Advies gevraagd mbt eiken badmeubel

Pietjuh

Nieuw lid
24 okt 2012
4
0
Voor de nieuwe badkamer wil ik zelf een badmeubel maken. Het ontwerp is relatief eenvoudig, 2 lades met 2 opbouw wasbakken. De hoofdvraag waar ik me worstel is wat nu een goede aanpak is qua materiaal.
Ik zag 2 opties voor het kastje:


  • watervast verlijmd mdf fineren met eiken (kopse kanten fineren is iets lastiger / gevoeliger als je er tegen aan stoot).
  • Massief eiken (grotere kans op krom trekken ??)

Fineren heb ik al eerder gedaan, maar dit was niet voor een badkamer. Hetgeen waar ik het meeste bang voor ben is dat er iets krom trekt, of dat het fineer los gaat laten. Ik kan wel aan 3 cm dikke verlijmde eiken panelen komen, die ik kan afkorten tot de gewenste lengte.

Ik zou graag jullie advies hierin meenemen. Hieronder staat het idee van het badmeubel. Alvast bedankt

Capture.jpg
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Let er wel op dat er 2 sifons onder de wasbakken zitten die in de laden uitkomen.
De achterwand moet dan worden voorzien van uitsparing.
Er zijn tegenwoordig ook wel speciale platte sifons zoals deze bij baden en douchebakken worden toegepast. Vaak alleen in wit plastic.
 

Pietjuh

Nieuw lid
24 okt 2012
4
0
Hallo Neel,

Bedankt voor de tips. Ik heb zo'n speciale sifons gekocht. De sifon komt hierdoor tegen de muur, en niet direct onder de bak. Daarnaast zijn de lades 10 cm ondieper dan het meubel, waardoor ik geen last van de sifon heb.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Beste Pietjuh,

Ik heb meerdere vergelijkbare (eiken)houten badkamermeubelen gemaakt. Massief hout is goed te gebruiken in de badkamer mits je het hout goed verwerkt. Ik maak de verbindingen altijd met lamello's. Die blijven goed zitten. Wel een goede lijm gebruiken en lang genoeg klemmen. Belangrijk is de afwerking. Mijn meubels werk ik altijd af met Monocoat olie. Het hout kan dan blijven werken zonder dat je het ziet en je kunt beschadigingen gemakkelijk bijwerken. Persoonlijk vind ik 3 cm aan de dikke kant. Hout van rond de 2 cm geeft een strakkere uitstraling. Maar dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Bedenk wel dat een meubel va 3 cm ook zwaarder is. Samen met de wasbakken heb je een behoorlijk gewicht. Zorg daarom voor een goede bevestiging op de muur.
Fineer kan ook maar is zoals je zelf al zegt, kwetsbaarder. Als je kiest voor fineer zou ik voor de kopse kanten minimaal 2 mm dik maken en met radius 2 afwerken. Dan is het minder kwetsbaar en kan het best veel hebben. Het mooiste is om voor de "staande" kopse kanten kops fineer te gebruiken. Het valt dan minder op dat je fineer hebt gebruikt.
Als echte houtliefhebber ben ik meer voor het gebruik van echt hout. Ik vind dat hout een mooiere uitstraling heeft als fineer.

Veel succes met de uitvoering

Grt.
Martie.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Inderdaad ik zou ook voor massief gaan om de zelfde reden als martie ook al aan gaf. Ik heb zelf ook al elke jaren een massief eiken bad meubel bevalt nog steeds goed en ziet er nog als nieuw uit. Zelf heb ik een uitsparing in de laden gemaakt, waar de sifon zit. Dus als het waren een laden rond de sifon gebouwd zodat ik wel de optimale inbouw diepte heb behouden.

Veel klus plezier gewenst gr Marc.
 

Pietjuh

Nieuw lid
24 okt 2012
4
0
Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik me eens goed ga inlezen mbt het verlijmen van planken tot panelen. Ik neem aan dat als ik het in de basis goed doe (droog hout, jaarringen om en om, lamello's erin) het wel goed komt?
 

Pietjuh

Nieuw lid
24 okt 2012
4
0
Inmiddels 2 maanden verder ben ik zover dat ik daadwerkelijk met het meubel kan beginnen.
Ik heb gekozen voor 18 en 28 mm eiken, voorverlijmd als plaat. Ik heb de vochtigheid van het hout gemeten, en het is netjes droog (10 a 11%).

De voornaamste vraag is hoe ik het beste de verbindingen kan maken, zodat wanneer het hout werkt, ik geen barsten krijg of het meubel krom trekt.

Mijn gedachte is alsvolgt:
Ik heb een plaat van 2500 mm lang, deze wil ik inkorten tot 1600 mm (lengte badmeubel) en 2x 350 mm reststukken gebruiken voor de zijkanten van het meubel. Ik wil de zijkanten met lamello's kops op het bovenblad lijmen. Ik vernam hierboven dat ik 'goede houtlijm' moest gebruiken, heeft iemand een tip (tenminste als hier merken op het forum genoemd mogen worden).

Het meubel is een ''open constructie'', moet ik er nog schoren in maken van eikenhout (B)? Ik ben bang dat ik zo voorkom dat het hout gaat werken en krom trekt.

De lades wil ik van de verlijmde 18 mm panelen maken, moeten daar nog verstevinginsplaatjes / ribben achter met slobgaten (C)?

Ik begreep uit de reactie van Martie hierboven dat Monocoat olie een goede afwerking geeft, omdat het ademt. Zijn er nog andere zaken waarop ik moet letten?

Alvast bedankt! De foto's zullen hopelijk spoedig volgen

Update: tekening toegevoegd
meubel_badkamer.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.