snijplank

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik heb van restjes essen een snijplank gemaakt van kops hout.
Normaal wordt beuken gebruikt, omdat dit geen schadelijke stoffen in het voedsel zou brengen, maar essen kan volgens mij ook.
Nu vraag ik me af wat de beste afwerking is, of mischien is het beter helemaal geen afwerking te gebruiken. Heb wek es gehoord van inwrijven met olijfolie?!


Kor

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
kiesvoorhout zei:
Ik heb van restjes essen een snijplank gemaakt van kops hout.
Normaal wordt beuken gebruikt, omdat dit geen schadelijke stoffen in het voedsel zou brengen, maar essen kan volgens mij ook.
Nu vraag ik me af wat de beste afwerking is, of mischien is het beter helemaal geen afwerking te gebruiken. Heb wek es gehoord van inwrijven met olijfolie?!


Kor

voor gebruik de planken in de ongekookte lijnolie impregneren/verzadigen deze kun je de eerste keer met citrusverdunner mengen waardoor hij dieper in het hout trekt
je kunt ook olijfolie gebruiken of andere oliesoorten die je in de keuken gebruikt
oppassen sommige kunnen een beetje ranzig worden

beuken wordt niet alleen gebruikt omdat het geen schadelijke stoffen afgeeft maar voornamelijk omdat het weinig smaak afgeeft (ijsstokjes) en omdat het niet al te duur is ook is beukenhout niet ringporig waardoor het kopse hout mooi dicht van structuur is
ringporig hout is daarom minder geschikt voor snijplanken
in de voedings toeleverings bedrijven mogen houten snijplanken/hakblokken al jaren niet gebruikt worden

enkele houtsoorten die heel goed geschikt zijn om snijplanken van te maken

beuken gestoomd en ongestoomd
kersen
maple soorten
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Kor,

Als je de snijplank niet afwerkt, ziet hij (of zij?) er na een paar keer zo uit als op de bijgevoegde foto. Het snijplankje is van esdoorn en purpurhart. Ik zou het afwerken met olijfolie of walnootolie. Dat laatste schijnt niet al te duur te zijn bij de de duitse grootgrutters.

vr.gr.

jaap



Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
jaap zei:
Hallo Kor,

Als je de snijplank niet afwerkt, ziet hij (of zij?) er na een paar keer zo uit als op de bijgevoegde foto. Het snijplankje is van esdoorn en purpurhart. Ik zou het afwerken met olijfolie of walnootolie. Dat laatste schijnt niet al te duur te zijn bij de de duitse grootgrutters.

vr.gr.

jaap

ik heb nog ergens een presenteerblad van esdoorn en purperhart,,, mooie combi
ik zal er eens een foto van maken
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
houtmannetje zei:
kiesvoorhout zei:
.......... enkele houtsoorten die heel goed geschikt zijn om snijplanken van te maken

beuken gestoomd en ongestoomd
kersen
maple soorten

en niet te vergeten steenbeuken! Is van zichtzelf iets vettig. Werd vroeger veel voor hakblokken en snijplanken gebruikt. ook als schaafzool trouwens. Ik heb er het vorig een paar snijplanken gemaakt (onbehandeld, wel na gebruik schoonmaken).

Tjeerd
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Aanvulling,
eindelijk eens een foto gemaakt van een van mijn steenbeuken snijplanken.
Kocht het hout bij http://www.hardenzachthout.nl in Loenen (houthandel in de ksteeltuin).
Helaas zaten er wat kleine wormgaatjes in (gelukkig voor mij, de knaagbeestjes zijn dood).

Tjeerd

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
1 van de baelangrijkste redenen waarom steenbeuken/haagbeuken voor hakblokken en snijplanken wordt gebruikt is dezelfde reden als van gewoon beuken of gestoomd beuken
namelijk dat het geen stoffen bevat die door het vleesat kunnen worden opgenomen die nadeel voor het voedsel kunnen opleveren, en doordat het een fijne nerf heeft maar langzaam vocht opneemt waardoor het goed schoongehouden kan worden
de reden dat het toegepast wordt voor gereedschap is dat het hout niet splintert en taai is
over die vettige inhoudstoffen is mij niets bekend en ik kan er ook niks over vinden

als houtsoorten vettige inhoudstoffen hebben wordt dit vernoemd in het houtvademecum
hiervan heb ik de negende en laatste druk en daar staat dat er niet bij
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.