kast voor aquarium

freakyfrank

Nieuw lid
9 jan 2010
5
0
Hoi,

Even voorstellen,

Ik ben Frank, 33 jaar (en ik doe............) Nee ik ga een kast maken voor mijn aquarium.
Zodoende kwam ik hier terrecht.
Zal binnenkort ff een ontwerpje plaatsen en dan hoor ik graag jullie reacties.
Want ik ben echt een leek in houtbewerking.

Groet Frank
 

freakyfrank

Nieuw lid
9 jan 2010
5
0
definitiefopengewerkt.jpg

Nou dat duurde even....Het ontwerp!
definitiefopengewerktzoom1.jpg

definitiefopengewerktzoom2.jpg
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dat ziet er goed uit. en maak je er nog deurtjes in (klap of schuif) dan kun je meteen wat voer ed kwijt ;) of was dat niet de bedoeling?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat van soort verbindingen ga je gebruiken? Op de tekening lijkt het alsof alles koud op elkaar komt?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je toch een verstek maakt, waarom dan niet meteen een dubbelverstek? Dat ziet er pas gaaf (en vakkundig, mits je het netjes doet natuurlijk) uit!
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
.
Want ik ben echt een leek in houtbewerking.
Is het dan wel verstandig om direct ingewikkelde/moeilijke verbindingen te komen?
Wij hebben ook geen idee wat voor gereedschap je hebt/kunt gebruiken.
Kun je daar eens wat uitleg over geven?

Groeten Rudolf.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zou de poten gewoon koud laten dwz. hoe je het getekend hebt.
Gezien er nogal veel gewicht op komt te rusten.
Je wilt geen verbindingen hebben die kan wegschuiven zoals dubbel verstek.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad alles koud tegen elkaar, en met zo een goedkoop setje van wolfkraft enkele drevels inboren om alles op zijn plaats te fixeren, dat moet voor een leek haalbaar zijn.
De stabiliteit van het geheel gaat toch komen van de panelen, de stijlen worden dan enkel verticaal belast, daar kan niet veel fout mee gaan.

Het ontwerp ziet er in elk geval al deugdelijk uit, en dat voor een leek :D :D :D

Mvg,

André
 

freakyfrank

Nieuw lid
9 jan 2010
5
0
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb er wel een tijdje overnagedacht en veel naar andere meubels gekeken.

mootje zei:
dat ziet er goed uit. en maak je er nog deurtjes in (klap of schuif) dan kun je meteen wat voer ed kwijt ;) of was dat niet de bedoeling?
Ja in het voorste multiplexpaneel komen deurtjes (ik denk uitzagen).
TH0M zei:
Wat van soort verbindingen ga je gebruiken? Op de tekening lijkt het alsof alles koud op elkaar komt?
Drevels en /of verlijmen, ik wil eigenlijk geen zichtbare schroefgaten.
Ik overweeg ook het gebruik van een lamellofrees (zag dit laatst ergens op internet, maar dit is wel een kostbaar apparaatje voor dit project).

tuoh zei:
Inderdaad alles koud tegen elkaar, en met zo een goedkoop setje van wolfkraft enkele drevels inboren om alles op zijn plaats te fixeren, dat moet voor een leek haalbaar zijn.
De stabiliteit van het geheel gaat toch komen van de panelen, de stijlen worden dan enkel verticaal belast, daar kan niet veel fout mee gaan.

Het ontwerp ziet er in elk geval al deugdelijk uit, en dat voor een leek :D :D :D

Mvg,

André
Dank je wel voor dit heldere antwoord.
Het gewicht van het aquarium inc vulling zal denk ik ongeveer 400 kg zijn (130cm*50cm*50 cm bak)
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
begint er op te lijken, en mooi licht hout trouwens voor een aquarium, past er mooi bij.
 

Remon-Hamberg

Actieve deelnemer
15 feb 2011
36
0
freakyfrank zei:
Het gewicht van het aquarium inc vulling zal denk ik ongeveer 400 kg zijn (130cm*50cm*50 cm bak)

Ik weet niet of je in je ontwerp rekening hebt gehouden met het gewicht.
Maar zelf ben ik ook actief aquarium bezitter en geloof me , een aquarium van die maat.
Met inrichting alles erop en eraan zit al snel op een 500-550 kilo.
Groetjes Remon Hamberg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.