Scheppach HM2 messen vervangen - losmaken lukt niet

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Ik heb een HM2 met botte messen.
Nu wil ik de messen losmaken om ze te laten slijpen.
Na enig puzzelwerk en proberen is het mij nog niet gelukt.
Ik zie per mes 2 inbusbouten, die je maar een klein stukje los kunt draaien. Beide kanten op loopt de bout 'vast' en ik durf er niet teveel kracht op te zetten.
Op de onderdelentekening kan ik er ook niet uitkomen hoe de messen vast zitten.
Weet iemand hoe dit gedaan moet worden?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Als het goed is zie je ook per mes in de gleuf naast het mes 5 boutjes met vierkante koppen, die moet je een stukje indraaien, dan komt de beitelklem vrij en kun je het mes eruit halen.

Anders fotootje erbij, altijd makkelijk...
 

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Het is gelukt. De messen ga ik vandaag laten slijpen.
Zijn er nog tips om de messen zo precies mogelijk terug te plaatsen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Ja, afstellen met een afsteblokje. De hoogte stel je door de 2 nimbussen, als je ze terug krijgt van de slijper zijn je messen stukje lager geworden en moet je dus de imbusjes waarop het mes rust iets hoger zetten. Als je de as draait moet het mes het afstelblokje (of een stukje hout) net een paar millimeter verplaatsen. Beide kanten gelijke verplaatsing en identieke verplaatsing voor beide messen en je kunt weer los.
 

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Dat klinkt als goed te doen.
Dank je wel. We hebben veel plezier van de machine.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
is zeker goed te doen, 1e keer kost het je wat langer maar na een paar keer wordt het zo makkelijk stel je de messen in een paar minuutjes in. Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.