gebruiken is het belangrijk om ze om en om te verlijmen. Hartkant boven en de volgende hartkant onder. Ik kan nog veel meer schrijven, maar alhoewel je nieuw bent op dit forum kun je al wel heel veel ervaring hebben met houtwerking en dan zit ik ik hier allemaal oud nieuws voor je te kloppen.
 

Bram3012

Nieuw lid
29 mei 2014
4
0
Hallo Rinus nee ik heb nog niet veel ervaring met hout wel met metaal maar dit is dus heel anders.

Ik kan een een plank komen van een Iep ongeveer 1 meter breed 2,5 meter lang en 5 cm dik en in feb dit jaar gezaagd.
Prachtig om te zien en het leek me dus ook mooi om een blad van te maken en dus niet te verzagen.
 

Bram3012

Nieuw lid
29 mei 2014
4
0
Ik wilde er alleen een rechthoekig blad van zagen en dan lakken, en dit blad hierna gewoon op een los frame leggen.
Is het dan niet mogelijk het blad eerder te gebruiken zodat ik niet zo lang hoef te wachten en het gewoon droogt in de huiskamer ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Ik weet niet waar je de plank koopt?
Maar de aangegeven droogtijd is bij een natuurlijk droog proces onder een afdakje buiten.
Gecontroleerd in droogkamers gaat het veel sneller je kunt het vochtgehalte van hout gewoon meten mogelijk heeft de verkoper een dergelijke meter
 

Bram3012

Nieuw lid
29 mei 2014
4
0
Het hout is buiten in een schuur gedroogd 1,5 jaar naar het schijnt, maar goed er is natuurlijk nog altijd verschil tussen buiten in een schuur en binnen.
Maar goed zolang je het hout niet aan de voet vast maak kan het zoveel krimpen en uitzetten als het wil in mijn ogen het is ook maar een blad dus er zit niets aan vast en het komt ook niet op een cm meer of minder.
Maar wil het toch zeker weten voordat ik iets over het hoofd zie
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik ben in de loop der tijd erg voorzichtig geworden met hout dat nog onvoldoende gedroogd was, maar als je toch wilt beginnen dan adviseer ik je nog om er ijzeren u-profielen onder te maken met sleufgaten zodat het hout wel kan bewegen, maar het blad toch vlak gehouden wordt. Ik bestel ze altijd bij www.pdhoutprodukten.nl/, maar w.s. kun je ze zelf ook maken. Daarnaast het hout aan alle kanten dezelfde afwerking geven, zodat het aan alle kanten op dezelfde wijze aan de buitenlucht is blootgesteld.

Hou je ons op de hoogte hoe het afloopt?
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
met een simpel vochtmetertje controleren , op marktplaats zijn die er al voor rond de 20 euro
als het een beetje in de richting zit van 12 -14 % dan kan je het zonder al te veel gedonder bewerken .
let er op , als de plaat uit het midden van de stam komt , dan is het quartier , en trekt het bijna niet krom ,maar kan ie wel ietwat scheuren op het hart , maar als het dosse is , dan loop je wat meer kans op draaien en hol of bol .
nu is het beste moment om hem binnen te zetten , er word nog niet gestookt , en hij kan dan langzaam aan acclimatiseren .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.