Wat is stabieler: cms met ts 55 of dw 745

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
De titel is eigenlijk meteen de vraag: ik wil graag een kleine zaagtafel en een inval zaag; ik zou dus kunnen kiezen voor een cms ts 55 set en dan ben ik klaar. Nadeel daarvan is echter dat je telkens moet ombouwen en daar heb ik een hekel aan. (Wie niet).
Alternatief zou kunnen zijn om bijvoorbeeld een ts 55 te kopen en daarbij een dewalt dw 745 als zaagtafel. Ruwweg ben ik dan hetzelfde geld kwijt en hoef ik niet om te bouwen. Het enige wat me hiervan zou weerhouden zou zijn dat de dw 745 minder stabiel / precies is als de cms maar dat weet ik dus niet en kan ik ook nergens vinden.
Ruimte voor een stationaire zaagtafel heb ik jammer genoeg niet.
Is er iemand die hier iets over kan zeggen? Ben benieuwd naar jullie reacties.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als je niet van ombouwen houdt moet je het zeker niet doen. Ook al maak je een zaag plan blijkt in de praktijk dat je de zaag net even nodig hebt om uit de hand te zagen als die in de tafel zit en andersom. Het is een handigheidje dus niet echt tijdrovend, alleen vervelend. Als hobbyist voor mij geen probleem.

Wat betreft de zuiverheid heeft de cms ook zijn beperkingen en moet je regelmatig alles controleren. Eenmaal goed afgesteld prima resultaat. Er loopt op dit moment een draadje over geleidingsrail voor de cms. Wel een extra uitgave van rond de € 200. Over de zuiverheid van de dewalt kan ik niets zeggen.

Wat de stabiliteit betreft schat ik in dat ze elkaar niet zoveel ontlopen van wat ik van de dewalt heb gezien op youtube, als ze op een onderstel staan. Over de stabiliteit van de cms tafel geen klachten.

Voordeel van het cms systeem is dat er meer uitbreiding mogelijkheden zijn en naar gelang je eisen het ver kunt doorvoeren.

De dewalt heeft meer zaagdiepte 77mm tegen 51mm bij 90° en de tafel heeft standaard geleidingssleuven terwijl je bij de cms een roltafel moet aanschaffen.

Zou eens bij een dealer binnenlopen en beide eens van dichtbij bekijken.

Succes met je keuze
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Dat probleem met het in- en uitbouwen van de TS55 is erg bekend. Ik overweeg nog steeds een (eventueel 2e hands) tweede TS55 aan te schaffen. Ook ik heb geen ervaringen met de DeWalt zaagtafel maar de recensies zijn vrij positief. Ik weet alleen niet of de Europese versie eender is als de Amerikaanse.
http://www.dewalt.com/tools/machinery-portable-table-saws-dw745_2.aspx

Als het zaagblad vrij spelingvrij rondloopt loont het om voor die twee sleuven een slede te maken. Recentelijk was er een video op dit forum over het precies haaks stellen van de aanslag.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Bedankt voor je reactie Huib.
Zoals je het beschrijft met ombouwen, dat is precies waarom ik er een hekel aan heb. Je moet toch vaker heen en weet dan je denkt, zeker als je zo'n chaoot bent als ik.
CMS heb ik gisteren bij een dealer bekeken enne ja het is festool he :) echt wel mooi.
De Dewalt heb ik nog niet gezien maar als de stabiliteit vergelijkbaar is neig ik wel in die richting. Kan ook een ander merk zijn natuurlijk. Als je bij een dealer gaat kijken heb je nog steeds geen vergelijk qua nauwkeurigheid, dat vind ik wel lastig.

- - - Updated - - -

Jij ook bedankt, metrisch ambassadeur :)
Ik ga snel die dewalt bekijken en misschien ook een Bosch of makita.

- - - Updated - - -

Wat is de dewalt trouwens goedkoop in Amerika! 300 dollar! Hij kost hier meer dan het dubbele.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar bij Van Buuren (www.van-buuren.com) verkopen ze beide merken. Misschien bellen om te vragen of ze beide modellen beschikbaar hebben?

Hun prijzen zijn ook nog eens aller redelijkst ;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Zonder de deWalt live gezien te hebben denk ik dat je met de Festool CMS wel een stuk meer kwaliteit in je handen hebt. Nu doet de extra investering in een complete CMS tafel pijn maar dat ding koop je voor heel veel jaren. Ik denk dat je met zo'n tafel als de deWalt al heel snel toch iets beters wilt of dat ie uiteindelijk kapot gaat. Dat laatste gaat je met de Festool bij normaal gebruik niet gebeuren. Goedkoop is duurkoop dus tsja wat is wijs... ze zeggen dat de pijn van een hoge aanschafprijs snel vergeten is terwijl de frustratie van een slecht apparaat maar voort blijft duren...
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Ik woon in Hengelo (Overijssel). Er zit hier wel een van Buuren. (Jij heet niet toevallig Jan van Buuren? :). Ik ga er es kijken.

Het gaat me niet zozeer om de prijs, als ik een tafelzaag en een losse invalzaag koop ben ik ook best wat geld kwijt. Het gaat me om het ombouwen, met de cms zal je dat telkens moeten doen.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Mijn naam is geen Jan van Buuren, heb ook geen banden met de firma behalve dat ik er wat klein spul heb gehaald. De offertes voor wat duurdere apparatuur lag echter maar een paar tientjes boven de grote limburgse internetwinkel.

Ik heb zelf ook naar de dw745 gekeken en volgens mij is het een alleraardigste machine om mee te beginnen. Het is meer een tafelzaag dan een cms module, dat vind ik voor het geld toch wel wat kwetsbaar. De dw745 heeft de aanslag gekoppeld aan een "rack and pinion" (wormwiel in het Nederlands dacht ik?) waardoor hij dus niet verloopt mits eenmaal goed afgesteld.

Ik heb hem uiteindelijk niet gekocht omdat ik liever meteen een machine heb met inductiemotor en wat meer poker.

Groet,

Joris

Edit: typo
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
CMS is absoluut niet kwetsbaar, je moet hem niet gebruiken voor zagen van hele grote maten hout maar voor hout tot tegen de 5 cm dik heb je er een hele goede zaag aan. Super degelijk en kwalitatief goed. Ik had zelf een formaatzaag staan en zelfs op dat moment had ik heel veel plezier aan de CMS voor het zagen. Gewoon vanwege de kwaliteit en de precisie.

het ombouwen, ja dat moet inderdaad wel gebeuren, maar het kost als je het een paar keer gedaan hebt niet meer dan een paar minuten en je hebt tenminste de mogelijkheid. De dealt trek je echt geen plaat overheen. Dat kan dus wel met je CMS en losse invalzaag. De plaat opdelen met je losse zaag en liniaal en dan precies zagen met je ingebouwde CMS.

Maar goed, dit is mijn mening, ieder zijn ding he.... geen keuze is fout als het je eigen keuze is ;-)
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Nee was grapje Joris, hartelijk dank voor je info.

Scheppie ook bedankt, de keuze waar ik voor sta is óf een ts 55 met cms tafel óf een ts 55 en een aparte zaagtafel. In het tweede geval zou ik het voordeel hebben dat ik niet telkens hoef om te bouwen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De vraag is meer waarvoor wil ik de zaagtafel gaan gebruiken?
Als je wat dikker massief hout wilt gaan schulpen is de Dewalt met zijn 2000 watt en 250 mm zaagblad veel geschikter.
Wanneer je kleine fijne projectjes wilt maken zou de Festool de betere keus zijn.

Wat het ombouwen betreft denk ik dat jezelf eigenlijk al aan geeft hier niet blij van te worden, ik kan je nu al zeggen dat dit zeker niet minder word,
zeker niet op het moment dat blijkt dat je net dat ene plankje vergeten bent te......
Ik zou zeggen ga van je eerste gevoel uit.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Ja da's misschien een betere vraag John.
Ik ben meest van het kleine en fijne, kastjes, kistjes, dat soort spul.
Maar ik heb ook wel eens een eettafel gemaakt in eiken en een wandkast in gefineerd mdf. Daarvoor had ik het zaagwerk door een meubelmaker laten doen.
Zou natuurlijk fijn zijn als ik dat zelf ook kon.
Zou ook kunnen kijken naar een cs 50, bijvoorbeeld. Maar ik weet niet zo goed wat die qua nauwkeurigheid brengt boven een dewalt.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als je het geld hebt liggen om een Festool aan te schaffen (CMS of CS) kun je natuurlijk altijd gebruik maken van de 2 weken waarin je het gekochte kunt proberen. Mocht het dan toch niet zijn wat je zoekt kun je het weer terug brengen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zaagwerk met de festool invalzaag en een rail werkt zuiver. Gemonteerd in het cms systeem en eenmaal afgesteld eveneens zuiver.

Je hebt beperkte ruimte en doorgaans doe je (zoals je het zelf benoemd) meer het meer fijnere werk.

Daar is festool bij uitstek geschikt voor! De nauwkeurigheid bepaal je in hoge mate zelf en met een combination square of schuifmaat is alles zuiver af te stellen. Een setje haaks gezaagde stukjes hout werkt ook voor veel gebruikte maten. Ook een dewalt of ever what moet je goed afstellen om zuiver te werken.

Het enige waar je mee blijft zitten is het ombouwen.

Vergeet zeker niet de tip niet van Jeevanbee.

Dinsdag jl. een workshop gehad bij Festool in Waddinxveen en daar maakte ze veel opsmuk over deze mogelijkheid. Gewoon proberen -en als die hap niet bevalt- geld terug!

Tot nu toe weinig reactie van gebruikers ervaring met de dewalt en de mogelijkheid tot proberen.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het enige wat ik kan bedenken dat een voordeel is van de Dewalt ten opzichte van de CMS met TS55, is de verstek instelling. De TS55 moet je met de hand instellen wat nog wel eens lastig kan zijn omdat je onder de tafel moet kruipen, bij de Dewalt kun je dit makkelijker doe. (tenzij ik een truukje niet ken)
De zaaghoogte daarentegen kan men weer opvangen door de TS75 eronder te monteren.
 

WR1944

Oud hout
Het instellen van de verstekhoek bij de TS55 in de tafel is inderdaad gefriemel onder de tafel. Meestal haal ik de hele module uit de tafel en stel de zaak in ondersteboven ligging in met de gradenverdeling. Heb ik daar geen zin in dan pak ik m'n Wixey hoekmeter, stel hem op nul in op het tafelblad en plak hem met de magneet aan het zaagblad in hoogste positie. Dan kan je de hoek nauwleurig instellen. Voor de diepte-instelling heb je meer geduld nodig. Daar moet je met veel gevoel de zaak op hoogte brengen. Het zou leuk zijn als je daar met een instelknop zou kunnen werken. Maar verder ben ik nog steeds erg tevreden met de machine.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Dank voor jullie input heren, wordt gewaardeerd.

Het is nog een heel project, een zaag kopen :)
Ik neig nu het meest naar een cs55 (of andere tafelzaag), die ga ik volgend weekend eerst eens bekijken. Heb van de week al wel cms gezien, erg mooi maar ik zie het ombouwen nog niet zo zitten.

Dat van die twee weken proberen wist ik niet, goed om te weten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dank voor jullie input heren, wordt gewaardeerd.

Het is nog een heel project, een zaag kopen :)
Ik neig nu het meest naar een cs55 (of andere tafelzaag), die ga ik volgend weekend eerst eens bekijken. Heb van de week al wel cms gezien, erg mooi maar ik zie het ombouwen nog niet zo zitten.

Dat van die twee weken proberen wist ik niet, goed om te weten.

Als je voor Festool gaat zou je ook nog eens kunnen kijken naar tweedehands. Ik zie de laatste weken op MP veel "oude" Festo Basis tafels langskomen, met inleg voor de ATF55. Die module is naar mijn mening beter dan die van de TS55, zeker qua verstelling. De ATF55 is ook nog veelvuldig op MP te vinden.

Wat wel zo is, is dat een losse TS of ATF met geleiders wel heel erg fijn is. Ik heb het een tijdje met 1 gedaan, maar ik werd er toch wel wat zat van om de zaag telkens uit de module te halen. Toen heb ik er uiteindelijk nog een ATF55 bijgekocht voor weinig. Ik heb er nooit spijt van gehad. :)
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Dank voor je input Klaas, ik zal Marktplaats ook eens afzoeken, de basis voor de ATF55 heeft ook een trekfunctie he, das natuurlijk wel mooi.
Nee zoals ik al aangaf, het ombouwen zie ik ook niet zo zitten :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Graag gedaan. :)

Als je gaat zoeken dan zijn dit de beste zoektermen:

Festool Basis
Festo Basis
Festool CMS
Festo CMS
Festool tafel
Festo tafel

Ze staan op volgorde van relevantie, maar niet alle verkopers zetten het goed in de beschrijving. :) En Festo en Festool komen beide voor als merknaam, dus het is goed om op beide te zoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.