Een NIEUWE OUDE gereedschapkist

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik loop al heel lang met het plan om kissie twee ook te maken. Nadat ik op de opendag MASAVE het kistje nog eens goed heb bekeken zie ik daar vanaf. Ik ben niet echt een verfijnde timmerman. Meer van het betere kluswerk en hobbyen. Daar komt ook nog eens bij dat ik een aan kleptomanie gelijkstaande verzamelwoede van oud gereedschap heb. Is het oud, is het gereedschap???? dan heb ik er wel een plekje voor in mijn verzameling. Toen ik naar mijn nieuwe huis verhuisde kwamen er nog twee bananen dozen van het zolder met oud gereedschap. Mijn verzamelwoede is gewoon een beetje uit de hand aan het lopen en daar is geen kruid tegen opgewassen. ( Ja niks meer kopen :( )
Kort geleden kwam deze kist op Marktplaats voorbij, Er zat OOK wat gereedschap in dus voor 20 euro vond ik het een koopje. Eerst kwam hij in de woonkamer als opbergmeubeltje. Er is nu een beter plan. Hij word in ere hersteld als : Gereedschapskist.
DSCN9513.jpg
DSCN9514.jpg
Zo op het eerste gezicht een aardig modelletje met hier en daar wat herstelwerk. Hij is van een oudere man geweest wiens kinderen geen interesse hadden. Bij DAGLICHT komen de slechte punten naar voren. Omdat ik voor kissie twee al hout heb gekocht is dit mooi bruikbaar voor deze kist.
DSCN9517.jpg
Als ik verder ben dan meld ik me weer.
hg Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hoi Hugo,

Mooie kist! Is het deksel nou vlak, of is het hellend, zoals de populaire Dutch toolchest? Lastig te zien in het perspectief van de foto's.
 

WR1944

Oud hout
Leuk zo'n oude kist. Dat zou hier al als serieus antiek door kunnen gaan. Wat wil je ook met een historie die nog geen 250 jaar terug gaat.
Zo te zien is het deksel hellend zoals het te zien is aan de rechterkant aan de binnenzijde. Het rek voor de beitels (?) ziet er horizontaal uit en de regel waar het deksel op valt lijkt wat schuin te staan.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooie kist, als het de mijne was geweest had ik hem nagemaakt en niet opgeknapt. Het is een gereedschapskist geweest, met alle krassen en butsen die de tand des tijds heeft veroorzaakt. Mooi houden zo en niks aan opknappen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan.
Dat kwartje was niet gevallen :D
Hoi Kees / wr1944
Je hebt gelijk, schuine deksel met platte beitel gleuf. Ja op het eerste gezicht een mooie kist.
Ik heb eerst maar eens de borstel er op gezet. Met een emmertje sop erbij krijg je een beter zicht op wat je hebt gekocht. De eerst haarscheurtjes komen aan het licht. Als eerst komt er een berg drap en troep uit. Ook lijkt het op een soort om gevallen vet. Maar met flink wat boenen krijg ik hem weer in schone staat.DSCN9518.jpg
Het onderdeurtje zit met een spijkertje dicht. Deze verdwijnt als eerste.
Omdat het een beetje wringt er de schaaf op gezet. Past nu een stuk beter.
DSCN9520.jpg
Van de deksel is een flinke hoek afgebroken, dit stuk heb ik en ga ik terug lijmen.
DSCN9521.jpg
Aan de achterkant is op een later moment een spijker bij geslagen, Resultaat ?? een forse scheur.
DSCN9523.jpg
Onderzijkant heeft een echt probleem. Omdat de poot, soort slee erg is afgesleten schuurt deze zijkant over de grond. Hierdoor is deze zijkant uitgebroken. Dit stuk ga ik zeker vervangen.
Deze kist is waarschijnlijk van grenen schrootje gemaakt. De messing en groef zijn op de meeste plaatsen goed verlijmd. Er daar zit ook de sterkte van deze kist in.
DSCN9526.jpg
word vervolgt
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Ray.
Ik heb er meer aan geknutseld. hout is oud. Eigenlijk is het op veel plaatsen slecht. Gewoon te slecht. Maar deze keer maak ik er iets moois van. Hij komt waarschijnlijk op de zolder te staan, een soort van opslag voor gereedschap. Ik ben wel een paar stapjes verder. foto's volgen.

- - - Updated - - -

Vervolg op geklus.
DSCN9533.jpg
Een flink stuk er uit gehaald. Daar komt een mooi nieuw stuk in. Omdat ik het hout voor kissie 2 heb gekocht is dit prima geschikt.
DSCN9534.jpg
DSCN9566.jpg
Een kleine stap vooruit.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik denk dat Joop bedoeld dat je het materiaal niet recht uitzaagt zoals je nu gedaan hebt maar onder een hoek van 45 graden. Hierdoor heb je meer lijmoppervlak en blijft je inzetstuk ook meteen op de goede diepte hangen :)
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Ik denk dat Joop bedoeld dat je het materiaal niet recht uitzaagt zoals je nu gedaan hebt maar onder een hoek van 45 graden. Hierdoor heb je meer lijmoppervlak en blijft je inzetstuk ook meteen op de goede diepte hangen :)
ja zo bedoelt joop het.;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.